Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting
Home Copywriting Cum scrii un articol in 40 de minute

Cum scrii un articol in 40 de minute

Înainte să citești acest articol, să știi că m-am cronometrat când l-am scris. Vei observa pe parcurs că am menționat durata scrierii fiecărei secțiuni. Să citești și observațiile de la final.

Ah da, timpul. Cu toții avem problema asta. Probabil și tu, la fel ca mine, ai obiceiul să te împarți zilnic în multe locuri, să gestionezi în paralel multe proiecte și să te apuci de un task cu gândul la următorul.

Prost obicei, știu, însă cu greu poți ieși din cercul acesta atât timp cât ai intrat în el și nu ești genul de persoană care să refuze noi provocări.

Din cauza asta, mulți dintre noi avem obiceiul să ne neglijăm blogurile. Uneori, când avem timp, revenim asupra lor să „suflăm praful” și ne ia cel puțin o jumătate de oră să scriem prima propoziție dintr-un nou articol. Sau poate chiar mai mult.

De aceea, pentru că timpul nu e aliatul nostru, dedic acest articol oamenilor ocupați care și-ar dori ca ziua să aibă cel puțin 24 de ore (și noaptea alte 24).

Secțiunea aceasta am scris-o în: 6 minute

Cum să scrii un articol (de calitate) în 40 de minute (sau mai puțin)

Pasul 1: Planifică-ți conținutul la început de lună

Să scrii articole pe un blog e ca un sport de care trebuie să te ții. Dacă ai abonament la sală, de exemplu, cu siguranță mergi de mai multe ori decât dacă plătești doar câte o singură ședință.

Ca să reușești să scrii articole constant și nu doar atunci când îți aduci aminte că ai un blog, trebuie să îți „reînnoiești abonamentul” la fiecare început de lună.

fa-ti un plan

Ce înseamnă asta?

Fă-ți un plan de articole pe care vrei să le scrii luna respectivă pe blog. Așa, atunci când scrii fiecare articol, scutești mult timp pe care altfel l-ai fi pierdut gândindu-te la subiectul despre care să scrii.

Ca să economisești și mai mult timp, fă-ți un plan care să cuprindă:

  • Lista cu titlurile articolelor pe care vrei să le scrii;
  • Lista de cuvinte cheie pe care le vei folosi;
  • O scurtă descriere a structurii fiecărui articol: enumerarea lucrurilor despre care vei vorbi;
  • 1-2 link-uri sau surse de unde să îți iei inspirația;
  • (opțional, pentru content marketeri) câteva idei de promovare pe care le vei folosi pentru fiecare articol.

Cu un așa plan, nimic nu îți mai stă în cale!

Secțiunea aceasta am scris-o în: 10 minute

Pasul 2: Sari peste introducere!

Da, ai citit bine: treci direct la subiect. La fel cum oamenii nu au răbdare să citească povești ca să ajungă la subiect, așa nici tu nu ar trebui să pierzi timp scriind povești. Începe direct cu miezul problemei și încearcă să faci introducerea cât mai scurtă.

sari peste intro

După aceea, enumeră, unul sub altul, principalele lucruri pe care vrei să le menționezi în articol – acelea vor fi principalele subtitluri ale articolului tău. Nu pornești de la zero făcând asta – te inspiri din planul pe care l-ai făcut chiar tu, la început de lună.

Acum, că ai trasat scheletul, trebuie doar să umpli golurile.

Pasul 3: Scrie și nu te uita în altă parte

Nu lăsa niciun tab deschis în browser-ul tău care să îți distragă atenția. Nu lăsa nimic să îți distragă atenția și lasă-te dus de val. Inspiră-te din sursele pe care ți le-ai pus deoparte când ai făcut planul de articole.

scrie si nu te opri

Nu te gândi la editare, nu te gândi că ceva nu sună bine – ăstea sunt doar retușuri finale. Treaba ta e să ajungi la final.

Când scrii, nu te gândi „oare ce poză să pun aici”, „pe acest cuvânt trebuie să pun un link”, „acest cuvânt trebuie să fie bold” – toate acestea sunt retușuri de final.

Secțiunea aceasta am scris-o în: 9 minute

Pasul 4: Acum e timpul pentru retușuri de final!

Da, acum că ai terminat de scris, trebuie să fii entuziasmat 🙂

retusuri retusuri

Ce trebuie să faci în etapa finală:

  • să colorezi textul, dacă simți nevoia;
  • să formatezi textul (să pui bold, italic, subtitluri, link-uri acolo unde dorești) și în timp ce faci asta, dacă tot recitești textul, poți corecta cuvintele care nu sună bine;
  • să aliniezi textul (left, right, justified);
  • să cauți și să inserezi imagini – partea asta nu intră în cele 40 de minute de finalizat articolul, te poate face să depășești acest timp, depinde de pozele pe care le cauți (sau pe care le creezi tu);
  • să inserezi meta descriere și meta titlu la articol;
  • (opțional, pentru content marketeri) să inserezi call to action-uri (butoane, liste de produse, bannere, propoziții cu trimitere la anumite pagini din site, etc).
  • să apeși butonul „Publish” și să începi să-ți promovezi articolul!

Secțiunea aceasta am scris-o în: 8 minute

Bonus: ce calități trebuie să ai ca să scrii repede și bine:

  • să fii un bun prieten cu tastatura – să scrii fără să te uiți la taste. Asta nu ar trebui să fie o problemă dacă faci parte din generația celor care au crescut cu computerul. Iar dacă nu faci parte din acea generație, cu siguranță ai avut de-a face până acum în munca ta cu tastatura și ai discutat cu cineva pe chat. Încearcă să scrii fără să te uiți la taste, ci la cuvintele care apar pe ecran.
  • să fii obișnuit cu scrisul – scrisul trebuie să fie pentru tine un obicei pe care să îl practici zilnic: fie că e vorba de a scrie un email, un ghid pentru cineva, o listă de sfaturi sau orice altă formă de scris care presupune un număr mai mare de 300 de cuvinte.
  • să știi să cauți informații – timpul este scurt și multă lume din cauza asta sare peste etapa de research. Nu neglija această etapă, dar învață cum să cauți informația de care ai nevoie în așa fel încât să nu îți pierzi timpul.
  • să fii un cititor rapid – învață să scanezi textele căutând doar informațiile care te interesează. Chiar dacă ai găsit câteva surse de unde să te documentezi, citește subtitlurile și punctele principale, nu citi tot textul ca să îți dai seama dacă este o sursă bună sau nu.

Secțiunea aceasta am scris-o în: 5 minute

Sper că ți-am stârnit pofta să scrii și să te pui la încercare! E adevărat, dacă scrii despre un subiect complet nou ție, nu ai cum să scrii primul articol despre acel subiect în mai puțin de 40 de minute (doar dacă îl tratezi superficial).

Realist vorbind, acest articol se aplică la persoanele care scriu despre subiecte pe care le stăpânesc și despre care au habar.

Timp total de scris: 38 de minute*

Hai să continuăm conversația în secțiunea de comentarii de mai jos! Tu cât de repede scrii? Ai și alte sfaturi pentru cititorii noștri?

*acest articol are 1196 de cuvinte și a fost scris în 38 de minute. Nu am adăugat la această durată următoarele activități: formatarea textului, crearea și inserarea imaginilor și realizarea meta descrierii. Dacă articolul ar fi avut mai puține cuvinte, timpul de scriere era sub 30 de minute.

21 comentarii la acest articol
  1. De adăugat: să scrii într-un mediu propice. Nu trebuie să fii numai prieten cu tastatura şi să nu te uiţi în altă parte, ci şi locul în care scrii, poziţia în care stai, toate să te îndemne la scris şi nu la alte distracţii din împrejurimi. 🙂 Inspirat şi inspiraţional articolul, acum e musai să mă cronometrez când scriu şi, evident, să scriu mai mult, mai repede, mai bine. 🙂

    • Nu știu ce să zic… Eu cînd scriu, scriu. Nimic nu mă mai distrage. Cînd îmi vine să scriu, singurul impediment pe care îl am, e atunci cînd nu am la mine un mijloc de înregistrare a ideilor (asta mă oftică la maxim dar se întîmplă din ce în ce mai rar datorită evoluției tehnologice). E posibil însă ca pentru alte persoane, mediul să conteze. La fel de adevărat este că mediul zgîndăre inspirația, o provoacă…

      • E adevărat, totul depinde de fiecare persoană. Pentru unii e mediul, pentru unii e mijlocul de înregistrare a ideilor. Dar, eu cred că, în timp, dacă îți formezi scrisul ca obicei, nu te vor mai împiedica nici mediul, nici lipsa unui mijloc de înregistrare a ideilor. Pur și simplu, când ai posibilitatea, îți așterni gândurile și le dai o formă finală după ce ai terminat ce ai avut de zis. Cred că la asta se rezumă tot, până la urmă.

  2. Roxana, e ideal sa ai un mediu propice in jur, dar cu timpul cred ca e ok sa te obisnuiesti sa scrii indiferent de ce se intampla pe langa tine si chiar daca scrii cu capul in jos. 🙂 Esti tu si foaia si se creeaza un univers acolo.
    Catalin, foarte buna sugestia cu planul editorial si cronometrul. Dar cred ca prind bine pentru inspiratie, aprofundare si mentinere a pasiunii si zilele de “leneveala” a pixului pe hartie. 🙂

    • Da, ai dreptate, până la urmă prinzi “gustul” scrisului şi poţi să-l faci şi cu capul în jos. Dar când eşti prins în scris, e bine să nu nicio distracţie în jur. 🙂

  3. Foarte interesant articolul Catalin…in mare parte iti dau dreptate. Nu stiu daca e valabil si pentru altii, insa pentru mine e cat se poate de adevarat: sa gasesc un titlu potrivit imi mananca foarte mult timp!!! Iar timpul pentru a gasi titlul l-as contoriza in contul intregului articol. In plus, sa gasesti imaginile cele mai sugestive cred ca iarasi mananca timp…aici e vorba si de inspiratie. Oricum, sfaturile de mai sus sunt ffff utile si iti multumesc de idei. Apropo, poti folosi toogl pentru contorizarea timpului. PS: Nu am nicio legatura cu toogl, doar ca sunt super multumit de el.

  4. Ajuta mult sa lasi titlul de scris la final. Abia atunci ai vederea de ansamblu asupra a ceea ce ai scris si poti gasi mai usor titlul.
    Sau poti construi intreg articolul plecand de la o singura idee, pe care ai pus-o fix in titlu. 🙂

  5. Cand cel care iti da sfaturi despre cum sa scrii scrie “reinoiesti”, nu prea iti mai arde sa ii urmezi sfaturile… Cu parere de rau, nu am putut trece de paragraful ala.

    • Te înțeleg, Toni. Și eu reacționez la fel când găsesc astfel de greșeli pe bloguri. A fost o scăpare care a fost corectată. Sper să nu se mai repete dar dacă mai găsești astfel de greșeli, dă-mi de veste!

  6. Ne facem noi o idee la inceput de luna. Insa mai pot aparea si alte news-allert pe parcurs… Si ai vrea sa scrii insa nu te prinde… Cel putin, eu daca nu am sarit sa scriu atunci cand imi vine ideea, ( si asta , dimineata) mai tarziu ”ma rog de mine” si degeaba…

    • Pot apărea news-allert-uri pe parcurs, acelea niciodată nu ai cum să le planifici. Planul de la început de lună este doar pentru articolele cu valabilitate pe termen lung. Articolele tip știre care apar pe parcurs sunt mereu în plus față de plan și sunt de regulă articole de moment, cu valabilitate pe termen scurt. Cred că tuturor ni se întâmplă să fim „loviți” de o idee și în momente nepotrivite, când nu avem cum să scriem. Pentru asta, sugerez să îți notezi ideea și să încerci să o scrii data viitoare când ai timp (și inspirație). Dacă vezi că te forțezi să o scrii și nu reușești sau dacă vezi că nu te entuziasmează acea idee la fel de mult ca atunci când ai avut-o, înseamnă că poate e mai bine să renunți la ea și să o aștepți pe următoarea.

  7. Depinde ce fel de scriitor esti. Eu am doar bloguri personale si scriu cand imi vine inspiratia fara a o cauta. Oricum bun articolul ca de obicei! 🙂

    • Mulțumesc de apreciere, Alin! Da, la blogurile personale așa este, scrii când îți vine inspirația și poate în anumite momente poți dedica mai mult timp decât 40 de minute în redactarea unui articol, dacă te simți foarte inspirat 🙂 În schimb, pentru blogurile de companie este altă discuție: acolo e nevoie de planificare și de eficientizare a procesului de a scrie.

  8. Am citit cu deosebit interes articolul. Cred ca se potrivesc anumite tipsuri si pentru noi cei care ne numim “editori video” caci tot mesaje “creionam”. Multumesc pentru ponturi 🙂

  9. Mai greu când te bazezi pe spontaneitate, unul dintre blogurile mele este de creații literare (proprii), am și unul de pamflete!

  10. Intotdeauna iti citesc articolele cu entuziasm. Ca de obicei, acesta este inca un continut complex si util. Am cronometat, 50 de minute. Mai exersez. Felicitari pentru sursele minune cu care ne inspiri.

    • Mulțumesc frumos pentru aprecieri, Florentina! Mă bucur că te-a ajutat articolul și sper să reușești și sub 50 de minute! Dacă ești interesată și de câteva exerciții pe care le poți practica să te antrenezi în scris, îți recomand această listă. Pe mine m-au ajutat foarte mult 🙂

  11. Cătălin, mulțumesc pentru acest articol. O fac și în numele celor care l-au apreciat fără să se exprime aici din cauza aceleiași variabile amintite în scrierea ta: lipsa timpului. M-am regăsit în multe dintre etapele enumerate de tine dar nu le-am perceput niciodată ca o formă. Puse pe ”hîrtie” așa cum ai făcut-o tu mi-au produs o ”iluminare” prin logica înșiruirii și prin eficiența tradusă în economia de timp. Bravo! Și tone de inspirație în continuare! Toate cele bune!

Lasă un comentariu