Home Branding Experienta, engagement-ul si autenticitatea: trenduri in branding

În marketing, totul se schimbă de la un an la altul, iar partea frumoasă este că nu ai cum să te plictisești. Bineînțeles, acest lucru poate fi o provocare, însă cui nu-i place un challenge din când în când? Mie cu siguranță da. Și știți ce îmi mai place? Brandingul! În prezent, acesta trece printr-un fel de revoluție și asta pentru că oamenii și consumatorii tăi vor să înțeleagă cu adevărat ce reprezintă produsele sau serviciile tale. Mai mult, vor să creeze o conexiune cu compania ta.

Brandingul este acel proces prin care noi, marketerii, construim în mintea consumatorilor o imagine și o identitate a produselor sau serviciilor noastre și prin care le oferim un sens, o identitate. Cu alte cuvinte, este o strategie prin care ajutăm publicul țintă să se identifice cu organizația și cu produsele noastre, și prin care le dăm toate motivele să ne aleagă pe noi, în defavoarea competitorilor.

Prin brandul pe care îl construim, le arătăm consumatorilor că ceea ce oferim satisfac nevoile pe care aceștia le au, iar scopul nostru final este să le câștigăm loialitatea. Totodată, când facem planul de branding, nu ne mai adresăm doar clienților existenți sau celor potențiali, ci și angajaților și stakeholder-ilor. Cei din urmă ne ajută să aducem plus valoare companiei și brandului, prin feedback-ul pe care ni-l oferă și este la fel de important ca ei să se identifice cu brandul.

Până acum, când desfășuram activități de branding ne foloseam doar de metodele clasice, precum advertising-ul și comunicarea, identitatea vizuală a brandului (logo-ul, paleta de culori, website-ul etc.), design-ul ambalajelor sau prin intermediul sponsorizărilor și a parteneriatelor.

Trenduri in branding: ce s-a schimbat în 2016?

În primul rând,  interacțiunea cu consumatorul. Nu le mai putem vorbi despre brand și atât. Clientul trebuie convins prin fapte, nu doar prin cuvinte. Trebuie să trăiască o experiență de brand, iar formele de interacțiune cu el trebuie inovate constant. Totodată, este important să măsurăm și să îi răsplătim loialitatea, iar focus-ul nostru, ca specialiști în marketing, trebuie să fie acela a oferi brandului o latură umană. Nu ne mai putem concentra doar pe a câștiga notorietate.

Cum se face brandingul în prezent? Am enumerat mai jos tendințele care se resimt cel mai mult:

a) Customer Experience (experiența cu brandul)

Este momentul să le oferim consumatorilor experiențe cu brandul nostru la un alt nivel. Aceștia au deja acces la o cantitate enormă de informații, iar dacă vrem un avantaj competitiv, în 2016 trebuie să ne concentrăm pe îmbunătățirea experienței consumatorului cu brandul, sub toate aspectele sale. Asta înseamnă că strategia de branding nu trebuie doar să planifice o experiență de neuitat, dar trebuie să aibă în vedere și crearea unui ecosistem,  pentru a putea susține toate aceste acțiuni pe care le vom avea împreună cu consumatorul.

b) Brandingul construit prin intermediul emoțiilor

Conform cercetărilor, s-a dovedit că toate companiile care au folosit până acum mesaje pur emoționale au fost de două ori mai eficiente decât mesajele raționale. Altfel spus, fără să încerci să îți stimulezi și emoțional consumatorii, este foarte greu să îi determini să acționeze.

Cele mai puternice branduri au știut dintotdeauna cum să se conecteze cu audiența lor, la nivel afectiv. Primul exemplu care îmi vine în minte este campania celor de la Dove, „Real Beauty”. Știu că a trecut ceva timp de când a fost lansată, însă acest lucru îmi întărește ideea de mai sus: un brand care vrea să rezoneze cu publicul țintă, știe cum să se apropie de el încă de la început.

În ce a constat campania? În promovarea frumuseții naturale. Scopul a fost acela de a ajuta femeile din întreaga lume să se simtă bine în pielea lor, eliminând ideea că o femeie frumoasă este o femeie perfectă. Campania a fost creată de Ogilvy & Mather, iar 67 de femei au fost fotografiate pentru demonstra că pentru a fi frumoasă, trebuie în primul rând să te simți bine în pielea ta.

dove-real-beauty-campaign

dove-grey

dovewrinkled

sursa: adweek.com

În 2016, marketingul bazat pe emoții va reprezenta una dintre cele mai importante tendințe, iar brandurile înțelepte se vor focusa și pe o poziționare emoțională, de diferențiere, pentru a crea o conexiune reală cu publicul țintă.

c) Engagement-ul va deveni mai important decât awareness-ul

Consumatorii sunt deja asaltați de campaniile de promovare și iau contact zilnic cu zeci de mesaje de marketing. În consecință, este din ce în ce mai greu să ieși în evidență ca și brand. Datorită canalelor digitale, acum este mai eficient să îți implici direct consumatorii în crearea brandului, decât să le transmiți niște simple mesaje, așa cum făceai de obicei.

De exemplu, multe companii se folosesc de conturile de social media pentru a descoperi preferințele consumatorilor în legătură cu produsele lor și pentru a utiliza feedback-ul primit de la clienți într-un mod constructiv.

d) Autenticitatea

Oamenii nu mai tolerează excesele în comunicările de brand. Nu vor doar să știe despre ce este brandul tău, ci vor să afle cine sunt oamenii din spatele lui și care sunt valorile lor. Având atâtea alternative, consumatorii vor mai mult decât un simplu produs sau serviciu. Au nevoie să li ofere niște motive solide pentru a-ți cumpăra produsele si vor să rezoneze cu organizația ta. Conform unui studiu efectuat în anul 2015, 90% dintre consumatori ar alege branduri care se asociază cu cauze cu care se identifică și ei, iar 84% dintre aceștia preferă companiile care acționează responsabil.

Cel mai bun exemplu? Proiectul „Țara lui Andrei”,  inițiat de compania OMV Petrom, prin care compania s-a adresat oamenilor ambițioși, care își doresc să reușească prin forțe proprii și care vor să schimbe societatea în care trăiesc. Pentru a nu fi văzută  drept o simplă companie producătoare de petrol și gaze naturale, prin a cărei activitate mediul înconjurător este distrus, OMV Petrom a înlăturat această percepție prin proiectul „Țara lui Andrei”. Există deja de 3 ani în România, iar activitățile care au avut loc în cadrul lui au fost dintre cele mai variate: de protejare a mediului înconjurător, de încurajare a educației, de modernizare, de ajutor pentru copii defavorizați etc., și au avut loc în toată țara.

harta-tarii-lui-andrei

Sursa: http://www.taraluiandrei.ro/misiune

Sursa: http://www.taraluiandrei.ro/misiune

Sursa: http://www.taraluiandrei.ro/misiune

Astfel, proiectul a fost modalitatea companiei OMV Petrom de le arăta românilor că este alături de ei și că îi ajută să producă schimbarea pe care și-o doresc, în comunitatea în care trăiesc.

e) Simplitatea

Dacă analizăm puțin evoluția brandurilor din ultimul timp, observăm că logo-urile brandurilor au devenit din ce în ce mai simple. Dar simplitatea nu se observă doar în logo-uri, ci și în comunicare. Într-o piață sufocată de comunicarea de marketing, cu cât reușești mai ușor să îți faci audiența să îți înțeleagă brandul, cu atât mai bine.

Ați auzit de farmaciile Dona? În prezent sunt în proces de rebranding. Sunt sigură că ați văzut reclamele cu bunicuța-detectiv, care trage un semnal de alarmă vechilor farmacii Dona că altcineva încearcă să își însușească numele lor. Chiar dacă bunicuța s-a înșelat, noi, oamenii de marketing, știm că schimbarea logo-ului și redecorarea farmaciilor face parte din procesul de rebranding al companiei, pentru a se adapta pieței.

farmacia-dona-1

farmacia-dona-rebranding

sursa: medicalnet.ro

În concluzie, trendurile actuale din branding reprezintă consolidarea unor procese de marketing dezvoltate în ultimii ani, care își pun amprenta din ce în ce mai mult asupra produselor sau serviciilor. Ca și în alte activități de marketing, consumatorul a ajuns să fie nucleul, iar brandurile trebuie să expună o viziune a companiei, privită și prin ochii publicului țintă.

sursa foto top: pixabay.com

Lasă un comentariu