Tot ce trebuie sa stii despre abonatii RSS

Numărul abonaţilor la RSS este un metric extrem de controversat. Nu este pentru că îl măreşti greu, controversa stă de fapt în relevanţa sa pentru un blog.

Prin acest articol încerc să elimin cât mai mult dintre controverse şi dileme, cu scopul de a determina care este atitudinea potrivită faţă de abonaţii la RSS.

Cu riscul de a fi uneori confuz privind ceea ce eu spus, îţi sugerez să treci prin tot articolul şi apoi să citeşti concluziile pentru a sintetiza acest întreg post de aproximativ 1350 de cuvinte.

1. Abonaţii la RSS nu sunt doar un alt număr de care trebuie să te preocupi să fie cât mai mare.

Faptul că ai foarte mulţi abonaţi la RSS te poate ajuta sau îți poate fi un număr complet inutil.

Dacă tu ai un blog care face bani din display advertising sau ai nevoie de click-uri multe pe reclame, atunci numărul abonaţilor la RSS nu îţi este prea relevant.

Abonaţii la RSS nu îţi văd reclamele, pentru că ei consumă doar conţinutul din blog post, nu au treabă cu widget-uri, bannere şi alte locuri unde îţi arăţi reclamele. Dacă tu pui reclamă in-post, da, atunci este altă treabă.

Aceştia îţi văd reclama şi dacă call to action-ul tău este bun sau reclama este per total relevantă pentru publicul tău ţintă, aceşti vor da click pe ea.

2. Engagementul abonaţilor la RSS este destul de slăbuţ 

Engagementul lor depinde de ceea ce le zici tu să facă şi de cum le zici să facă ceea ce vrei tu. Ştiu, sună circular, dar acestea sunt aspectele de care trebuie să ţii cont.

Dacă tu scrii un articol monstru despre nu ştiu ce aparat, tehnică, întâmplare etc şi tu te aştepţi ca feedback-ul şi comentariile să curgă fără ca tu să ceri asta în mod explicit printr-o întrebare sau chiar o afirmaţie de tipul “dacă ţi-a plăcut acest articol, scrie-mi părerea ta şi dă-l mai departe cui crezi că îi este util”, o să te trezeşti cu surprize mari şi cu 0 comentarii + share-uri.

De ce engagementul lor este slab? Păi de vină este în primul rând mediul oferit clientul de RSS.

Având mai mult control, acesta va decide ce va face cu articolul tău: îi va pune o steluţă pentru a-l citi mai târziu sau pentru a-l salva, îl va da mai departe pe o reţea socială, va comenta, îi va face o notiţă etc.

În RSS Reader accentul este pus pe consum şi nu pe interacţiune, asta implică următoarea: comportamentul cititorului va avea aceeaşi traiectorie – consum fără feedback sau interacţiune.

Nu este neapărat acest lucru un lucru rău, pentru că el poate fi corectat prin:

  • cerere explicită pentru ca el să comenteze
  • cerere explicită pentru ca el să apese butoane de social sharing
  • creşterea relevanţei articolelor prin abordarea unor subiecte controversate, şocante sau care necesită o dezbatere ca şi continuare a articolului
  • call to action-uri mai bine “orchestrate”

sursa imagine

Recomandarea mea ar fi ca tu să defineşti ce înseamnă engagement pentru tine:

  • social sharing la greu
  • comentarii multe/post
  • reacţii offline
  • fan mail

NU ai cum să ai pretenţia din partea cititorului să facă ce vrei tu, dacă tu nu ştii ce vrei să îi ceri să facă.

Dacă vrei să măsori mai bine acţiunile cititorilor tăi, poţi pur şi simplu să schimbi mediul prin care ei îşi primesc articolele: din RSS Reader în Email.

Atunci tu poţi măsura şi alţi indicatori: open rate, click through rate, conversie etc. Dar o să vorbesc mai pe larg despre ideea aceasta în alt articol. Promit   .

3. Cititorul este leneş, el nu vrea să facă ceea ce eu îi spun

Nu, tu eşti leneş, pentru că nu cauţi modalităţi noi prin care poţi să determini comportamentul pe care tu îl consideri dezirabil să fie cel care şi se întâmplă.

Dacă eu vreau să adun mai mulţi clienţi automat trebuie să fac următoarele:

  • să mă promovez mai mult şi mai bine
  • să îmi demonstrez competenţa
  • să fac public anunţul că sunt dispus să îmi ofer serviciile contra-cost
  • să îmi demonstrez competenţa în relaţiile de business pentru a primi recomandări
  • să cer sugestii de la cititori unde pot să îmi găsesc clienţi sau care este modul cel mai potrivit de a aborda prospecţi

Leneş este cel care pretinde ca lucrurile să se întâmple de la sine atunci când nimic nu a fost calibrat ca rezultatul să se realizeze automat.

Ce vroiam să spun prin afirmaţia anterioară este că nu poţi să automatizezi un proces, precum cel de atragere de clienţi noi, dacă tu nu ai un proces (adică nu există) sau acel proces nu este implementat.

Chiar dacă vorbesc şi despre un proces semiautomatizat, adică cu intervenţie umană minimală în anumiţi paşi, tot trebuie ca tu să faci ceva ca lucrurile să se mişte.

Pentru cei care doresc să facă rost de click-uri sau să convertească cititori prin marketing afiliat, să nu uite că link-ul cu referral este mai eficient decât banner-ul, pentru că link-ul cu referral este mai uşor de integrat în articol prin anchor text şi context.

4. Nu poţi niciodată să ai prea mulţi cititori la RSS 

Adevărat, însă repet, nu este vorba să ai foarte mulţi şi ei să fie pasivi faţă de munca ta, este vorba de a avea o implicare cât mai mare din partea lor, evident urmează să defineşti ceea ce înseamnă implicare. 

Atenţia lor nu este gratuită şi trebuie să te lupţi pentru respectul lor.

cititori

sursa imagine

5. La ce te mai ajută cititorii de la RSS 

Dacă ţii cont de faptul că trebuie să respecţi  câteva din lucrurile pe care eu le-am zis mai sus, ei te pot ajuta la foarte multe lucruri:

  • te pot ajuta să îţi îmbunătăţeşti serviciile
  • te pot ajuta să îţi găseşti clienţi noi
  • te pot ajuta să îţi monetizezi blogul
  • te pot ajuta să îţi creşti conversia

Cel mai important aspect însă, reprezintă diversificarea surselor de trafic/readership. Dacă tu găseşti modalităţi prin care poţi transforma un cititor din RSS într-un vizitator pe site, poţi considera cumulul de abonaţi la RSS o sursă de trafic.

Faptul că poţi miza pe cei care te urmăresc constant, înseamnă că dacă Google alege să te dea afară din sistem, tu nu mori, chiar continui să exişti fără nicio problemă.

Concluzie

În fond cititorii de RSS nu sunt altceva decât cititori, ceea ce este diferit este mecanismul prin care tu îi implici în atingerea obiectivelor blogului tău, pentru că ei sunt de obicei cititori mai vechi, fideli, mai puşi în temă cu activitatea ta, fiind convertiţi din stadiul de cititor – vizitator pentru primele dăţi în stadiu de cititor – client fidel consumator de conţinut.

Ştiu că subiectul este unul mai delicat şi probabil şi mai complicat, datorită părerilor multiple şi probabil am părut destul de pornit. Mă preocupă subiectul şi felul în care oamenii aleg să vorbească superficial despre nişte oameni cărora le acordă atenţie.

Totuşi ca să mă asigur că m-am făcut bine înţeles, trebuie să reţii următoarele lucruri:

  • defineşte ce înseamnă pentru tine sintagma engagement al cititorului de RSS
  • caută modalităţi noi şi testează să vezi ce anumite determină un cititor de RSS să facă ceea ce vrei tu
  • să nu vezi în cititorii la RSS doar un număr, pentru că sunt oameni ce vor să fie incluşi în discuţie
  • întotdeauna este bine să presupui că dacă n-ar exista Google pt vizitatori constanţi, există alte metode bune de a aduna oameni pe site

Sper că ţi-a fost util acest articol şi că ţi-a mai oferit nişte explicaţii, nu uita te rog să dai articolul mai departe oricui crezi că are dileme privind abonaţii la RSS sau oricui crezi că îi este util.

Gabriel Nechita

Am scris primul articol în 2009 și de atunci am contribuit la dezvoltarea mai multor bloguri populare. Întotdeauna am fost de părere că esența marketingului constă în calitatea produsului pe care îl vinzi. Scriu pentru că îmi place și din dorința de a-i ajuta pe alții să scrie mai bine.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock