Scrisoare din partea agentiilor catre clientii romani

Scriu acest articol din frustrare. În calitate de agenție, lucrez cu firme românești de mai bine de doi ani și în tot acest timp mi-a fost dificil să găsesc tipologia clientului ideal în România. Am lucrat doar pe proiecte românești, lucru care a stârnit uimirea colegilor din domeniu, atât freelanceri cât și agenții, care mi-au spus că mereu preferă un client străin față de un client român. Cred că cel puțin 10 persoane mi-au spus în ultimele două luni că au renunțat să mai lucreze pentru clienți din România, pentru că pur și simplu nu au mai suportat.

Pentru că sunt mai optimist de fel, mereu încerc să ajung la un nivel de înțelegere chiar și cu cei mai dificili clienți. Însă, când văd că nu putem fi pe aceeași lungime de undă, renunț să mă lupt cu morile de vânt și ajung să regret timpul, banii și nervii pierduți. 

Dedic acest articol tuturor întreprinzătorilor sau managerilor români care apelează la o agenție de marketing sau publicitate pentru diverse servicii și încalcă acordul stabilit inițial. Vă rog să urmăriți cu atenție fiecare sfat și să vă gândiți, în sinea voastră, care sunt lucrurile de care nu ați ținut cont până acum. Apoi, încercați să schimbați ceva. Trebuie să reușiți. 

#1 Stabiliți mai întâi ce vă doriți de la o agenție

Primesc des email-uri de cerere de ofertă care, în afară de faptul că sunt scrise incoerent și cu greșeli gramaticale, nu exprimă clar ceea ce se dorește din partea agenției. Multe email-uri încep cu „Vreau să mă ajutați să…”, dar activitatea menționată în continuare nu aparține de domeniul marketing-ului. 

E clar că orice companie își dorește să vândă mai mult și să obțină mai mulți clienți la costuri cât mai mici, însă, dacă nu știți exact de ce aveți nevoie, măcar permiteți agenției să decidă acest lucru. De aceea suntem oameni de marketing, pentru că putem decide, pe baza unor analize, care sunt nevoile pe care le are un business ca să crească. 

#2 Oferiți informații clare și complete agenției

Cu părere de rău, o spun sincer – peste 90% din firmele românești care apelează la o agenție nu știu ce înseamnă un brief de creație. Până la urmă, nu este nicio problemă că nu știți, însă asta nu înseamnă că nu vă cunoașteți afacerea și că nu puteți oferi agenției toate specificațiile necesare pentru a vă oferi servicii de care să fiți mulțumiți.

În anumite cazuri, mi s-a întâmplat să primesc informații care aparent erau complete și suficiente. Însă, după livrarea serviciilor, clientul constată că materialele primite nu sunt complete, cu precizarea „Mă puteai suna oricând să mă întrebi!”.

Este de datoria clientului să pună la dispoziție, de la bun început, toate informațiile pe care dorește să le folosească agenția în materialele realizate, și nu este de datoria agenției să cunoască la perfecție domeniul în care activează clientul și să presupună că afirmația X lipsește din informațiile pe care le-a primit. Nu există „vă puteam întreba oricând”, atât timp cât nu suntem magicieni ca să putem bănui că trebuia să întrebăm fix despre informația care lipsea!

Rolul nostru nu este să întrebăm clientul „Sunteți sigur că informațiile despre firma dvs pe care mi le-ați oferit sunt corecte și complete?”, ci rolul nostru este să livrăm cele mai bune campanii și materiale de promovare, pe baza informațiilor primite.

#3 Fiți receptivi la creșterea bugetelor

Aud adesea firme care se plâng că agenția care le oferă servicii de marketing a crescut bugetul la câteva luni de la începerea colaborării. De obicei, o creștere a bugetului trebuie însoțită de argumente pentru a fi înțeleasă. Aici, într-adevăr, este de datoria agenției să justifice creșterea bugetului.

Stimați clienți, agențiile nu cresc bugetele pentru a își mări profitul de pe urma voastră, ci se adaptează la noile schimbări din marketing care cer acest lucru. De exemplu, reach-ul organic pe paginile de Facebook a scăzut și probabil va mai scădea în continuare, motiv pentru care este nevoie de un buget pentru administrarea unei pagini de Facebook, bani care sunt plătiți către Facebook, nu către agenție.

Google a introdus algoritmul Panda 4.0 din 21 mai 2014, care are ca scop descalificarea site-urilor „de slabă calitate”. O consecință poate fi, de exemplu, creșterea costurilor per click pentru Google AdWords, așadar creșterea bugetelor. Din nou, acești bani nu merg către agenție, ci merg către Google.

#4 Când un sistem funcționează, nu îi reduceți bugetul!

În calitate de agenție de marketing online, suntem responsabili să creăm sisteme de marketing pe care le administrăm constant pentru a aduce rezultate unei afaceri la nivel online. De exemplu, crearea unui sistem bazat pe blog – newsletter – AdWords – Facebook pentru creșterea vânzărilor și vizibilității unui magazin online. Un astfel de sistem trebuie administrat zilnic și pe termen lung, pentru a putea rula o comunitate semnificativă de potențiali clienți. Sistemul trebuie alimentat cu un buget (care, repet, nu merge către agenție) pentru a putea funcționa.

Când acest sistem aduce rezultate precum creșterea vânzărilor, trebuie alimentat cu un buget și mai mare, pentru că întotdeauna rezultatele cresc direct proporțional cu bugetul alocat. Dragi clienți români, nu tăiați bugetul când sistemul pe care l-a creat agenția aduce rezultate! Nu este asta o măsură de a economisi bani, ci doar o măsură de a împiedica o creștere a vânzărilor.

#5 Citiți cu atenție materialele primite

Am avut neplăcerea să lucrez cu un client pentru care au fost livrate de trei ori aceleași servicii, dar sub forme diferite. După ce am primit al treilea feedback, clientul respectiv mi-a mărturisit că nu a citit în întregime materialele primite și că s-a uitat peste ele în grabă. Ba mai mult, a recunoscut că le-a citit superficial.

Efortul cel mai mare este de partea agenției, mai ales când este nevoită să muncească de mai multe ori la același lucru. Chiar dacă știți că agenția nu va percepe un cost în plus pentru eforturile suplimentare depuse, încercați măcar să citiți cu atenție materialele primite și să dați un feedback cât mai complet. Munca în plus din partea agenției presupune costuri suplimentare, pe care dacă nu le suportați voi, le suportă tot agenția.

#6 Nu vă implicați în activitatea agenției

Am întâlnit multe persoane cărora le place să stea alături de designer când lucrează, să scrie ei textele împreună cu copywriter-ul sau să posteze ei pe pagina de Facebook în locul responsabilului de social media. Acest tip de comportament este agasant și deranjant pentru o agenție, și îi poate costa timp și nervi.

Dragi clienți, nu vă implicați în munca agenției și lăsați-i să facă ei ce știu mai bine. Implicați-vă doar atunci când aceștia vă solicită informații și atunci când aceștia vă livrează serviciile solicitate. Altfel, riscați să vă pierdeți atât din timpul vostru, cât și din timpul agenției.

#7 Țineți cont de sărbători și zilele libere

Cei mai mulți clienți își doresc ca materialele solicitate de ei să fie realizate cât mai repede, chiar dacă la mijloc sunt sărbători sau zile libere, precum 1 mai sau 1 decembrie. 

Dragi clienți, înțelegeți că și noi suntem oameni, nu roboți! Se știe că munca într-o agenție poate fi foarte stresantă, însă nu trebuie niciodată să muncim până când ne punem în pericol sănătatea. Dacă doriți un material cât mai repede, să nu vă așteptați să îl primiți la timp; de ce nu v-ați planificat din timp nevoile de marketing? Trebuie să vă asumați asta și să nu cereți niciodată un deadline extrem de scurt. 

stres

sursa foto: shutterstock.com

#8 Plătiți-vă la timp furnizorii!

Aici ating un subiect mai delicat, însă cred că este unul din cele mai importante sfaturi din acest articol. Știm cu toții că situația economică nu este una strălucită și știm că, de cele mai multe ori, contractul care se semnează este doar o formalitate.

Însă, aici este vorba de omenie și bun simț. Atunci când solicitați un serviciu și semnați că sunteți de acord cu plata unei anumite sume, într-un anumit termen, țineți-vă de cuvânt! Altfel, menționați că nu se poate face plata la timp, pentru ca agenția să se aștepte la o întârziere. Nu puneți agenția în situația de a vă telefona și a vă reaminti de plata serviciilor oferite.

O firmă care are pretenția de la agenție să livreze serviciile la timp trebuie să aibă decența necesară să onoreze plata pentru serviciile primite la timp. Altfel, dacă mulți procedează așa, se creează haos și piața devine instabilă.

La fel cum la supermarket plătiți la ieșire produsele adăugate în coș, așa și la agenție trebuie să plătiți la final (sau la anumite perioade, în funcție de înțelegere). La fel cum înainte să intrați în supermarket știți care este suma maximă de care puteți face cumpărături, așa este și când apelați la o agenție: știți care este bugetul maxim pe care îl puteți aloca și încercați să îl folosiți cât mai eficient!

***

După cum am spus la început, am scris acest articol din frustrare. Știu că frustrarea nu este doar a mea, știu că nu există agenție din România care să nu fi întâmpinat cel puțin una din problemele menționate mai sus. De aceea, fac apel și la voi, dragi colegi de breaslă, ajutați-mă să fac cunoscute aceste informații – în speranța că nu vor fi doar o picătură într-un ocean și că putem să ne creăm condiții mai bune de lucru, chiar și în colaborările cu firmele românești.

Dacă aveți orice fel de frustrări pe care doriți să le împărtășiți cu noi, așteptăm comentariile voastre în secțiunea de mai jos.

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock