„A sign of a celebrity is that his name is often worth more than his services.” – Daniel J. Boorstin
Cred că citatul de mai sus ar fi cea mai simplă şi concisă definiţie a brand endorsement-ului, pe înţelesul tuturor, în ceea ce privește celebrităţile. Aceasta este o altă tehnică folosită în exces de creativii din industria de publicitate, care poate aduce un brand pe culmile succesului.
Brand endorsement-ul le dictează din mers brand-urilor faptul că imaginea unui artist le va aduce prosperitate, awareness şi buzz în new media.
În ultimii ani, în ritm alert, consumatorul a degustat reclame în care imaginea celebrităţii preferate îl ademenea în jocul ei, îi menţinea atenţia prin ipostaze şi cuvinte, ajutând la crearea unei legături indirecte între consumator şi brandul respectiv, cu scopul de a impulsiona dorinţa de cumpărare.
Astfel, majoritatea publicitarilor cred că imaginea artistului respectiv funcţionează ca o ştampilă asupra brand-ului lor, care odată aplicată, brandul se va păstra în mintea consumatorilor timp îndelungat. Ce rămâne de făcut atunci când decizia luată de o anumită companie nu este tocmai cea mai eficientă?
Brand endorsement: noul trend în publicitate
Brand endorsement-ul este o strategie de publicitate care poate avea succes sau nu. Acesta nu poate garanta succesul unei campanii prin simpla apariţie a unui artist şi atât.
E nevoie de mai mult pentru a satisface gusturile unui public pretenţios, sătul de avalanşa de publicitate care îi invadează viaţa. Povestea ilustrată de artistul respectiv, cuvintele îmbrăcate cu grijă şi calitatea reclamei formează totul unitar care convinge publicul de veridicitatea acelui brand.
Succesul unui brand ne este dat de următoarea formulă:
S = P * D * AV
(S este un brand de succes, P este un produs de efect, D este o identitate distinctă, iar AV sunt valorile brandului respectiv)
În consecinţă, rolul unei celebrităţi este de a accentua şi a transmite valorile unui brand, nu de a îmbunătăţi sau eficientiza caracteristicile sale.
Alegerea artistului potrivit pentru un anumit tip de produs nu este deloc uşoară! În acest caz, endorsement-ul celebrităţii trebuie să inspire credibilitate publicului şi să scoată în evidență valorile primordiale ale brand-ului respectiv.
Cu siguranţă apariţia unei celebrităţi va atrage atenţia consumatorului, însă există anumite caracteristici care trebuie luate în considerare înainte de a lua această decizie:
- Afinitatea artist – brand
- Afinitatea celebrităţii cu imaginea brand-ului
- Compatibilitatea targetului dintre cele două
- Valori
- Costurile suportate în alegerea artistului respectiv
- Popularitatea celebrităţii
- Disponibilitatea sa
- Credibilitatea sa
- Dacă vedeta este un consumator al brand-ului respectiv
- Profesia celebrităţii
În acest caz, vocea nu ajută prea mult, iar demersul promoţiei ştim cu toţii cum funcţionează în realitate.
Sloganul Mă păstrez în formă pentru că mănânc Lotto Peanuts nu rezonează nici cu produsul în sine, dar nici cu povestea spotului.
De regulă, numele şi imaginea unui artist valorează mult în ochii consumatorului şi cu siguranţă îi va capta atenţia preţ de câteva minute. De aceea, anumite vedete reuşesc cu uşurinţă să stârnească interesul prin simpla lor apariţie.
https://www.youtube.com/watch?v=zxyFkTpFodg
Prin imaginea sa, tenismenul Roger Federer exprimă rafinament şi eleganţă, valori transmise şi de brandul de ceasuri elveţiene de lux Rolex.
Un alt avantaj al brand endorsement-ului este acela că un consumator va recunoaşte mult mai uşor un brand, făcând corelaţie cu o anumită vedetă, iar brandul va rămâne mult mai uşor întipărit în mintea sa.
Aici e cazul brand-ului Pepsi, care de mulţi ani încoace, şi-a obişnuit publicul cu apariţia unor vedete care de care mai populare, asigurându-i astfel succesul.
În viaţa cotidiană, ne dorim să îi vedem măcar o dată pe artiştii noştri preferaţi, iar reclamele ne alimentează cu bună ştiinţă această dorinţă.
Sau nu? 🙂
Endorsement-ul în reclame este cu certitudine o strategie de publicitate extrem de apreciată de consumatori, care prin seducţie sau persuasiune creează conexiunea dintre consumator şi brand.
Campaniile de advertising vor genera trafic în online şi în mass media şi îşi vor diferenţia în mod clar brandul respectiv faţă de concurenţă.