Structura unui text publicitar

Am vorbit până acum destul de multe despre cum trebuie concepută o reclamă și cum trebuie scrisă o reclamă, dar ar fi cazul să ne referim puțin și la cum trebuie structurat un text publicitar.

Structura de care vorbim în continuare se aplică doar pentru reclamele text, fie că sunt tipărite sau online.

Titlul (headline-ul)

După cum spuneam și în articolul cu 19 sfaturi pentru titluri care vând, titlul este cel mai important element al unei reclame.

Dacă acesta nu atrage, atunci nu contează cât de bun este restul textului. Titlul trebuie să fie momeala cititorului, cârligul care îl convinge pe acesta să citească și restul textului. Nu este factorul decisiv în luarea deciziei, ci elementul care stă la baza oricărei reclame bune și care să iasă în evidență.

Câteva exemple de titluri celebre de succes:

  1. Cum o șmecherie a făcut din mine un om de vânzări celebru
  2. Care e greșeala în această imagine?
  3. Surzii aud acum șoaptele
  4. Am riscat pe un timbru poștal și am câștigat 35.840 $ în 2 ani

Ce are un titlu eficient?

Sunt specifice, apelează interese personale, stârnesc curiozitatea, sunt credibile, simple, și bine targetate.

Sursă titluri: John Caples, Metode de Publicitate Testate. Vă recomand articolul: 35 de Idei Inedite de Titluri, după John Caples.

Vizualul

Este vorba de imaginea sau elementele grafice care însoțesc textul publicitar. De multe ori, textul este inclus în vizual, iar titlul este deasupra. Depinde foarte mult de tipul reclamei și de locul unde va fi plasată – în ziar, într-o revistă, pe internet, pe o broșură, etc.

Uitați două exemple de reclame cu vizualuri eficiente:

În unele cazuri, nu e nevoie de foarte mult text, în altele da. Însă, dacă cititorul chiar e interesat de produsul promovat, va citi textul până la capăt, chiar dacă este mai lung.

Cum trebuie să fie un vizual bun?

E atrăgător, exprimă clar produsul și cele mai importante beneficii ale sale, are legătură cu titlul și textul reclamei, e simplu, e bine targetat.

Corpul reclamei (bodycopy)

Aceasta este partea pe care o citesc doar cei interesați de produs, sau cei pe care i-a convins titlul.

Pentru reclamele care necesită mai multe detalii, sau explicații, textul trebuie împărțit în paragrafe scurte. Dacă e nevoie, și spațiul permite, fiecare paragraf poate să aibă subtitluri. În caz că se dorește a se realiza o reclamă cu un vizual predominant, și foarte puțin text, dar produsul necesită explicații și detalii pentru cei care doresc să îl achiziționeze, website-ul companiei trebuie să iasă mai mult în evidență.

Cel mai important element din corpul unei reclame este prima propoziție; dacă aceasta nu rezonează cu cititorul, acesta cel mai probabil nu va citi întreaga reclamă. Multe reclame se limitează doar la această propoziție.

Întreg textul trebuie să fie o continuare sau un răspuns al titlului și să aibă mare legătură cu vizualul. Sugestia mea este ca acest text să aibă structura unei piramide inverse: la început se prezintă cele mai râvnite și interesante beneficii pe care un client le-ar putea avea, pe parcurs se prezintă atuurile produsului și la final, câteva detalii referitoare la ce trebuie să facă cititorul pentru a intra în posesia produsului: să completeze un formular, să intre pe un site, să sune la un număr, să meargă la reprezentanță, etc.

Ce are un bodycopy eficient?

Aduce cititorul la o concluzie – că acesta trebuie să acționeze într-un anumit mod; este relevant, credibil, simplu exprimat, aduce noutate, rezolvă o problemă sau nevoie personală, crează o perspectivă.

Un alt lucru esențial: limbajul trebuie să fie cât mai simplu cu putință, și cuvintele cât mai scurte.

Mai multe sfaturi despre cum se scrie un bodycopy eficient puteți găsi și în articolele:

Încheierea (closing)

De regulă, aceasta este ultima propoziție din bodycopy, sau ultimul paragraf în care se spune ce are de făcut cititorul pentru a intra în posesia produsului promovat.

Dacă e vorba de o reclamă cu răspuns direct, prin poștă, aici se include formularul prin care cititorul poate cere o mostră sau poate comanda produsul, iar dacă acest răspuns direct poate fi online, cel mai simplu ar fi ca formularul de comandă sau cerere să fie inclus în încheiere printr-un buton mai mare, pe care să scrie acel call to action: cumpără acum! sau comandă acum!

Dacă e vorba de o reclamă fără răspuns direct, atunci finalul trebuie să fie acel call to action care îndeamnă cititorul la o acțiune, de exemplu: să participe, să se înscrie, să cumpere, să comande, să doneze, etc.

Sper că aceste sfaturi v-au fost de folos. De ce alte lucruri mai e nevoie să țineți cont în structura unui text publicitar?

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock