„Creativitatea înseamnă să vezi ceva ce încă nu există.” Michele Shea
Pentru a putea fi înţeles acest concept, trebuie definită, în primul rând, creativitatea.
Aşadar, creativitatea este „o trăsătură complexă a personalităţii umane, constând în capacitatea de a realiza ceva nou, original.”
Totodată, creativitatea este „abilitatea de a transcende ideile, regulile, modelele, relațiile tradiționale și de a crea noi și semnificative idei, forme, metode, interpretări; originalitate sau imaginație.”
Conform DEX, creativitatea înseamnă „capacitatea de a crea, de a produce valori.”
Prin urmare, creativitatea este acel proces prin care neuronii umani produc idei năstruşnice, originale, valoroase. Transpusă în publicitate, creativitatea ajută la poziţionarea brand-urilor unele faţă de celelalte, la crearea ADN-ul brandului, sau la atragerea potenţialilor consumatori.
Din multitudinea de brand-uri existente pe piaţă la ora actuală, aferente oricărui tip de produs, ar fi oarecum dificil să se facă alegeri numai pe baza încercării produsului şi raportându-ne la calitatea sa. Aici intervine creativitatea. Sau nu, mai bine zis, aici intervine publicitatea, alături de creativitatea indispensabilă acesteia.
Ce ne-am face dacă toate reclamele ar arăta ca cele de la teleshopping, fără pic de simţ creativ? Probabil ni s-ar distorsiona simţurile şi le-am considera şi pe acelea creative. Ceva îmi spune, însă, că nu. De aceea, la ora actuală, agenţiile de publicitate, sau acele Ţări ale Minunilor, pline de idei creative, au câte un departament, creativ şi el: de Creaţie. Cei doi mari vrăjitori, copywriterul, respectiv, art directorul, îşi pun minţile la lucru şi reputaţia la bătaie pentru a crea ceva ce nu s-a mai văzut. Pentru că, în cele din urmă, clienţii îşi aleg agenţiile în funcţie de creativitatea ideilor produse de acestea.
Astfel, „departamentul de creaţie este un departament de o importanţă crucială pentru Agenţie, deoarece clienţii au de cele mai multe ori tendinţa de a aprecia o agenţie mai degrabă după realizările sale în materie de creaţie; de cele mai multe ori, criteriul hotărâtor în alegerea unei agenţii este gradul de creativitate al acesteia.” (sursă idee)
Prin urmare, toată munca agenţiei se concetrează în activitatea departamentului de creaţie, care are, de regulă, un departament de audio-video şi unul de printuri.
Cuprins articol
Copywriter-ul
Copywriterii pot fi angajaţi în cadrul unei agenţii de publicitate, agenţii de relaţii publice, ziar, revistă, lanţ de magazine mari, etc. Tototdată, aceştia pot fi freelanceri, sau angajaţi/asociaţi într-o agenţie specializată pe copywriting. (sursă idee)
Practic, cu ce se ocupă un copywriter? Printre atribuţiile sale se numără:
- naming-ul: denumirea unor produse sau servicii;
- concepte creative: crearea ideii ce stă în spatele unei reclame sau print;
- slogane, head-line-uri;
- texte;
- spoturi TV/ radio;
- prezentări;
- newslettere, brief-uri de creaţie;
- brainstorming-uri.
(sursa: copywriteri.ro)
Art Directorul
Art Directorul (A.D.) este acea persoană care se ocupă cu transpunerea grafică şi vizuală a ideilor copywriterului. Totuşi, rolurile se pot inversa între A.D. şi copywriter, primul putând veni cu idei legate de textul reclamei, în timp ce copy-ul poate aduce sugestii legate de transpunerea grafică.
Totuşi, ce face, mai exact, art director-ul? Rolul unui art director variază în funcţie de agenţia la care este angajat şi brief-ul clientului. Activităţile specifice includ:
- Generarea de concepte şi idei creative pentru a împlini necesităţile de publicitate ale clientului;
- Lucrul îndeaproape cu copywriteri pentru a forma un parteneriat productiv şi creativ;
- Desfășurarea de proiecte de cercetare şi documentare;
- Producerea de schiţe şi ‘storyboards’ (televiziune) sau materiale imprimate pentru a comunica ideile clientului.
Art Directorul şi Copywriterul sunt acei oameni care pun ordine în idei şi care debordează de creativitate. De fapt, ei sunt creativitatea în publicitate.
Pe scurt, creativitatea în publicitate înseamnă: simplitate, direcţie şi claritate, inteligenţă speculativă, originalitate.
Iar, ca încheiere, publicitatea este, în viziunea mea, o activitate de întreţinere a sinapselor copywriterilor şi art directorilor. Un Domeniu/Activitate care suscită interesul oricui, indiferent de caracteristicile socio-demografice. Un fel de element de coeziune. Un fel de persoană care muşcă din oricare din batoanele de Twix, fără să ia în seamă dacă este învelit în ciocolată sau are ciocolată turnată peste.