Cel mai bun call-to-action e la 7 pasi distanta

Așa cum spune Leo Babauta în cartea sa manifest „Focus”, trăim în Era Distragerii Atenției. Ba primim o notificare nouă pe Facebook, un retweet, un email sau SMS, un claxon puternic pe stradă sau o privire ciudată din partea unui ospătar după ce am stat prea mult cu laptop-ul în fața unei cafele, astfel încât nivelul nostru de atenție scade. Cu greu ne putem concentra pe un singur lucru în mod constant.

Un studiu întreprins de Microsoft în primăvara 2015 spune că nivelul mediu de atenție al unui om este de 8 secunde, cu 1 secundă mai mic decât nivelul mediu de atenție al unui peștișor de aur. Așadar, peștișorii ar putea stăpâni lumea, până la urmă, deși este cam târziu pentru că lumea e deja stăpânită de alte „creaturi”, anume smartphone-urile.

Într-o lume în care atenția oamenilor scade vizibil de la an la an, devine din ce în ce mai greu să te faci remarcat prin mesajele tale de call-to-action. Cred că fiecare dintre noi vedem în fiecare zi texte precum:

„Cumpără acum!”

„Click aici!”

„Vezi oferta!”

„Află mai multe…”

„Adaugă în coș”

…și nu au niciun efect asupra noastră; cu excepția momentelor în care ne interesează cu adevărat informația respectivă și dăm click din propria voință.

Ce este un Call-to-Action?

Un call-to-action (chemare-la-acțiune) este un mesaj care transmite audienței tale ce să facă în continuare. Poate fi pus în:

  • Anunțurile și bannerele de Google AdWords – pentru a transmite audienței să intre pe site / landing page;
  • Formularele de comandă / cerere ofertă – pentru a transmite audienței să le completeze;
  • Newsletterele tale – cu scopul de a aduce trafic pe site;
  • Paginile de vânzare de pe site-ul tău – pentru a transmite audienței să recurgă la o acțiune (să cumpere, să ceară ofertă, să se înscrie etc).

despre call-to-action

Sursa: pixabay.com

Un call-to-action trebuie să fie suficient de clar încât vizitatorul să își facă o idee despre ce îl așteaptă la pasul următor. De exemplu, nu plasa un call to action cu denumirea „Cumpără acum” în dreptul produselor unui magazin online, când de fapt acel link duce pe paginile unde utilizatorii pot afla mai multe informații.

Iată câteva sfaturi de creare a unui call-to-action eficient:

#1 Începe cu un verb la imperativ

În peste 90% din cazuri, call-to-action-urile sunt adresate la persoana a II-a singular, însă există cazuri și la persoana a II-a plural sau la persoana I.

Exemple de verbe pentru începerea unui call-to-action:

  • Când vinzi un produs: „Cumpără”, „Comandă”, „Profită”, „Bucură-te”
  • Când dorești cereri de ofertă: „Cere”, „Solicită”, „Contactează”
  • Când dorești abonări la newsletter: „Descarcă”, „Înscrie-te”, „Intră în”
  • Când dorești completarea unui formular: „Află cum”, „Completează”, „Intră în”, „Contactează”
  • Când pur și simplu vrei să oferi mai multe informații: „Află”, „Descoperă”, „Vezi”, „Intră”, „Citește”

#2 Folosește cuvinte care provoacă emoții

Ai nevoie de un răspuns ferm din partea audienței tale; de aceea și adresarea trebuie să fie fermă și în același timp să facă apel la o emoție / o stare transmisă.

De exemplu, dacă pagina de aterizare în urma acelui call-to-action este veselă și într-un ton pozitiv, atunci și mesajul tău trebuie să fie la fel: „cumpără acum, câștigă mai târziu”, „planifică-ți vacanța de vis astăzi”, „fii primul care află”.

#3 Folosește semne de punctuație adecvate

Aproape toate call-to-action-urile necesită semne de punctuație:

  • Dacă mesajul tău este în afara site-ului și trimite în mod imperativ pe acesta, folosește semnul exclamării „!”
  • Dacă mesajul tău se află în interiorul site-ului și trimite pe o pagină tot în interiorul acestuia, este recomandat să folosești punctele de suspensie „…”
  • Dacă mesajul tău se află în interiorul site-ului și trimite în mod imperativ pe o pagină în afara acestuia, folosește semnul exclamării „!”

Indiferent de plasarea mesajului tău, rareori am văzut call-to-action-uri tip întrebare. Am văzut, în schimb, multe headline-uri tip întrebare, al căror răspuns era un call-to-action („Vrei o cămașă nouă? Vino să o alegi!”). De aceea, încearcă să direcționezi atenția către call-to-action, ca posibil răspuns la problema vizitatorilor.

Însă, nu oferi răspunsul complet („Vrei o cămașă nouă? Vino și alege-o pe cea albă cu guler mov!”), deoarece un call-to-action nu este altceva, până la urmă, decât un intermediar între reclama ta și pagina ta de vânzare.

#4 Oferă-le un motiv ca să dea click

Partea grea abia acum începe: am găsit verbul, însă trebuie să găsesc și motivul pentru care un cititor care vede call-to-action-ul ar da click pe el. 

Cu alte cuvinte, ce îmi iese dacă dau click? O să slăbesc? O să economisesc bani? O să primesc ceva gratuit?

Iată câteva exemple de call-to-action-uri cu motiv:

  • „Sună acum pentru o consultație gratuită!”
  • „Înscrie-te și câștigă!”
  • „Înscrie-te și ai un voucher cadou!”
  • „Comandă și primești reducerea!”

O altă variantă este să creezi impresia de urgență, prin impunerea unei limite (de timp, de preț, de valabilitate în stoc etc):

  • „Înscrie-te până pe 30 iunie!”
  • „Înscrie-te pentru un voucher cadou! Au rămas 5!”
  • „Comandă până deseară la ora 00:00!”

Totuși, încearcă să faci call-to-action-ul cât de scurt posibil. Imaginează-ți-l scris pe un buton. Cu cât este butonul mai mare, cu atât e mai puțin persuasiv.

#5 Adaptează call-to-action-ul în funcție de dispozitiv

Dacă te adresezi unui public care folosește predominant smartphone-uri, atunci un call to action prea lung riscă să nu se încadreze în spațiul disponibil.

De aceea, rugămintea mea este să folosești call-to-action-uri diferite într-o campanie promovată pe desktop/tablete decât într-o campanie pe smartphone-uri.

O altă diferență de care trebuie să ții cont când redactezi cele două texte constă în faptul că utilizatorii care caută anumite informații pe desktop / tablete sunt, într-o măsură mai mare, în stadiul de informare și încă nu sunt pregătiți să cumpere. Pe de altă parte, utilizatorii de smartphone-uri sunt într-o măsură mai mare „gata informați” și pregătiți să cumpere, deoarece foarte puține persoane au răbdarea să stea să se informeze de pe telefon.

#6 Folosește, pe cât posibil, numere

Consumatorii reacționează pozitiv când văd numere în titluri și call-to-action-uri. Este dovedit că numerele sunt un factor important de credibilitate:

  • „Alătură-te celor peste 5000 de cititori!”
  • „Înscrie-te acum! Mai sunt 4 locuri!”

De asemenea, numerele pot contribui și la obținerea de lead-uri de calitate:

  • „Profită de reduceri de până la 30%!”
  • „Crește-ți de 5 ori vânzările acum!”

Astfel, persoanele care dau click după ce au citit această informație sunt mai predispuse să cumpere decât persoanele care au dat click pe mesaje precum: „Profită de reduceri!” sau „Crește-ți vânzările acum!”. Poți testa acest lucru, prin realizarea a două mesaje de call-to-action diferite și să vezi care are o rată de conversie mai bună.

#7 Evadează din tiparul clasic

Una din cele mai importante reguli din copywriting este că „prima idee niciodată nu este bună pentru că a mai avut-o cineva înainte”.

Cred că funcționează foarte bine și la call-to-action-uri. Dacă folosești cuvinte banale, care au fost folosite des înaintea ta, riști să nu te evidențiezi prin nimic și să nu atragi atâtea click-uri sau lead-uri pe cât ți-ai fi dorit.

Așadar, încearcă mereu să reformulezi prima idee:

  • Înlocuiește „Vezi oferta de azi!” cu „Azi, oferta e la picioarele tale!”
  • Înlocuiește „Contactează-ne pentru detalii!” cu „Hai să discutăm despre cum te putem ajuta!”
  • Înlocuiește „Profită de ofertă până pe 22 mai!” cu „Nu lăsa oferta să expire!”

Și aici închei articolul de azi. Sper că am reușit să-ți captez atenția (și să o mențin captată) până la sfârșit. Dacă ai ajuns până aici, te felicit – ai parcurs peste 1200 de cuvinte. Sper să folosești sfaturile mele și să îți aducă mai multe click-uri și lead-uri în urma call-to-action-urilor tale!

Pentru că vorbeam la început de faptul că trăim în Era Distragerii Atenției, sunt curios să te întreb: ție de câte ori ți-a fost distrasă atenția cât timp citeai acest articol?

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock