Când vei deschide această carte şi vei arunca o privire asupra cuprinsului, vei avea impresia că în paginile ce urmează este aşternut scenariul unui film de groază care te va marca şi care îţi va bântui gândurile o bună bucată de timp. Şi… nu te vei înşela.
Brandwashed de Martin Lindstrom este o lectură care te poartă galopând printre cele mai bine păstrate secrete ale “monştrilor” lumii de astăzi, adică marile corporaţii, care cresc într-un an cât alţii în zece hrănite fiind de speranţele, visele şi naivitatea noastră. Este o carte care te face să te trezeşti exclâmand periodic în sinea ta un “Aha!…” născut dintr-o combinaţie stranie de entuziasm şi nelinişte şi care fie îţi va sădi în minte o îndoială privitoare la scopul tău de a face parte din lumea fascinantă şi perfidă a marketing-ului, fie o dorinţă incontrolabilă de a plonja, fără colac de salvare, în universul promisiunilor cusute cu aţă albă.
Lindstrom începe spovedindu-se, mărturisndu-şi spăşit păcatul suprem (care nu-i este propriu, ci ne apasă pe toţi în această cultură a supraconsumului): pasiunea pentru branduri. Conştient de faptul că a devenit victima propriei sale profesii, autorul încearcă să se elibereze din strânsoarea acestor simboluri, să înceapă o “cură de dezintoxicare” renunţând la orice poate fi numit brand – de la alimente până la îmbrăcăminte sau cărţi.
Chitit parcă să se răzbune pe cei care ne-au învăţat că pentru a fi fericiţi trebuie să cumpărăm cât mai mult, Lindstrom începe să “dea din casă”, discutând modalităţile subtile, dar atât de eficiente prin care marketerii ajung să ne controleze în faţa raftului aşa cum un păpuşar mânuieşte cu măiestrie marionetele pe scenă, vârsta extrem de fragedă de la care ne aliniem frumos în bătaia puştii lor, modul în care aceştia se folosesc de emoţiile si de structura noastră psihică pentru a ne injecta, fără a întâmpina pic de rezistenţă, un virus fără antidot – “brandomania”.
Fiecare capitol este presărat cu experienţe personale, studii, experimente, argumente istorice, psihologice şi economice, toate fiind parcă menite a ne avertiza să nu lăsăm garda jos, să nu cădem în aceeaşi groapă abisală în care nici măcar cei ce cunosc toate “şiretlicurile” meseriei nu-şi mai pot găsi raţiunea.
Ei bine, Martin… poţi fi sigur că dacă îţi răsfoim cartea, suntem deja acolo.
Brandwashed este o carte care se citeşte “cu creionul”, se reciteşte cu un carneţel şi se aşează la un loc de cinste (si uşor accesibil!) în biblioteca oricărui pasionat de marketing şi publicitate.