Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting
Home Copywriting Secretele unui copywriting remarcabil sunt…

Poate că te întrebi de ce la noi nu se face copywriting remarcabil ca afară.

Poate că ți-ai dat seama că majoritatea copy-urilor puteau fi făcute mai bine, chiar mult mai bine.

În copywriting nu trebuie să te mulțumești cu puțin. Nu e de ajuns să îți cunoști foarte bine publicul țintă, să ai setate niște obiective clare, să ai un mesaj bine definit și să fii creativ.

Da, e suficient cât să scrii un copy destul de bun, însă nu să scrii copywriting remarcabil, ieșit din comun și care să iasă în evidență.

În publicitate, e nevoie să fii foarte îndrăzneț și curajos. Nu te limita la ce au făcut alții înaintea ta, mergi mai departe, încearcă să urci pe cele mai înalte standarde ale comunicării.

Nu vei regreta, și nici ei, clienții tăi, nu vor regreta. Ba chiar mai mult – vor fi chiar mulțumiți.

Indiferent pentru ce fel de reclamă creezi conținut, uită pentru moment de regulile structurii (chiar dacă ai văzut că am pus link la aceste reguli). Poți urca pe aceste culmi ale creativității tale, de care nici nu știai până acum, dacă aplici anumite principii, mai mult sau mai puțin neortodoxe.

Secretele unui copywriting remarcabil

1. Scrie când ești beat

Dar editează când ești treaz. Am găsit acest sfat pe copyblogger.com, și provine de la Ernest Hemingway. Este foarte adevărat și practic.hemingway

Bineînțeles, nu mă refer la o stare avansată de ebrietate, că s-ar putea să ți se facă rău dacă te concentrezi prea tare.

Trebuie să fii în acea stare de după maxim 2 beri, în care parcă ai avea chef să te distrezi mai mult, să bei mai mult. Distrează-te scriind. Cu siguranță va ieși ceva diferit de ce scriai când erai relaxat, și în spațiul tău de confort. Nu te gândi la nimic când scrii, nici măcar la sens. Lasă aceste lucruri pe seama ta, a doua zi.

Când scrii o reclamă, încearcă să te pui în situația în care ești la o petrecere și vrei să flirtezi cu cineva. Fii curajos, spune-i ce simți, și lasă-te surprins de răspunsul celeilalte persoane.

În publicitate, trebuie să flirtezi cu cititorul, să îi trezești interesele, să îi apelezi nevoile și la final, să îl faci să acționeze în favoarea ta. Amândoi trebuie să fiți la fel de convinși că aveți de câștigat.

sursa imagine

2. Scrie când ești obosit

Nu e o regulă, tocmai de aceea o precizez aici. E doar o idee ce am preluat-o de la suprarealiști, dacă vă amintiți cine erau. Făceau parte din avangardism, curentul acela îndrăzneț de la începutul secolului XX, care dorea să se rupă total de tot ce însemna artă până în acel moment.

Așa și în publicitate – rupe-te de ce s-a scris până în acel moment; fii original, vino cu ceva nou.

Scriitorii suprarealiști se trezeau pe la ore gen 4 dimineața, ca să se forțeze să scrie. Sau invers, nu dormeau până la 4 dimineața, ca să scrie atunci când creierul era în dificultatea de a gândi rațional, dominând emisfera dreaptă – cea visătoare, lirică.

Scrie când ești obosit, eventual înainte de culcare, sau dimineața devreme, și editează textul când ești odihnit. Vei fi surprins de ce va ieși.

3. Editează după 24 de ore

Această regulă nu presupune neapărat să scrii beat sau obosit, ci pur și simplu să lași textul deoparte, măcar 24 de ore. Dacă te detașezi de el, îl uiți, și te întorci la el după o vreme, e ca și cum l-ai da altei persoane la feedback: îl vei privi dintr-o altă perspectivă.

Vei observa mai ușor ce ai greșit și ce puteai face mai bine, îl vei corecta și edita ca să devină mai eficient.

4. Pune pe cineva să citească cu voce tare

Nu este același lucru dacă l-ai citi tu cu voce tare, și ai întreba pe altcineva ce părere are. Este și asta o soluție, însă mai mult te ajută dacă ți-l citește ție cineva. Dacă nu e nimeni prin preajmă, înregistrează-te și apoi ascultă înregistrarea.

Îți vei da seama cum sună ce ai scris, pentru un cititor obișnuit, și vei putea identifica mai ușor greșelile, sau frazele cu prea multe cuvinte, din care mai poți tăia.

5. Pune pe cineva din grupul țintă să scrie

Este un experiment prin care vezi cum ar gândi cineva care și-ar dori produsul pe care tu îl promovezi, și care nu știe nimic despre publicitate. Doar e dovedit că cei mai buni publicitari sunt aceia care nu au studiat niciodată publicitatea, și la fel și cei mai buni vânzători.

Persoana care să fie pusă să scrie reclama, trebuie fie aleasă la întâmplare. Nu trebuie să i se dea instrucțiuni, nici constrângeri. Singura regulă este să scrie un text de care la final să fie mulțumit.

După ce a terminat de scris, tu ca și copywriter va trebui să editezi textul, însă fără să adaugi nimic de la tine. Singurul care poate adăuga elemente este designer-ul, dar care să fie conforme cu textul.

Chiar dacă, să zicem, textul obținut nu are nimic deosebit, acest mod de obținere a unei reclame e deosebit.

Dacă nu iese nimic din asta, o idee ar fi ca reclama finală să fie chiar un colaj din imagini și secvențe video cu acea persoană care a încercat să conceapă singur o reclamă pentru produsul respectiv. Poate ieși o campanie care denotă că acel brand e foarte apropiat de consumatori.

6. Pune un copil să scrie

copywriting

copywriting

Cum ar fi ca acea persoană să fie un copil de 10 ani, de exemplu?

Bineînțeles, nu îl punem să facă reclamă la un ziar de business sau la un hotel de lux, ci la un produs care face parte din viața lui, de exemplu o jucărie sau o băutură răcoritoare.

Un copil e mult mai creativ decât un adult, și vede lucruri și detalii pe care adultul nu le observă așa ușor.

sursa imagine

După ce termină de scris textul, fără să fi primit indicații sau restricții, copywriterul trebuie să îl editeze. Copilului trebuie să i se permită să și deseneze, dacă dorește, sau să i se dea plastelină, hârtie colorată, acuarele sau orice dorește. Editarea desenului revine designerului.

Cred că ar ieși un copy nemaipomenit. Spun cred, pentru că personal nu am pus până acum un copil să scrie o reclamă. Dar sunt convins că nu va fi greu să convingem unul să își dorească acest lucru, mai ales dacă i se oferă o mică recompensă.

7. Pune-ți bunica să citească

Dacă nu e o reclamă la vreun produs tehnic, gen software sau utilaje de construcție, atunci această metodă te va ajuta să verifici dacă ai făcut conținutul destul de clar.

Cel mai bine se aplică dacă ai făcut un formular online, și să o pui pe bunica să îl completeze. Dacă nu se descurcă singură, sau dacă e nedumerită la anumite întrebări, atunci tu trebuie să revizuiești ce ai scris.

Gândește-te că nu toată lumea e prietenă cu tehnologia (ca dovadă miile de povești ale clienților nemulțumiți de designeri sau copywriteri), și nici atât nu înțeleg magia mesajelor criptate într-un design ambițios sau în cuvintele lungi și greu de citit.

Orice reclamă trebuie să fie atât de clară încât să fie înțeleasă și de bunicile clienților.

Aceste principii, sau mai degrabă experimente, nu par simplu de aplicat la prima vedere. Dar vă garantez că vă veți distra cu ele. Niciunul nu presupune mare efort, dacă nu se face abuz de el (de exemplu, să nu fiți într-o stare avansată de ebrietate, sau să nu forțați un copil să scrie un copy, că atunci s-ar interpreta altceva).

Eu zic că merită încercate și văzute rezultatele. Nu garantez că funcționează la orice produs, probabil mai mult la cele adresate tinerilor, însă dacă ne dorim să facem copywriting într-un mod cât mai creativ, să obținem ceva inedit, atunci aceste principii nu sunt de trecut cu vederea.

Ce alte astfel de principii credeți că se mai pot aplica în copywriting? (dați răspunsuri cât mai creative și îndrăznețe)

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

1 comentariu la acest articol

Lasă un comentariu