Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting
Home Publicitate Strategie publicitara Analiza unui public tinta

Să presupunem că deja ți-ai găsit un client căruia trebuie să îi faci reclamă. Sau că ești într-o organizație și ești pus în situația de a realiza materiale promoționale. Acest articol îți va răspunde la întrebarea De unde încep?

În primul rând, trebuie să îți cunoști foarte bine produsul. Să îl întorci pe toate părțile, să îi știi defectele, calitățile, cât și avantajele și beneficiile pentru clientul care urmează să îl achiziționeze.

În al doilea rând, trebuie să îți definești foarte clar publicul țintă, adică să îi dai parametri cât mai specifici. Însă de un lucru să ții neapărat cont: în mesajul reclamei tale, să te adresezi consumatorului la persoana întâi, pentru că reclama întotdeauna îi va vorbi unui singur om, chiar dacă publicul țintă e format dintr-o masă de oameni. Vei vedea în exemplele pe care le dau mai jos că mă refer strict la o persoană.

Pentru a stabili acești parametri, există o serie de întrebări la care trebuie să îți răspunzi:

1. Care sunt caracteristicile demografice ale publicului țintă?

Aici trebuie să ai în vedere detalii precum: medie de vârstă, stare civilă, etnie, religie, studii, ocupație, statut profesional.

2. Cum decurge o zi din viața unui public tinta?

Trebuie să afli care ar fi o rutină zilnică generală pentru cât mai multe persoane din target-ul tău.

De exemplu: se trezește în jurul orei 8, mănâncă, își verifică contul de Facebook, pleacă la servici, mănâncă de prânz în oraș, se întoarce pe la ora 17 acasă, citește presa online și intră pe rețelele de socializare, se uită la televizor, iese în oraș cu prietenii, apoi ajunge noaptea acasă și doarme.

Aceste detalii te pot ajuta să planifici orele la care să promovezi produsul, canalele pe care să îl promovezi și chiar și mesajul de promovare.

De exemplu: degeaba pui un status pe Facebook la ora 11:00 dacă publicul țintă ajunge online abia la ora 17:00, pentru că până atunci statusul tău s-a pierdut deja în marea de anunțuri care au venit după.

3. Care sunt caracteristicile generale ale unui public tinta? 

De exemplu: e leneș, somnoros, petrecăreț și cu capul în nori.

4. Care sunt obiceiurile generale ale publicului țintă?

Aici trebuie scrise acele activități pe care le fac majoritatea celor din target.

De exemplu: doarme până târziu, socializează pe internet, iese des în oraș, mănâncă la fast food, merge în cluburi și nu doarme nopțile.

5. Ce nu îi place publicului țintă să facă?

Această întrebare te ajută foarte mult în formarea mesajului de promovare, pentru că astfel știi ce informații să nu incluzi în el.

De exemplu: nu îi place să meargă la școală, să asculte ordine, să învețe, să intre pe site-uri de dezvoltare personală, să citească.

6. Ce canale de comunicare folosește cel mai des publicul țintă?

Este cea mai importantă întrebare din planificarea unei campanii, pentru că practic îți dictează ce canale să folosești, și pentru tine ca și copywriter, ce fel de reclame să scrii.

De exemplu: degeaba scrii afișe dacă publicul țintă e distrat și cu capul în nori, sau degeaba faci un spot TV dacă publicul țintă nu se uită la TV.

Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie să grupezi canalele pe categorii. Poți urma acest exemplu:

Însă nu omiteți și canalul cel mai eficient și chiar gratuit: word of mouth (care se poate manifesta și prin răspândirea mesajului la apropiații publicului țintă, precum rude, profesori, colegi de serviciu sau prieteni).

7. Cum descrieți activitatea și prezența online a publicului țintă?

Cu toții suntem de acord că în ziua de azi, viața noastră s-a mutat online, și acolo putem găsi mii de potențiali clienți la costuri minime. De aceea am inclus și această întrebare, pentru că trebuie analizate canalele online mai amănunțit, în special rețelele și programele de socializare.

De exemplu: nu postăm prea des pe Twitter dacă publicul nostru țintă nu are cont de Twitter; nu trimitem newslettere dacă publicul nostru țintă nu își verifică e-mail-ul; nu postăm pe Youtube filmulețe prea lungi dacă publicul nostru țintă nu are prea mult timp liber.

Trebuie precizat la această întrebare și intervalul orar la care ei folosesc internetul, cât și specificul site-urilor pe care intră cel mai des.

8. Care sunt cuvintele care atrag atenția publicului nostru țintă?

De multe ori, acestea sunt cuvintele care contribuie cel mai mult la procesul de vânzare.

De exemplu: gratis, ofertă, angajare, sume mari de bani, mașini de colecție, reducere, excursie, distracție, și multe altele.

Pentru mai multe detalii despre aceste cuvinte, citește articolul: Cum Gasim Cuvintele care Vand mai Bine.

Cam acestea sunt întrebările cele mai importante care alcătuiesc profilul publicului țintă.

Probabil acum te întrebi: 

De unde obțin eu aceste informații?

Ei bine, în cazul în care lucrezi pentru promovarea produselor unei companii, încerci să afli cât mai multe chiar de la companie. Pe lângă ce afli de la ei, faci research pe internet, sau pur și simplu îți întrebi cunoscuții care se încadrează în acea categorie. Îi întrebi și dacă ei ar cumpăra produsul, și dacă da, de ce. În cel mai fericit caz pentru tine, compania face o cercetare de piață despre acel public dorit; asta mai ales dacă îți lansează un nou produs.

În cazul în care lucrezi pentru o organizație non profit, lucrurile stau puțin mai dificil, pentru că organizația nu îți poate furniza prea multe din aceste informații. Așa că trebuie ca tu să te documentezi cât mai mult, și să întrebi cât mai multe persoane.

După ce ai încheiat această etapă, urmează stabilirea obiectivelor reclamei sau campaniei tale, lucru despre care vom vorbi în articolul următor.

Mă bucur că ai avut răbdare să citești până aici, și sper că acest articol ți-a fost de folos.

Ce anume crezi că ar mai trebui inclus în analiza publicului țintă?

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

2 comentarii la acest articol

Lasă un comentariu