Social media a început să prindă în România începând cu anul 2011, atunci când peste două milioane de români foloseau Facebook. Această rețea socială a devenit cea mai populară din România, iar numărul de utilizatori a crescut exponențial în următorii ani. Conform Facebrands.ro ,în acest moment, Facebook România are peste 7,6 milioane de utilizatori.
Evoluția Facebook nu a rămas neobservată de clasa politică românească, iar campania pentru alegerile parlamentare din 2012 a fost prima în care politicienii români au apelat la social media pentru a-și promova programele electorale. Acesta a fost doar începutul, anul 2014 și campania electorală pentru alegerile prezidențiale au atins un maxim istoric în ceea ce priveste promovarea politică cu ajutorul social media.
Dacă în 2013, niciun politician român nu atingea 250.000 de like-uri, începând cu 2014 lucrurile evoluează rapid.
Alegerile prezidențiale 2014 pe Facebook
Primii cinci oameni politici, ca și expunere în social media, la ora actuală sunt: Klaus Iohannis, Victor Ponta, Traian Băsescu, Elena Udrea și Cezar Maroti.
Este interesant că paginile de Facebook ale acestor politicieni au crescut exponențial în câteva luni. Klaus Iohannis și-a creat un cont de Facebook pe 29 mai 2014, iar pagina a fost înscrisă pe Facebrands pe 14 august 2014. La șase luni distanță, noul șef al statului are peste 1,4 milioane de aprecieri, fiind, de departe, cel mai popular politician român.
Locul doi este ocupat de premierul Victor Ponta, cu peste 750.000 de fani. Pe locul trei se situează fostul președinte Traian Băsescu cu 340.000 de fani, fiind urmat de Elena Udrea cu 278.000 de fani și de Cezar Maroti, vicepreședinte al partidului Mișcarea Verzilor-Democrați Agrarieni cu 215.000 de fani.
Surpriza este Monica Macovei, care, deși a dus o capanie foarte puternică pe Facebook în timpul alegerilor prezidentițiale nu înregistrează decât 150.000 de fani.
Un minus al politicienilor români în promovarea cu ajutorul social media este că nu mențin un număr standard de postări. În timpul campaniei electorale, utilizatorii Facebook sunt efectiv bombardați cu articole și mesaje despre un candidat sau altul, iar în restul timpului foarte puțini păstrează comunicare la un nivel acceptabil.
Acest lucru este ușor vizibil dacă urmărim traficul înregistrat de site-urile principalilor candidați la alegerile prezidențiale din 2014.
Cu ajutorul site-ului similarweb.com am comparat traficul înregistrat de site-urile iohannispresedinte.ro și victorponta.ro. Ambele site-uri au avut creșteri spectaculoase în luna octombrie, începutul campaniei electorale. Acestea au ajuns la cota maximă în noiembrie, luna alegerilor.
După alegeri traficul pe cele două site-uri s-a diminuat drastic. Și în cadrul acestor site-uri creșterea a fost generată tot cu ajutorul social media, conform similarweb.com, majoritatea vizitatorilor au fost atrași de pe paginile de Facebook ale celor doi candidați (peste 60%).
Avantajele campaniei electorale folosind social media
Campania electorală din mediul online nu poate înlocui o campanie electorală tradițională, iar exemplul Monicăi Macovei, candidat la alegerile prezidențiale este grăitor (aceasta a avut o campanie bazată pe mediul online și a obținut doar 4,5%). În schimb, anul 2014 a arătat că o campanie electorală câștigătoare trebuie să conțină și o puternică componentă social media.
Politicienii care aleg să folosească social media în campania electorală au mai multe avantaje:
- O campanie social media necesită un buget relativ mic.
- Cu ajutorul rețelelor de socializare se poate atinge un public ce nu poate fi captat cu ajutorul aparițiilor tradiționale la TV.
- Social media democratizează dezbaterea publică. Cei care urmăresc un politician pe Facebook sau Twitter pot interacționa cu el.
- O campanie social media crește notorietatea unui politician.
- Folosind social media politicianul primește feedback în timp real pentru acțiunile sale.
- Rețelele de socializare au demonstrat că pot avea un puternic rol mobilizator.
În România există aproximativ 11 milioane de utilizatori de internet. Dintre aceștia, peste 90% folosesc social media. Având în vedere raportul invers proporțional dintre utilizatorii de internet și telespectatori, politicienii sunt obligați să se adreseze tuturor cetățenilor, folosind canale de comunicare adecvate.
În acest context, campania electorală în mediul online și mai ales pe rețelele de socializare nu mai este un moft, este un must.