Home Marketing Online Email marketing Cum evaluez o campanie de email marketing?

Orice firmă sau organizație care vrea să păstreze o legătură permanentă cu clienții săi, le oferă acestora șansa de a se abona la un sistem de email marketing.

Pentru a menține această legătură, și a le reaminti permanent clienților că firma le este alături, disponibilă, trimite cam la două zile câte un newsletter (unele trimit mai des, lucru destul de enervant, motiv pentru care deseori clienții se dezabonează).

În acest articol vom vorbi despre ce își propun firmele de la trimiterea unui email către o bază de date cu clienții; mai precis cum evaluăm succesul unei campanii de email marketing.

Să definim conceptul email marketing

O campanie de email marketing este o modalitate de comunicare directă și personalizată cu actualii clienți, și de asemenea de recunoaștere a brand-ului de către viitorii consumatori. Practic, o campanie de email marketing se realizează de fiecare dată când se trimite un email către o listă de abonați.

Multe afaceri care apelează la astfel de campanii, nu măsoară corect eficiența trimiterii unui newsletter. Ba mai mult, nici nu se gândesc la o segmentare a bazelor de date cu clienți.

Segmentarea e procesul prin care împărțim baza de date în mai multe liste de adrese de mail, în funcție de diferite criterii, precum: achizițiile din trecut ale clienților, date demografice, preferințele lor, tipul de ofertă dorită, etc.

Întrebarea pe care v-o adresez este… Evaluați corect campaniile voastre de email marketing?

Haideți să vedem care sunt indicatorii de care trebuie să țineți cont:

Indicatorii unei campanii de email marketing

Rata de livrare

Reprezintă numărul total de email-uri primite în Inbox raportat la numărul total de email-uri din lista la care s-a trimis. Ca să calculăm numărul de email-uri ajunse în Inbox, putem să ne scădem din numărul total, numărul de adrese de email incorecte (se mai numesc hard bounce), numărul de adrese de email pline (soft bounce) precum și numărul de email-uri filtrate de serviciul folosit de clienți (Yahoo, Gmail, etc).

De regulă, sistemul folosit de trimitere a campaniei precizează această rată automat, la cel mult o oră după livrare.

Rata de deschidere

Acesta este unul din cei mai importanți indicatori care măsoară succesul campaniei tale. Dacă abonatul a deschis email-ul, acest lucru echivalează cu faptul că un cititor al unei reclame a fost captivat de titlu și continuă să citească textul. Însă nu hotărăște dacă a citit tot email-ul sau doar l-a deschis și l-a închis imediat.

Această rată reprezintă numărul de email-uri deschise din numărul total de email-uri livrate.

În funcție de scopul campaniei, acest indicator poate fi important sau nu. Dacă urmăriți generarea de profit, atunci acest indicator este doar un mijloc care vă poate duce către obiectivul final.

Rata de renderizare (rendering)

Acesta este un indicator relativ nou în email marketing, însă de mare importanță când e vorba de fidelitatea clienților. Reprezintă numărul de abonați care au deschis email-ul cu toate imaginile încărcate. De exemplu, email-urile trimise în Gmail nu au toate imaginile încărcate de la început, și utilizatorul trebuie să facă click pe Display Images Below ca să le poată vedea.

Imaginile sunt importante pentru că de multe ori acestea conțin legături către anumite produse sau articole din website; ba mai mult, în unele cazuri imaginile reprezintă întreg email-ul (exemplu: newsletter-ul eMag).

Rata de interacțiune

În acest caz discutăm de efectul pe care l-a avut acel email asupra abonaților.

Acest indicator se împarte în:

– Rata de click-uri: numărul de click-uri unice din interiorul unui email; dacă o persoană face mai multe click-uri pe același link, se înregistrează o singură dată. Dacă o persoană face mai multe click-uri pe mai multe link-uri, se înregistrează fiecare click per link o singură dată.

– Rata de citire: se calculează prin timpul petrecut în fața unui email de către un abonat. Acesta, de regulă, dacă e mai mult de 5 secunde, e contorizat; altfel, se consideră că abonatul a deschis email-ul doar pentru a-l șterge sau nu i-a plăcut ceva și l-a închis imediat. Nu toate sistemele pot înregistra această rată.

– Rata de dezabonare: acesta este un indicator care trebuie să fie cât mai mic, pentru a crește succesul unei campanii. Dacă utilizatorii încep să se dezaboneze de la email-ul tău, trebuie analizată situația și schimbate anumite aspecte. Cel mai sigur e să existe un formular scurt de feedback în care să fie întrebat utilizatorul de ce a ales să se dezaboneze, și acesta să precizeze acolo motivele.

– Rata de forward: în sens pozitiv, se măsoară numărul de retrimiteri ale unui email către alte contacte, din partea unui abonat. Fiecare adresă de email la care a fost trimis newsletter-ul se consideră un plus pentru rata de forward. În termeni românești, această rată de forward se traduce ca: număr de recomandări.

– Reclamațiile de spam: fiecare newsletter trebuie să aibă un buton care îl poate trimite la spam sau poate accesa o legătură către serviciul de trimitere a campaniei, care se consideră plângere. Această rată crește din cauza utilizatorilor nemulțumiți de conținutul primit, și de regulă se continuă cu dezabonare. Din nou, ar fi util în acest caz un formular.

Rata de conversie

Este deseori cel mai important indicator al unei campanii de email marketing, și măsoară direct succesul acesteia.

În funcție de tipul email-ului trimis, această rată poate depinde de: numărul de vânzări, descărcări de software, cataloage, materiale, completări de chestionare, perioade de timp între achiziții, etc. Acesta este practic numărul persoanelor care au realizat acțiunea impusă de email-ul trimis. Rata de conversie reprezintă acest număr, raportat la numărul total de persoane care au primit email-ul.

În cazul în care scopul unei campanii de email marketing este generarea de profit (creșterea numărului de vânzări), atunci un indicator important este ROI (Return On Investment), și reprezintă suma de bani obținută din fiecare unitate investită. În cazul nostru, unitatea este campania de email marketing, și suma obținută este calculată din numărul total de comenzi generate din acea campanie.

Unele afaceri apelează la firme specializate în email marketing, precum White Image sau EmailWing, iar altele apelează la servicii gratuite online, însă cu riscul de a-și construi propriile email-uri și de a nu putea contoriza toți metricii de mai sus.

Astfel de unelte gratuite sunt:

  • Mailchimp (măsoară cea mai mare parte din indicatori)
  • FeedBurner (newsletter automat, dar nu măsoară niciunul din indicatorii de mai sus)
  • WordPress newsletter plugins (doar pentru website-urile bazate pe platformă WordPress; necesită instalare, și măsoară doar o mică parte din indicatorii de mai sus)

Mă puteți ajuta să completez această listă și cu alte unelte gratuite de email marketing?

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Lasă un comentariu

Paste your AdWords Remarketing code here