Peste 4.232.875. Conform Worldometers.info, atâtea telefoane mobile s-au vândut azi, în lume. Și această cifră crește în fiecare secundă. E posibil ca acum, când citești acest articol, să fi ajuns deja la peste 4.800.000. Și această cifră nu m-ar uimi deloc.
Pentru că el e peste tot. Oriunde mergi, oriunde te uiți. În parc, în transport, la muncă și chiar… în oglindă. El e omul în care te-ai transformat și tu – skimmerul. Cine e acesta? Păi, omul care nu mai lasă telefonul din mână. Care face scroll într-una și tot caută ceva să-i prindă atenția.
E adevărat, în ultimii ani smartphone-ul ne-a înlocuit PC-ul, laptopul, tableta și, din păcate, chiar și cărțile. Citim, scriem, desenăm, vorbim, muncim și cumpărăm din smartphone. Pentru că e simplu, pentru că e comod, pentru că Internetul e mai peste tot.

Cuprins articol
Și atunci, cum vinzi unui skimmer?
Ar fi câteva secrete aici. Și toate se ascund în schimbările comportamentale și de atitudine. Pentru că, să recunoaștem că noi, skimmerii, ne deosebim simțitor de consumatorii de acum 10 ani. Chiar și de cei de acum 5 ani. Prin ce anume? Uite, de exemplu:
Am devenit tot mai pretențioși
Ne expunem la un volum tot mai mare de informații, mai cu seamă din online. Știm mai multe despre cum ar trebui să arate produsul/serviciul ideal. Cerem diversitate. Căutăm recenzii, testimoniale, istorisiri. Suntem mai critici cu brandurile și alegem cu atenție conținutul.
Nu mai citim ca înainte
La propriu. Știai că pe Internet nu citim de la stânga la dreapta, cum ar fi firesc pentru un om să citească un text tipărit? Pe online ochiul nostru „se comportă” total diferit. De când a apărut Google, conform așa-numitei Golden Triangle Theory, ochii noștri scanează informația. Și suma acestor acțiuni rezultă într-un triunghi pentru găsirea celor mai bune rezultate.
Conform altor păreri, traiectoria privirii noastre pe ecranul telefonului se schimbă în momentul în care vedem imagini. Conform acestei teorii, privirea nostră scanează informația sub forma literei F. În fine, oricine ar avea dreptate, concluzia rămâne aceeași: citim diferit pe online și asta nu poate să nu influențeze ce și cum scriem pentru a vinde.
Suntem mereu sustrași
Hai că ți s-a întâmplat și ție să te strige colegul, soția sau copilul de câteva ori, până să ridici ochii din smartphone. Chiar și atunci când aparent nu vezi ceva tare interesant, tot dai scroll și scroll în căutarea unui element wow.

Acum l-ai descoperit. Îl știi în față. Îi cunoști preferințele și îi poți intui acțiunile. Deci îi poți capta atenția care pare de necaptat. Da, chiar și prin text.
Ține minte: ai la dispoziție maximum 5 secunde să-l interesezi, înainte ca skimmerul să-ți dea scroll.
De aceea, trebuie să fii atent la două dimensiuni: conținut și formă.
Să începem cu forma, că asta e prima impresie la nivel vizual, care determină sau nu skimmerul să înceapă a citi:
Ai grijă cum e aranjat textul în pagină.
Să fie aerisit, cu propoziții scurte, alineate, bullet points. Ușor de citit. Nu uita că un text de lungime medie pe varianta desktop va arăta mai lung în telefon. De aceea, atenție la lungimea paragrafelor. Preferabil ca acestea să nu depășească 4 rânduri.
Adaugă subtitluri.
Evidențiază-le cu bold. Atunci când informația e sistematizată, e mai ușor să găsești ceea ce te interesează. Skimmerii sunt și ei oameni. Le place ce e interesant și nu presupune prea multe eforturi.
Nu uita de regula First Screen.
Cele mai importante idei merg primele, astfel încât să se încadreze în primul screen înainte ca cititorul să gliseze. Structurarea textului depinde de subiect, bineînțeles. În funcție de complexitate, poți începe cu un rezumat sau enumerarea ideilor principale cu bullet points.
Scrie pentru cei care citesc „pe sărite”.
Evidențiază cuvintele sau sintagmele principale cu bold. Evită scrierea cu majuscule. ACESTEA COMPLICĂ CITIREA. La fel ca Italicul. E complicat să-l citești de pe ecran. Utilizează fonturi Sans Serif (cu vârfurile rotunjite, fără colțuri). Acestea simplifică recepționarea vizuală la citirea din smartphone.
Ajută-l pe cititor să vadă tot ce e mai important în textul tău, fără a fi nevoit să citească rând cu rând, cuvânt cu cuvânt. El e mereu pe fugă, n-ai uitat?
„Aerisește” textele mai lungi cu imagini, grafice, video-uri.
Aceste trucuri se recomandă, în special, în cazul long readurilor. În funcție de subiectul abordat, dar și de tipul textului (articol pe blog, postare pe rețelele sociale etc.) vei selecta ceva care să-l și distreze pe cititorul tău, dacă vrei să-ți citească și ultima frază.

Ei bine, dar cum rămâne cu partea de copy?
E adevărat că structurarea corectă te ajută să faci textul mai atrăgător, simplu de citit. But content is king. Și nimeni nu îți va citi textul, dacă nu e interesant sau sună prea comercial. Toți cumpără, dar nimeni nu recunoaște că s-a lăsat ademenit de un mesaj publicitar. Deci trebuie să scrii așa încât cititorul să creadă că inițiativa de cumpărare a venit de la el și de la nimeni altul.
Iată câteva recomandări:
- Nu te învârti în jurul cozii. Scrie clar și la subiect. După ce redactezi textul, recitește-l și șterge cuvintele de prisos, repetițiile, fragmentele inutile.
- Scrie așa cum vorbești. Evită cuvintele sofisticate, neologismele. Doar nu ești la o conferință științifică.
- Nu vorbi despre produs, ci povestește ce poate face acest produs pentru potențialul cumpărător. De ce ar trebui să-l cumpere?
- Nu uita cui te adresezi și ce vinzi. Cine sunt oamenii care vor cumpăra? Sunt proactivi sau reactivi? Se decid pe loc sau au nevoie de timp ca să se hotărască? Vinzi un tirbușon sau o mașină de zeci de mii de euro? E evident că aceste două mesaje vor avea CTA-uri diferite.
- Povestește experiențe, istorii captivante, în care produsul/serviciul tău joacă un rol important. Fă-l pe cititor să trăiască ceea ce-i povestești. Asta nu înseamnă însă că trebuie să te lungești la 7 pagini. Scriem la subiect, da? (A se vedea primul punct).
- Ține minte logica textului. Aici îți vine în ajutor formula AIDA (Attention, Interest, Desire, Action). Atragi atenția cititorului la început, apoi îi stârnești interesul, îi spui despre câteva beneficii, astfel încât să-i trezești dorința de cumpărare și, la final, adaugi un CTA clar (să cumpere, să se înregistreze, să se aboneze etc). E adevărat că în cazul textelor foarte scurte nu poți aplica formula AIDA în forma clasică, dar cel puțin, atragi atenția sau stârnești interesul pentru a redirecționa cititorul către o pagină de cumpărare, de exemplu.
Phew! Chiar ai citit până aici? Vezi, deci chiar se poate să ții în priză un skimmer : )
Iar dacă vrei să afli și alte secrete, învață de la cei mai buni, de exemplu, de la copywriterii Apple.