De vorba cu Claudia Patrascu – Manager Comunicare SwissPlan.biz

RC: Cine este Claudia Pătrașcu?

Pasionată de limbi străine de când mă știu, am urmat facultatea de profil la Universitatea din București, specializarea spaniolă-neogreacă, iar apoi un masterat la aceeași facultate, pe traducere literară. Asta fiindcă sunt iremediabil îndrăgostită de limba, civilizația și cultura elenă. În paralel, am urmat, opțional, cursurile de PR și comunicare vizuală ale Facultății de Litere din aceeași universitate.

Am lucrat ca traducător, copywriter, jurnalist, iar începând din 2006 până în prezent gestionez proiectele ca și manager comunicare al agenției de marketing, PR online și producție video SwissPlan.biz.

RC: De ce ai ales comunicarea și relațiile publice ca profesie?

Dintotdeauna am fost atrasă mai degrabă de comunicare decât de materiile exacte, așa că, oarecum, mă așteptam la un asemenea traseu profesional încă dinainte de a afla sensul “relațiilor publice”. În adolescență, am cochetat cu ideea de a fi ba actriță (am urmat în gimnaziu cursuri de teatru), ba profesoară (voiam să urmez modelul unor profesori care mi-au fost mentori), apoi m-am decis să devin traducătoare. Ultimele două am avut șansa să le experimentez și am avut mult de învățat, deși, pe oricare aș alege-o, sunt sigură că nu aș putea face zi de zi numai asta.

Lucrurile s-au aranjat în așa fel în viața mea profesională încât mi s-a “croit” acest drum de la sine. La un moment dat, am simțit că nu aș putea face altceva. Poate pentru că în această profesie fac câte puțin din tot ce am iubit și învățat din experiențele anterioare.

RC: Cum arată o zi din viața unui manager comunicare?

Într-un cuvânt, aglomerată 🙂 Începe, inevitabil, cu o cafea și realizarea agendei pentru ziua respectivă. De multe ori, agenda e doar un reper, fiindcă diverse urgențe schimbă ordinea priorităților pe parcursul zilei. În mare, planifici campanii și parteneriate și apoi monitorizezi modul în care au fost implementate pentru a avea o imagine clară a modului în care decurge un proiect sau altul.

Un client derulează un proces de rebranding care trebuie comunicat, alții îți cer sprijinul pentru a-și comunica noutățile de zi cu zi în social media sau au nevoie să comunice cu presa în așa fel încât știrea lor să nu treacă neobservată și mai trebuie conceput și scenariul pentru un nou proiect de producție video – scurte prezentări pentru evenimente, tutoriale, reclame etc. Mai sunt și rapoartele – destul de neplăcute și plictisitoare, mai ales că durează destul timp, dar esențiale, fiindcă sintetizează concluziile și trasează noile direcții pentru proiecte.

În plus, ședinte cu colegii pentru a planifica împreună cu marketingul, iar uneori intâlniri cu clienții (actuali sau potențiali) sau partenerii pentru a pune la cale proiecte sau pentru a trage concluzii ori diverse evenimente de afaceri. În timpul SuperBlog, se mai întâmplă și o emisiune săptămânală la RadioLynx, care se cere organizată, pregătita și realizată live. Și, bineînțeles, e-mailuri, foarte multe e-mailuri 🙂

RC: SwissBiz organizează din 2008 competiția SuperBlog. De unde ideea acesteia?

Ideea a pornit dintr-o necesitate reală constatată pe piață la momentul respectiv: pe de o parte, companiile începeau să tatoneze promovarea în blogosferă și încă nu prea știu cum s-o abordeze; pe de alta, tot mai mulți bloggeri conștientizau potențialul de dezvoltare al unui blog, voiau să-și exploreze abilitățile de comunicatori online și chiar să obțină și niște beneficii materiale din blogging. Așa că SuperBlog și-a propus să aducă laolaltă brandurile și bloggerii pentru a se cunoaște mai bine reciproc, pentru a descoperi cum și în ce măsură pot colabora și care ar fi potențialul de dezvoltare. Acum, când ne pregătim să lansăm cea de-a 6-a ediție, nu putem concluziona decât că a fost și este o competiție apreciată atât de bloggeri, cât și de companii, ceea ce nu poate decât să ne bucure și să ne stimuleze să continuăm “tradiția”.

RC: Cum decurg pregătirile pentru fiecare ediție (în linii mari, care sunt pașii pe care îi urmăriți)?

Pregătirile durează câteva luni, de regulă, și implică un consum serios de timp și energie. Totul începe cu lansarea de propuneri de colaborare pentru potențiali sponsori. Simultan, se derulează un proces similar pentru partenerii media, se pregătesc aspectele tehnice și administrative necesare pentru buna derulare a competiției (platforma de jurizare, regulament, evidența premiilor etc.) și materialele de promovare. Când se închide lista sponsorilor, se stabilește calendarul probelor, se pregătesc temele și materialele pentru fiecare probă. Pe tot parcursul competiției, se comunică intens cu toți cei implicați, dar îndeosebi cu bloggerii și cu sponsorii.

Nu în ultimul rând, la finalul competiției, după finalizarea jurizării și afișarea clasamentului final, organizăm evenimentul de premiere, în care toți participanții – bloggeri, sponsori, parteneri, organizatori – au ocazia să se cunoască și offline.

comunicare

sursa imagine

RC: Ce instrumente folosiți ca să promovați SuperBlog?

Puterea cuvântului și a imaginilor în diverse forme: de la un simplu logo și banalele comunicate de presă, până la emisiuni radio online, comunicare social media și interviuri cu superbloggeri, sponsori și parteneri. Nu în ultimul rând, ne onorează sprijinul pe care ni-l acordă câștigătorii din edițiile anterioare SuperBlog, care fac mai departe cunoscută competiția.

RC: Cum vezi MarComm-ul românesc actual? (ceva trenduri, ce aduce nou, cu ce iese în evidență – lucruri de genul acesta)?

Încă agitat, își caută propriul făgaș. Avantajul și, totodată, dezavantajul: este relativ nestructurat și uneori reticent la nou. Dezavantajul este că lucrurile se mișcă uneori greu, avantajul – că, atunci când se întâlnesc mentalități asemănătoare și idei îndrăznețe, se pot face multe pe un teren în care mai rămân încă multe de explorat.

RC: Care este brandul tău preferat? (din ce motiv?)

Am mai multe branduri preferate. Pentru toate, motivul e același: calitatea. În primul rând, calitatea produsului sau a serviciilor, dar recunosc că și comunicarea respectivului brand cu mine, clienta, contează foarte mult. Defect profesional, pesemne 🙂

Mă sensibilizează și brandurile care se implică activ și pozitiv în viața comunității, prin campanii de responsabilitate socială Chiar dacă sună a “găselniță” de marketing și PR, pentru multe familii, pe care nu mulți se înghesuie să le ajute la nevoie, astfel de campanii pot fi o salvare, o soluție binevenită, chiar și temporară.

RC: Care este prima campanie de comunicare care îți vine în minte și pe care ai pune-o într-un manual de bune practici?

Sper să-mi fie iertată lipsa de modestie, dar recunosc că prima campanie care îmi vine în minte este una organizată de agenția noastră. O campanie prin care am comunicat lansarea în România a animației Disney “TinkerBell/Clopoțica”. A fost un proiect la care am muncit cu mult drag aproximativ 6 luni, de ajunsesem să visăm zâne 🙂 Satisfacția a fost cu atât mai mare când campania respectivă a primit, în 2009, premiul Disney “Best Franchise Launch” pentru cea mai bună campanie de PR din lume. Dincolo de acest premiu, ce a făcut acea campanie specială este faptul că am reușit să atragem interesul presei pentru lansarea acestei animații, pentru actrițele care au dublat în română vocile zânelor și pentru evenimentele organizate de Disney în perioada respectivă în București (conferința de presă la care au participat reprezentanți Disney, dar și îndrăgitele mascote Mickey Mouse, Minnie, Donald, Goofy și Pluto).

RC: 3 lucruri esențiale pe care ar trebui să le urmărească orice bun comunicator (pot fi și mai multe):

Într-o ordine aleatorie, aș zice sinceritate, empatie, diplomație, organizare, toate ca forme de respect față de ceilalți și față de tine însuți/însăți:

  • Empatia de a-ți înțelege interlocutorul și de a te pune (și) în pielea lui, oricine ar fi acesta și orice ai avea de “împărțit” sau negociat.
  • Diplomația de a-ți cântări vorbele și acțiunile la rece și de a discerne între necesitatea obiectivă de a comunica și orgoliu; în momente mai tensionate, dacă ceea ce vrei să faci sau să afirmi nu aduce vreo precizare esențială, nu lămurește situația, nici nu o canalizează într-o direcție favorabilă pentru consens, în opinia mea, înseamnă că e orgoliu 🙂 Care, în doza potrivită, este bun, dar nu suficient.
  • Iar organizarea este ingredientul uneori plictisitor, dar absolut esențial pentru un comunicator. În primul rând, ca să-ți poți face meseria mai repede și mai ușor, iar în al doilea rând, ca să-ți poți ajuta colegii, clienții, partenerii. Nimeni nu are nevoie de un comunicator dezordonat. Dimpotrivă, rolul unui bun comunicator este să pună ordine în activitate, să se asigure că ceea ce se întâmplă corespunde cu ceea ce se comunică și că se comunică într-un mod profesionist – adică, în așa fel încât comunicarea să-ți facă cinste ție și companiei pe care o reprezinți și, în același timp, ca destinatarul mesajului să primească informația de care are nevoie, când are nevoie și așa cum ți-ar plăcea și ție s-o primești: cu onestitate și cu zâmbetul pe buze.

A nu se crede că predic aceste îndrumări de la înălțimea vreunui amvon profesional. Și eu mă străduiesc și aspir să-mi însușesc sau perfecționez aceste calități. Uneori, pare imposibil, dar și perseverența e o calitate necesară în comunicare. 🙂

RC: Un mesaj pentru cititorii Romanian Copywriter?

Nu încetați să învățați și să scrieți; vă va ajuta să comunicați din ce în ce mai bine. Și rămâneți pe romaniancopywriter.ro, că aveți ce învăța de aici 🙂

RC: Mulțumim!

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock