Există foarte multe tipuri de broșuri, de mărimi și forme diferite. Însă două lucruri au în comun toate aceste broșuri: se distribuie gratuit și reprezintă o formă de marketing direct. O brosura publicitara este fie împărțită pe stradă, fie distribuită cu produse sau alte materiale promoționale, fie înmânată clientului când vizitează firma, trimisă prin poștă, etc.
Broșurile sunt o formă eficientă de promovare, însă exploatată necorespunzător în România: o gospodărie primește anual prin poștă în medie 35 de pliante publicitare, adică de 20 de ori mai puțin decât media europeană. Conform unui studiu, circa 65% dintre consumatori consideră broșurile ca fiind utile în deciziile lor.
Știu că lista modelelor de broșuri este lungă, însă cele mai des utilizate sunt:
- Pliant tip trifolder
- Pliant tip fereastră
- Flyer (fluturaș)
În continuare voi vorbi despre fiecare model în parte:
Cuprins articol
Brosura publicitara tip trifolder
Pentru ce e folosită?
Acest tip de pliant oferă mai multe informații, nefiind complementar unui site. Este folosit pentru promovarea evenimentelor, proiectelor organizațiilor, ofertelor unor retaileri, serviciilor bancare, etc.
Cât mă costă?
Modelul cel mai des folosit este tipărit pe format A4, hârtie lucioasă, subțire (135 g), și costă 0,7 lei, însă firma de printare poate face reducere dacă scoateți peste 500 de exemplare, sau dacă stabiliți un parteneriat bazat pe includerea logo-ului firmei pe materialele tipărite.
Ce trebuie să cuprindă?
După cum îi spune și numele, acesta are 3 pagini pe față și 3 pe verso. De regulă designerul decide dacă să folosească aceste suprafețe ca pe niște pagini (așa poate pune mai multe informații), sau ca pe o singură pagină (așa poate scrie mai mare).
De regulă, prima pagină trebuie să fie cea mai atractivă, cea care convinge cititorul să îl deschidă. Trebuie să aibă neapărat logo-ul companiei, sloganul, site-ul acesteia scris mai mare (sus sau jos), și o imagine atractivă, pe centru. Nimic mai mult.
În interior trebuie să cuprindă toate detaliile de care are nevoie cititorul ca să cumpere sau să acționeze. Se pot prezenta mai multe produse, sau agenda și speakerii unui eveniment, însoțite de imagini și de subtitluri pentru fiecare secțiune. Ultima pagină din interior trebuie să cuprindă datele de contact ale firmei, link la site și la blog, dacă e cazul, precum și numele persoanei sau persoanelor de contact. E important acest nume, pentru că cititorul trebuie să știe că în spatele acestui produs sau serviciu există oameni cu care poate să vorbească despre vânzarea pe care urmează să o facă.
După ce cititorul îl închide, va vedea prima pagină din spate. Pe aceea trebuie incluse informații despre istoricul firmei, pe scurt. Să aibă maxim 2 paragrafe, aerisite, cu spațiu între ele, și subtitluri atractive.
Pagina din mijloc din exterior trebuie să cuprindă logo-urile partenerilor firmei, sau ale sponsorilor, după caz.
Atenție: o broșură de acest tip nu trebuie să fie complementară site-ului! Trebuie să cuprindă toate informațiile de care are nevoie cititorul, expuse pe scurt și într-un mod plăcut! De ce? Pentru că acesta poate nu o păstrează până când ajunge să intre pe internet, și trebuie să îl convingă să acționeze imediat, nu să intre pe site.
Brosura publicitara de tip fereastră
Pentru ce e folosită?
Fiind prea mic pentru retaileri, e folosită mai des de organizații pentru a-și promova serviciile, dar și de restaurante, hoteluri, clinici medicale, parcuri de distracții, etc.
Cât mă costă?
Cel în format A4, hârtie lucioasă, subțire de 135 g, costă tot 0,7 lei. Cea în format A5 costă 0,5 lei, dar se pot obține reduceri la comenzi de peste 500 de exemplare sau parteneriate cu tipografii.
Ce trebuie să cuprindă?
La fel ca și trifolderul, această brosura publicitara nu trebuie să bombardeze cu informații de la început. Așadar, prima pagină va arăta la fel de simplă, atractivă și cu puțin text: logo companie, o imagine interesantă, sloganul sau titlul campaniei și un link la site.
În interior are 2 posibile pagini, sau poate fi folosită întreaga suprafață, după caz. Indiferent dacă promovați un serviciu, produs sau eveniment, și dacă folosiți paginile separate sau împreună, ar trebui să cuprindeți cel puțin 2 și cel mult 4 paragrafe, însoțite de subtitluri și de câte o imagine. Din acele paragrafe trebuie să reiasă foarte clar atuurile voastre, pe de o parte, și beneficiile clienților, pe de altă parte. Despre acestea am vorbit într-un articol separat.
Ultima pagină va avea 2 secțiuni: prima va cuprinde datele de contact ale firmei, cât și link-urile aferente la site, blog, chiar și Facebook, dacă e firma are. A doua secțiune va cuprinde o casetă cu logo-urile sponsorilor sau partenerilor, după caz.
Atenție: chiar dacă suprafața este mică, site-ul trebuie să apară pe fiecare pagină, mai vizibil pe cele exterioare, și în subsol pe cele interioare.
Flyer (fluturaș)
Pentru ce e folosit?
Acesta e folosit în cea mai largă arie de domenii. Cea mai mare mărime a unui flyer este A5, iar cea mai mică este A6. Este folosit în toate domeniile, mai puțin retailer, bănci și firme mari cu o gamă largă de servicii sau produse. Este mijlocul de promovare preferat al IMM-urilor și ONG-urilor.
Cât mă costă?
Pentru modelul color pe hârtie lucioasă, de 135 g, un exemplar A5 este 0,5 lei, dar poate scădea în funcție de cantitatea comenzii; un exemplar A6 costă începând de la 0,32 lei, iar unul de mărime cât o treime dintr-un A4 costă de la 0,36 lei.
Ce trebuie să cuprindă?
Acest tip de flyer nu are cum să cuprindă toate informațiile necesare ca să convingă cititorul să acționeze, mai ales dacă e vorba de o vânzare. De aceea se spune că este complementar unui site, și de multe ori scopul acestui flyer nu e să facă vânzare pe loc, ci să trimită cititorul la site. Asta și datorită mărimii sale reduse, poate fi ușor pus în buzunar și păstrat până acasă.
O greșeală frecventă a fluturașilor este că au mult text, care cu greu e digerat de cititor; e mult text dacă îl raportăm la suprafața permisă de flyer. Acesta trebuie să aibă, pe prima pagină, o imagine sugestivă, logo-ul companiei sau organizației, site-ul, un slogan, și un foarte scurt paragraf despre produsul, evenimentul sau serviciul promovat. Prin scurt paragraf înțeleg maxim o frază, poate chiar o propoziție sugestivă.
Pe pagina a doua, flyer-ul trebuie să aibă alte maxim 2 paragrafe scurte, însoțite de subtitlu și câte o imagine aferentă, dacă încape. Dacă nu, se poate renunța la una dintre imagini. La finalul paginii trebuie să fie datele de contact ale firmei sau organizației, link-urile aferente. De regulă pe acestea nu e nevoie să apară o persoană de contact. Dacă e cazul, să fie o casetă și cu parteneri sau sponsori.
Atenție: Site-ul trebuie neapărat să apară pe ambele pagini. Informațiile cuprinse aici sunt foarte scurte, și de aceea de regulă cititorul poate să discute cu persoana care i-a înmânat flyer-ul pentru mai multe informații, scopul flyer-ului fiind să îl convingă să intre pe site.
Ce alte informații despre o brosura publicitara ai mai dori să afli?