Home Copywriting 8 sfaturi pentru un copywriter incepator

Am început să fac copywriting din pură pasiune, lucrând la început pe gratis. Pot spune că primii pași de copywriter incepator i-am parcurs la vârsta de 7 ani, când am început să scriu literatură.

La 19 ani am decis să schimb foaia și am trecut la literatura de specialitate, însă abia doi ani mai târziu am aflat ce înseamnă să fii un copywriter.

Următoarele sfaturi le-am aflat pe parcurs, din experiență, și tare mi-aș fi dorit să le știu la început. Mare parte din ele se aplică pentru cei care vor să devină copywriteri în România, nu pot garanta pentru realitatea din țările occidentale. Sper să îți fie de folos!

Sfaturi pentru un copywriter incepator

#1 Află care sunt atribuțiile unui copywriter

La început credeam că un copywriter este doar „cel care scrie textele”, însă asta e doar una din atribuțiile sale. La modul general, un copywriter este un autor de reclame.

Inițial, el concepe mesajul publicitar, pe baza căruia stabilește cum se aliniază materialele publicitare. Practic, adaptează mesajul pentru fiecare canal de comunicare.

Mai apoi, el scrie sloganul, titlul și textele necesare unei campanii de comunicare. Dacă este nevoie, copywriterul găsește denumiri produselor noi care urmează a fi lansate pe piață.

După acestea, copywriterul trebuie să participe la creația grafică a materialelor publicitare împreună cu art directorul sau designerul. Trebuie ca împreună să găsească o soluție grafică eficientă de implementare a ideilor copywriterului.

#2 Fii autodidact

Există numeroase bloguri si carti online, carti de publicitate și carti de marketing pe care merită să le citești. Însă, nimic nu se compară cu experiența practică. De aceea, cel mai important exercițiu este pur și simplu să scrii.

Există cursuri și exercitii de scriere creativa și există ONG-uri unde te poți pregăti gratuit, la nivel de bază, pe partea de publicitate și copywriting.

Îți poți crea un blog unde să scrii despre reclame, sau să încerci tu să rescrii textele anumitor reclame. Antrenează-te! La fel spune și unul din copy-urile mele preferate:

Sursa imagine

#3 Cunoaște-ți foarte bine clientul

Când te confrunți cu primii clienți, fie că lucrezi pe cont propriu, fie că lucrezi într-o firmă, cel mai important este să îi cunoști foarte bine pe aceștia, și felul cum sunt ei ca oameni. Doar știind ce vor, îi poți mulțumi cu serviciile tale.

De ce spun asta? Pentru că motivele cel mai des întâlnite pentru care textul nu ajunge să fie publicat sunt pur subiective: clientului nu i-a plăcut textul sau clientul nu crede că acest text vinde. Totuși, în cele mai multe din aceste cazuri, clientul nu este specialist în publicitate; tu ești!

Într-adevăr, clientul are dreptul să decidă dacă textul scris de tine rămâne sau nu. Însă, pentru a evita un refuz, află ce materiale publicitare a aprobat clientul respectiv până acum, află ce fel de texte au avut succes pentru afacerea lui, află ce fel de text și-ar dori el să scrii. Cel mai indicat este să discuți direct cu el, înainte să te apuci de treabă.

#4 Află detalii despre firma clientului tău

În timp ce îl cunoști mai bine pe el ca persoană, trebuie să îi cunoști mai bine afacerea și produsele sau serviciile pe care vrea să le vândă. Ca și copywriter, ai nevoie de următoarele informații:

  • Detalii despre produsul sau serviciul pe care trebuie să îl vinzi – ca să poți să deduci beneficiile;
  • Date despre publicul țintă pentru care scrii textele (segment de vârstă, sex predominant, zona de proveniență, ocupații profesionale, pasiuni, din ce orașe provin, caracteristici generale);
  • Informații generale despre campaniile de promovare anterioare ale firmei respective (când s-au desfășurat, care a fost mesajul, rezultate).

#5 Pune întrebări despre materialul pe care urmează să-l scrii

La început, e destul de greu să îți dai seama cum trebuie să scrii un material ca să aibă impactul dorit. Am pățit să pierd colaborări din cauză că nu înțelesesem de la bun început ce anume își dorește clientul de la acel text. Am învățat că trebuie să pun o serie de întrebări înainte să mă apuc de treabă.

Aceste întrebări mi-au făcut viața mult mai ușoară:

  • Ce material trebuie să redactez? (pliant, afiș, mapă de prezentare, banner, articol, text site, etc.)
  • Ce acțiunea se dorește din partea publicului? (să cumpere, să intre pe site, să ne contacteze, să fie informați, ș.a.);
  • Unde și cum va fi distribuit materialul? (locul sau mediul de distribuție, persoana care îl va distribui);
  • Care să fie tonalitatea dorită a textului? (agresivă, pasivă, informativă);
  • Care să fie stilul predominant al textului? (formal, semi-formal).

#6 Informează-te de concurența clientului tău

Fie că afli de la client, fie că te documentezi ulterior, e bine să știi care sunt concurenții acestuia și cum se promovează ei. Se poate vedea, mai ales din website-urile lor, care dintre concurenți sunt cei mai puternici și cum sună textele lor publicitare. Nu copia de acolo, doar inspiră-te de la cei mai buni.

#7 Nu te documenta PREA mult

Ce-i prea mult strică. Am pățit să stau 4 ore la un text de 3000 de cuvinte pentru un întreg website care a fost aprobat din prima, și să stau 3 zile la un text de 400 de cuvinte pentru o broșură care nu a fost niciodată aprobat.

Care a fost diferența? În primul caz, după ce am aflat informațiile necesare, m-am apucat de treabă și textul a venit natural.

În al doilea caz, după ce am aflat informațiile de mai sus, le-am citit și recitit, am studiat în detaliu concurența, am discutat cu clientul de prea multe ori, am citit articole și am căutat site-uri despre serviciul pe care trebuie să îl promovez. Rezultatul? 2 nopți agitate și 3 variante de text, dintre care niciuna nu a fost aprobată.

#8 Tu faci regulile!

De la bun început, clientul nu are voie să știe că ești începător. Trebuie să fii sigur pe tine și să faci această colaborare una favorabilă pentru tine.

În primul rând, cunoaște-ți foarte bine tariful. Nu percepe tarif la oră pentru că mulți clienți nu vor avea încredere. Poți percepe un tarif număr de cuvinte, însă e bine ca de la început să oferi clientului o estimare totală.

Nu începe proiectul până nu primești un avans! Altfel, riști să nu fii plătit dacă nu este mulțumit clientul de munca ta.

În al doilea rând, stabilește cum comunici cu clientul pe parcursul colaborării. Alegeți împreună un singur mijloc de comunicare și folosiți-l doar pe acela. Poate fi prin întâlniri, prin e-mail și telefon sau prin Skype. Evită să existe o persoană intermediară între tine și client.

Sper că aceste sfaturi să îți fie de folos și să te ajute să îți începi cariera de copywriter. Dacă ții cont de aceste sfaturi, îți vei păstra mai mult timp clienții și vei fi plătit pe măsură.

Pentru orice întrebări, sunt deschis la discuții în secțiunea de comentarii de mai jos!

Mult succes în a deveni din copywriter incepator un copywriter expert!

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

16 comentarii la acest articol
  1. Un articol foarte util pentru incepatori, felicitari! Rugamintea mea este sa inlocuiti cuvantul “locatie” cu un altul potrivit contextului. Presupun ca nu v-ati referit la chirie. Va urmaresc, va citesc, va multumesc!

  2. Salut!
    Ati putea sa imi spuneti, legat de tarif, cam care ar fi pretul pe cuvant pe care ai putea sa il ceri, avand in vedere ca esti incepator? As dori sa stiu cat ar fi un tarif de bun simt, care sa nu fie prea mult pt client, dar care sa si multumeasca un copywriter incepator. Multumesc mult.

    • Salut,
      Un tarif minim și de bun simț care poate fi practicat la început este de 10 bani pe cuvânt (sau de 100 lei / 1000 de cuvinte). Acest tarif, totuși, poate fi personalizat în funcție de cerința clientului și poți să oferi discount-uri dacă dorești (de exemplu, la 4 articole solicitate se oferă unul gratis). Sper că ți-am fost de folos!

      • Multumim pentru articol in primul rand, se vede ca a fost scris din suflet si cu sfaturi reale ce ne sunt un adevarat ajutor noua incepatorilor in acest domeniu! As avea totusi o nelamurire si anume chiar se poate percepe acest tarif de 100 lei/1000 cuvinte? Si daca da, unde? Pe ce platforme de freelancing? Am vazut agentii care ofera 300-400 de euro salariul lunar incepatorilor ceea ce inseamna muuult mai putin.

        • Mulțumim și noi că ne urmărești! Acesta este un tarif de referință, poate fi folosit de un freelance writer care lucrează pentru el și nu aparține de nicio agenție. În agenții, altfel se percep tarifele și acel salariu pentru un copywriter aflat la început este calculat fără să fie luate la socoteală impozitele care se plătesc pentru acesta.

  3. Buna,

    In inceputul articolului spuneai ca “Există cursuri și exercitii de scriere creativa și există ONG-uri unde te poți pregăti gratuit”.
    Eu sunt din Bucuresti si chiar sunt interesata sa ma instruiesc in domeniu, insa nu gasesc nimic util.
    Da-mi cateva sugestii te rog 🙂

    • Bună! În București se desfășoară chiar ateliere de comunicare și scriere creativă organizate de Revista de Povestiri. Poți găsi detalii aici. O altă modalitate de a-ți exersa scrisul este să intri în comunitatea noastră, unde vei putea scrie pe acest blog, te poți implica în proiecte de copywriting și vei primi constant feedback pe ceea ce faci 🙂 Iar o modalitate pe care am folosit-o și eu și m-a ajutat foarte mult a fost să fiu membru pe aria de comunicare a unui ONG studențesc. În București poți alege din: AIESEC, PRIME, VIP, BEST, dar sunt și altele care îți oferă acces la multe training-uri, workshop-uri gratute și poți învăța practic cum să lucrezi în domeniu. 🙂

  4. Ar fi fost frumos sa fie si in Romania cursuri (acreditate sau nu) pentru asa ceva.
    Iti dau o idee sa faci chiar tu unul 🙂 as participa cu placere.

    • Mulțumesc pentru idee, Lavinia! Este un domeniu destul de nișat și puțin cunoscut în România, probabil de aceea încă nu se organizează cursuri în acest sens. Momentan organizez un curs de marketing online, detalii despre acesta pot fi găsite aici. În viitor, cu siguranță voi lua în considerare să organizez și un curs pe copywriting!

  5. Cred ca un copy bun trebuie sa stie bine limba romana. Aici, la noi. Apoi, un copy bun trebuie sa stie pe ce lume traieste…Pe de alta parte, zic, ar trebui sa inteleaga toata lumea ca un copywriter nu se ocupa numai de texte, de scris texte, mai exact.
    Inainte de a exista on line-ul, ei bine, axistau televiziunea, radioul, advertorialele, articolele insipide din presa de specialitate, de FMCG, etc
    Ideea este ca un copy trebuie sa stie sa scrie un slogan, un spot radio, de 15, de 30 de secunde. Un spot tv de 30 secunde…Trebuie sa aiba imaginatie. Si notiuni elementare legate de cultura vizuala. Orice banner sau poster sau material tiparit, totul porneste de la un slogan. Care este scump! Ca si numele unui produs/brand.
    Ca sa fim sinceri: banii nu vin din scrisul la cuvant, ci din scrierea unor spoturi radio sau tv. Din campaniile mari, pentru clienti care isi permit TV. La noi, inca, au impresia ca daca sunt la TV sunt peste tot…

    • Foarte bine punctat, Ionuț! Asta e una din problemele principale de la noi, managerii companiilor care aleg să lucreze cu un copy nu gândesc strategic și pe termen lung, se gândesc că e suficient să am un spot TV sau un spot radio și ajunge cu marketing-ul. Iar mulți dintre actualii copywriteri sunt constrânși din cauza clienților lor.

    • Dar trebuie sa ramanem strict ontopic si subiectul acestei postari se refera strict la un incepator. Ca sa ajung eu, ca incepator, sa fac anunturi la tv, ar insemna sa sar cateva etape si s-ar numi noroc sau sa fiu prea buna. Dar elementul de baza e ceea ce am citit in aceasta postare. Nu sunt in bransa dar ma interesez (imi deschid putin orizonturile) si ca un incepator, mi-ar place sa incep asa, scriind, pentru ca inainte de toate, o fac din pasiune. Voi reveni pe acest site. Ma simt … comoda si cuvintele sunt pe intelesul tuturor! 🙂

      • Ne bucurăm că te-am făcut să te simți confortabil, Sabina! Într-adevăr, ca începător trebuie pur și simplu să scrii și să înveți cum să te adaptezi la orice fel de feedback. Există multe cărți și articole cu sfaturi de copywriting, dar practica e cea mai bună metodă de învățare – și cea mai distractivă, până la urmă. 🙂 Iar pasiune e un ingredient important de care ai nevoie la început de drum. Mulțumim că ne urmărești și te mai așteptăm pe aici!

  6. Apreciez și observ că această inspirație de a scrie (a oferi valoare) vine cu multă muncă și dedicare în spatele scenei. Și totuși am o curiozitate. Cum vorbim de un copywriter începător, se înțelege de la sine că ar fi bine să se creeze povești care să atragă și vândă sau a se lăsa pur și simplu text care este pe nevoile clientului ?

    • Depinde de „talentul” acestui copywriter începător. Însă, la început, cel mai important lucru este să scrie un text pe nevoile clientului. Crearea poveștilor care atrag și vând este ceva ce vine odată cu experiența.

Lasă un comentariu