În spațiul online, vizitatorii care nu dau click, nu convertesc. Când vine vorba de crearea unui buton CTA, micile detalii sunt cele care fac diferența.
„Într-o lume în care atenția oamenilor scade vizibil de la an la an, devine din ce în ce mai greu să te faci remarcat prin mesajele tale de call-to-action.” Cătălin Ionașcu, Romanian Copywriter
Toți vorbim despre butonul CTA, dar oare câți îl înțelegem cu adevărat?
Dacă vrei să afli ce înseamnă butonul CTA și ce cuvinte să folosești ca să deosebești mesajul tău de cel al concurenței, îți recomand să studiezi și să aplici informațiile din articolul despre cel mai bun call to action. Informațiile sunt valoroase și pun bine punctul pe I; a fost primul articol pe care l-am citit despre crearea unui buton CTA și care m-a ajutat să creez primul meu astfel de buton.
Dacă ești în căutarea butonului CTA perfect, bine ai venit! Am studiat o mulțime de articole despre acest buton și pot spune doar atât: pare simplu dar nu e ușor să îl găsești; însă, când l-ai găsit, „merită toți banii”.
Psihologia este în spatele a tot ce facem, inclusiv atunci când realizăm butoanele cu îndemn la acțiune.
Sunt două aspecte care influențează eficiența unui buton CTA:
- Pe de o parte, psihologia din spatele butonului CTA perfect se referă la modul în care influențează aspectul fizic al acestuia: culoarea, mărimea, conturul, textul.
- Pe de altă parte, e ceea ce nu se vede – și atunci e nevoie de teste, teste, teste.
Cei de la Kissmetrics au găsit principiile pshilologice din spatele butonului CTA. Pe scurt:
- Mintea umană se așteaptă să găsească un buton CTA –> fă-l așadar vizibil pe landing page
- Mintea umană e curioasă să vadă ce urmează –> oferă câteva explicații despre ceea ce urmează să primească, să citească, să vadă etc
- Mintea umană iubește anticiparea –> inserează butonul într-o poveste, fă-l să pară o continuare a poveștii de pe pagina ta sau chiar punctul culminant din poveste
- Mintea umană are nevoie de recunoaștere –> acționăm bazându-ne pe ceea ce percepem, pe ceea ce credem, pe ceea ce primim.
„Nu trebuie să fii mai creativ decât ești, ci doar să reduci creierul reptilian la tăcere” Seth Godin
Ai observat că, deși vrei să faci ceva, totuși nu faci? Ceea ce te oprește să faci lucrurile pe care ți le dorești este creierul reptilian – o parte inferioară a creierului uman rămasă moștenire din formele pe care le avea omul înainte să evolueze.
Celebrul scriitor Seth Godin ne sfătuiește într-unul din discursurile lui:
„Nu trebuie să fii mai creativ decât ești, ci doar să reduci creierul reptilian la tăcere” Seth Godin
Pornind de la informațiile studiate până acum, am găsit 4 aspecte de care e bine să ținem cont atunci când vrem să avem un buton CTA perfect: cuvinte, design, informație, urgență.
Cuprins articol
4 aspecte de care să ții cont în crearea unui buton CTA
#1 Cuvintele unui buton CTA perfect
Câte cuvinte ar trebui să aibă un buton CTA? 4? 3? Unul singur?
În primul rând, nu numărul de cuvinte ar trebui să te intereseze atunci când ai în vedere un buton de îndemn la acțiune. Ceea ce trebuie de fapt este să găsești acel cuvânt care îndeamnă și atrage vizitatorul spre ofertă și care îl face să nu treacă mai departe fără să nu dea click.
Ca să realizezi asta, cuvântul trebuie să facă parte dintr-un mesaj clar pe care vrei să îl transmiți, să fie parte din povestea pe care vrei să o faci cunoscută.
Alege cuvinte care oferă valoare în detrimentul celor care inspiră control.
Studiu de caz #1: ContentVerve
Așa cum se poate observa, rata de conversie a crescut cu 31,54% prin adăugarea cuvântului „gratis” în titlu și a unui beneficiu în textul de îndemn.
Textul ar trebui să completeze propoziția:
„Eu vreau să ______”
Studiu de caz #2: Unbounce
Așa cum se poate observa în exemplele de mai sus, rata de conversie cu până la 90% prin folosirea pronumelui la persoana 1-a singular în cadrul butonului CTA. Iată explicarea rezultatelor pe blogul Unbounce.
Iată un exemplu similar și de la HubSpot:
Studiu de caz #3: Facebook.com
Tommy Walker, într-un articol pe blogul Crazy Egg, mărturisește ce l-a determinat să își deschidă cont pe Facebook: “Nu butonul m-a făcut să acționez. A fost povestea.”
Andrew Chornyy de la Plerdy.com, ne povestește pe blog despre ce este un call to action și unde se plasează acesta într-un mod eficient.
Studiu de caz #4: Conversion Academy
Email-ul rămâne o modalitate eficientă de a atrage clienți – chiar mai eficientă decât social media. De aceea e important ca unul dintre scopurile unui buton CTA perfect să fie acela de a crește lista de nume și de potențiali clienți, chiar de pe site. Un exemplu eficient este Conversion Academy, chiar și pe pagina lor de Contact, așa cum se poate vedea în imaginea de mai sus.
#2 Designul unui buton CTA perfect
Un alt aspect important este designul: cum arată butonul, cum să îl faci mai atrăgător și mai puternic din punct de vedere psihologic, cum să îl faci atât de strălucitor încăt vizitatorul să fie curios și nerăbdător să dea click.
Fontul potrivit
Fontul mesajului de pe butonul CTA este un factor major în aspectul butonului. Cu fontul potrivit, butonul se asortează cu designul paginii – de aceea e de preferat să păstrezi fontul conținutului text din pagină. Un scris de mâna, de exemplu, poate să fie frumos, dar dacă nu se asortează cu restul textului, poate nu îndeamnă la acțiune.
Spațiu suficient
Butonul CTA trebuie să fie evident, să sară în ochi, de aceea spațiul din jurul butonului este esențial – mai ales pe landing page. Lasă spațiu elementelor să respire și să atragă privirea.
Dimensiune și culoare
Știai că mărimea și culoarea butonului CTA influențează rata de conversie?
Dacă butonul e prea mare, poate atrage prea mult și distrage atenția de la ofertă. Dacă e prea mic, butonul se poate pierde în restul conținutului din pagină.
O culoare nepotrivită poate influența negativ starea vizitatorului, ceea ce nu e bine pentru că nu îl îndeamnă la acțiune.
Studiu de caz #5: Copyblogger
„Mintea umană apreciază contrastul” – se spune în acest articol de pe Copyblogger.com
Butonul trebuie să se asorteze cu designul paginii, atât ca font cât și ca culoare.
Fă butoanele să arate a butoane. Utilizatorul trebuie să îl identifice rapid ca pe un element care îl ajută să inițieze o acțiune. Ia în calcul un efect 3D, o culoare contrastantă, să își modifice nuanța când îl atingi cu mouse-ul (hoover effect), spațiu alb în jur, o săgeată care indică spre el, explicațiile aferente, să fie însoțit de un mesaj pozitiv etc.
Folosește butoane simple și puține ca număr. „Dacă avem mai puține opțiuni, ne simțim mai confortabil și luăm decizia mult mai ușor”, spun cei de la Copyblogger, în urma testelor A/B efectuate.
Așadar, mărimea, textul și culoarea butonului CTA trebuie să fie în echilibru cu oferta. Și pentru ca oferta să ofere încredere, e nevoie de mici explicații.
#3 Un CTA perfect oferă informații
Butonul CTA e nevoie să explice clar ce urmează după click, ce primește vizitatorul dacă apasă pe buton. Explicația poate fi pe buton, pe un alt rând, sau chiar deasupra sau sub mesajul principal de pe buton. Nu e nevoie de explicații detaliate.
Informația dată trebuie privită din punct de vedere al utilizatorului. Descrie succint ce urmează să se întâmple, ce primește, detalii despre preț sau transport – ‚chichițe’ semnificative. Poate avea chiar un titlu clar, cu dovadă socială, sau o imagine a soluției oferite, cu câteva beneficii pentru cei care acționează.
Fie că ne place sau nu, dovada socială are o influență puternică. Dacă vrei să folosești butonul CTA cît mai eficient și ai dovadă socială, folosește-o. Arată numarul celor care au încredere în tine, numarul de clienți, numărul de utilizatori, numărul de descărcări sau orice alt număr care indică încredere. Nu e garantat că funcționează în toate cazurile, dar merită încercat.
Studiu de caz #6: Kaya
Dovada socială a contribuit la creșterea ratei de conversie cu 22% a acestui CTA. Iată aici exemplul povestit mai pe larg.
Dacă vrei ca vizitatorul să se simtă confortabil în privința deciziei pe care o are de luat, adaugă text scurt în jurul îndemnului la acțiune: un beneficiu cheie, transport gratuit, garanție 30 zile.
Include numere în titlu
„În medie, sunt de 5 ori mai mulți cei care citesc doar titlul față de cei care citesc și conținutul unui articol. Când ai terminat de scris titlul, ai cheltuit deja 80 cenți din dolarul pe care îl ai.” – David Ogilvy
Studiu de caz #7: Highrise
Varianta 1:
Variana 2:
Rata de conversie a crescut cu 30% față de varianta inițială (1), doar prin schimbarea tilului (2). Poți citi mai multe pe blogul 37signals.
Esențial este ca butonul principal de îndemn la acțiune să iasă în evidență.
Studiu de caz #8: Social Media Examiner
Chiar dacă nu citești textul de pe această pagină, care este elementul care îți iese cel mai bine în evidență? Butonul CTA, în mod evident! Culoarea contrastantă și aspectul său contribuie la o creștere a ratei de conversie chiar și la nivel vizual.
#4 Un CTA perfect adaugă puțină urgență
Mesajul butonului CTA este mai credibil și mai serios dacă inspiră puțină urgență. În acest sens, numerele sunt potrivite. Dacă e vorba de înregistrarea la un webinar, cronometrul care arată cum zboară timpul mi se pare chiar util. Iată câteva exemple de mesaj CTA cu urgență: Comandă în umătoarele 2 ore, Stoc limitat, Mai sunt doar 2 camere
Studiu de caz #9: Booking.com
Pe site-ul booking.com urgența e la rang de artă, îndrăznesc să spun. Uite un singur exemplu:
Pe de altă parte, iată un pop-up care nu pune accent pe urgență. Cuvintele folosite inspiră empatie, nu control și pare continuare a poveștii din pagina pe care vizitatorul se pregătește să o părăsească. Tocmai aceste elemente îl fac eficient! Iată continuarea exemplului din studiul de caz #2, de la HubSpot:
Gândește-te de câte ori ai apăsat un buton CTA ca să te înscri la un newsletter, să descarci un produs, să te înregistrezi, să adaugi un articol în coș, să afli mai multe despre un produs sau serviciu…
Toate aceste acțiuni sunt, cu siguranță, rezultatul unui buton CTA eficient. Dacă nu ai fi fost atras de textul și aspectul acelor butoane, dacă nu ai fi fost îndemnat subtil în acel proces, cu siguranță nu ai fi dat click.
Pentru a ne ajuta să identificăm ce e eficient și ce nu, iată o listă cu 30 exemple relevante, împărțită pe categorii, de la HubSpot.
Cei de la Campaign Monitor ne oferă un articol detaliat cu exemple concrete pentru diferite îndemnuri la acțiune în email marketing:
- încurajarea unei achiziții,
- aflarea unor informații detaliate,
- participarea la un eveniment,
- vizualizarea unui video,
- CTA pentru afaceri care oferă servicii,
- CTA pentru Social Media.
În același articol, Campaign Monitor oferă de asemenea sfaturi cu privire la realizarea și folosirea eficientă a butonului CTA în email marketing: numărul de butoane, poziția lor în pagină, aspectul, cuvintele și importanța testării.
Ai înțeles care este secretul din spatele unui buton CTA perfect?
Acum că ai văzut atât de multe exemple eficiente, ai înțeles care este secretul din spatele unui buton CTA perfect?
Atunci când creăm butonul CTA, scopul este de fapt să atragem vizitatorul. Cu cât cunoaștem și întelegem mai bine psihologia din spatele acțiunilor lui, cu atât putem ajunge mai aproape de el, de ceea ce caută, de ceea ce își dorește, pentru că îl înțelegem mai bine și îi oferim exact ceea ce vrea, crescând astfel conversiile.
Așadar, secretul unui buton CTA perfect sunt ajustările. Mici, dar semnificative, ajustările ating butoanele nevăzute ale vizitatorilor și pot optimiza conversia cu 20-95%, conform testelor A/B Copyblogger care s-au dovedit a fi eficiente.
Când înțelegem cu adevărat psihologia butonului CTA, putem spune că suntem maeștri în arta conversiei și că am găsit, așadar, butonul CTA perfect pentru noi.
Sper ca informațiile din acest articol să te ajute să creezi butonul perfect pentru tine, pentru produsul tău, pentru afacerea ta, pentru serviciul pe care îl oferi. Happy clicking!