De ce să-ți construiești site-ul în jurul conținutului (și nu invers)

Un citat biblic spune că „mai întâi a fost cuvântul”.

E valabil în prezent, în toate artele și serviciile. Totul pornește de la o idee, care este discutată, apoi pusă pe hârtie și ulterior dezvoltată.

În web design, totul trebuie făcut conform unui plan. Are loc o discuție cu clientul sau beneficiarul, iar dezvoltatorul propune un format grafic. Toate bune și frumoase. Dar unde e conținutul?

De multe ori, conținutul este lăsat la urmă. Content writerul este angajat atunci când clientul observă că nu are text pe site, cere câteva oferte și îl alege pe cel mai disponibil. După aceea, discuția are loc ceva de genul:

„Trimite-mi textul pentru secțiunile X, Y și Z”.
„Dar de ce trebuie să fie așa scurt?”.
„Pentru că așa permite layout-ul creat de designer”.
„OK. Când trebuie să fie gata?”.
„Săptămâna viitoare vrem să lansăm site-ul”.
„Păi și de m-ați contactat tocmai acum?”.
„…”.

Cu siguranță îți sună familiar dacă ai lucrat în domeniu. Așa că, atunci când ți se cere conținut pentru că doar pe tine te așteaptă lumea pentru a lansa site-ul, ești pus în fața faptului împlinit.

Dacă tu ești cel care trebuie să furnizeze conținutul, vreau să știi că munca ta este mai importantă decât credeai. Un site ar trebui creat în funcție de conținut și obiectivele de marketing, nu în funcție de design.

Și totuși, cine a fost primul?

Conținutul vine primul. Punct!

Nu o spunem pentru că din asta ne câștigăm pâinea, la Romanian Copywriter. O spunem pentru că am făcut o comparație între cele două moduri de gândire și iată ce a ieșit.

Conținutul vine primul

Designul vine primul

  • Sunt puse în valoare toate informațiile dorite despre brand, serviciile sau produsele oferite.
  • Website-ul rezonează cu audiența ta mai ușor, fiind structurat astfel încât vizitatorii să găsească rapid ce informații doresc.
  • Favorizează indexarea eficientă de către motoarele de căutare.
  • Nu limitează conținutul la structura paginilor impusă de un layout predefinit.
  • Toată lumea e împăcată: creatorii de conținut, vizitatorii, designerii, pentru că o gândire orientată în primul rând pe conținut înseamnă că toată lumea pornește cu o viziune comună.
  • Fiecare pagină va fi creată urmărind un scop comun, atât din punct de vedere text cât și design.
  • Sunt puse în valoare elementele grafice, vizuale și de estetică.
  • Website-ul rezonează cu designerii și persoanele cu simț artistic, astfel încât aceștia îl vor aprecia din punct de vedere estetic.
  • Limitează conținutul la structura paginilor impusă de un layout predefinit. Doar în cazul site-urilor custom, se pot face schimbări punctuale care să fie în favoarea conținutului, dar asta înseamnă „cârpeală”.
  • Deși în acest caz, procesul de web design este mai simplu, există riscul unor divergențe de viziune între creatorii de conținut, vizitatorii site-ului și designeri. Acest lucru afectează SEO și conversiile.
  • Designul paginilor nu va fi realizat în concordanță cu scopul conținutului acestora.
  • Dacă designul nu pune în valoare conținutul și iese în evidență în defavoarea acestuia, atunci eficiența site-ului este pusă în pericol.

Așadar, există conținut fără web design, dar nu poate fi web design fără conținut.

Gândirea „designul vine primul” și exemple de „așa nu”

Am avut multe colaborări în care designul a fost pus în prim plan.

Toate au mers la fel:

  • Am primit de la client layout-ul sau designul cu „Lorem Ipsum”;
  • Am creat conținut adaptat direct pe elementele layout-ului respectiv;
  • Am postat conținutul pe site, cu mici retușuri – dar nu la nivel calitativ, ci la nivel cantitativ – de tipul „scurtează-mi paragraful X că are 2 rânduri în plus care nu mai încap”;
  • Clientul a plătit;
  • Nu am mai auzit de nimic de la clientul respectiv. Nici măcar nu știm dacă i-a adus rezultate.

Din păcate, aceste colaborări nu duc nicăieri. În momentul acela, noi nu suntem content writeri, în adevăratul sens, ci suntem mai degrabă niște scribi care nu pot avea un punct de vedere.

Un alt caz nefericit:

Atunci când cineva apelează la firma noastră să ne spună că are nevoie de texte pentru site, iar acel site are designul deja gata, deja face două greșeli:

  1. Pune presiune pe noi, fără să vrea, pentru că din start dacă noi suntem ultimii care află despre proiect, înseamnă că ei sunt deja într-un stadiu avansat cu lucrările, prin urmare noi suntem „întârziații”. Ne simțim ca și cum toată lumea ar aștepta după noi, crezând că doar pocnim din degete și conținutul e gata.
  2. Nu s-a organizat eficient. E clar că nu are o strategie pentru acel site dacă a ales întâi designul. Ca să nu mai spunem că a neglijat partea de SEO.

Cu alte cuvinte, acea persoană riscă să investească degeaba în site. Degeaba facem noi conținut cât putem de bine, dacă nu va avea rezultate.

Să luăm un alt exemplu:

Atunci când vine clientul și spune „Am nevoie de texte pentru un site de transporturi internaționale”, întrebările noastre firești pentru el sunt legate de obiective, detalii despre brand și publicul țintă, cuvintele cheie pe care vrea să indexeze site-ul.

În momentul în care nu primim aceste informații, ci în schimb primim un link de tip www.agentiewebdesign.ro/in-lucru/site-transport-international, atunci pentru noi situația e clară.

Nu avem autoritate, în calitate de content writeri și nici nu putem avea influență asupra a ceea ce s-a făcut deja. Degeaba facem un audit, pentru că asta ar însemna să insinuăm că agenția de web design nu a lucrat cum trebuie. De fapt, clientul s-a grăbit, a vrut probabil mai ieftin și mai rapid.

Așadar, stimați clienți, avem câteva sfaturi pentru voi, atunci când știți că o să aveți nevoie de un site:

  • Presupunem că elementele de branding le aveți deja. Dacă vreți să fie totul ca la carte, atunci brandingul e primul.
  • Apelați la agenția de content writing & SEO, sau alegeți de la început o agenție care vă oferă și web design la pachet.
  • Creați împreună cu echipa de content & SEO un brief al site-ului. Acesta trebuie să conțină cel puțin: obiectivele, sitemap-ul (lista tuturor paginilor în ordinea importanței), o descriere cu rolul fiecărei pagini, research de cuvinte cheie pentru fiecare pagină, research-ul concurenței pe cuvintele cheie principale ale fiecărei pagini.
  • Dacă urmați acest traseu, aveți un punct de pornire. Echipa de creare conținut are bazele pentru a începe lucrul la primul draft de text.
  • Abia acum puteți merge la echipa de web design. Puneți cele două echipe în legătură (dacă sunt firme diferite), pentru a vorbi aceeași limbă și a avea o viziune comună asupra site-ului.
  • De aici, toată lumea știe ce are de făcut. Se va lucra în paralel, însă web designerii nu vor progresa la layout până când echipa de conținut nu va termina textul.
  • Abia după ce a primit conținutul, echipa de web design va finaliza proiectul. Dacă sunt necesare mici retușuri, cele două echipe vor comunica și vor remedia, pentru că succesul site-ului depinde în mod egal de ambele părți.

Și uite așa, ai primit un site la cheie, realizat pe baza unei strategii, nu pentru că „așa impune layout-ul sau tema aleasă”.

Se întâmplă asta, din păcate mai ales pe WordPress. Clientul cumpără și instalează o temă, apoi cere ajutorul cuiva să-i facă textele. Asta înseamnă să începi pe picior greșit.

Așadar, de ce să-ți faci site-ul în jurul conținutului?

Gândirea de tip „designul vine primul” aduce multe riscuri. Spre exemplu, se pierde atenția vizitatorilor. Informațiile pot fi „umbrite” de elemente grafice inutile și de secțiuni care nu își au locul.

Poate că, în domeniul tău de activitate, utilizatorii preferă să sune, nu să completeze formular de contact. În acest caz, pune cât mai sus, pe toate paginile, un buton cu „Sună acum”.

Însă, dacă „tema nu permite”, atunci poate că vei avea un simplu text cu numărul de telefon, afișat undeva pe pagină. Sau poate că tema folosită impune ca să folosești un formular de contact la finalul fiecărei pagini.

Rezultatul? Pierzi conversii.

În plus, gândirea tip „designul vine primul” pune în pericol și informațiile de pe site. Să spunem că ai un text de două paragrafe și tot ce scrie acolo este relevant. Însă, tema aleasă nu permite decât să adaugi pe pagina respectivă un singur paragraf. Ce faci? Renunți că nu e destul spațiu? Sau pui programatorul să facă schimbări în cod?

Mai sunt cazuri în care ai foarte puțin text, însă designul face ca să ai prea mult spațiu pe pagina respectivă. Ce faci? Mai completezi cu „bla bla-uri” sau pui poze stock, doar ca să nu rămână spațiu gol?

După cum vezi, gândirea tip „conținutul vine primul” te ajută să elimini elemente inutile de design, care ar putea încărca și ecranul dispozitivelor mobile. Spre exemplu: de ce să folosești slidere de imagini sau bannere prea mari, când afacerea ta nu are nevoie de ele?

În loc de încheiere: în cine să ai încredere?

Este greu să explicăm clienților noștri care ne oferă deja un layout predefinit pentru texte, tot ce am scris mai sus. Poate că suntem printre puținii care gândesc așa. Asta ne face pe noi ciudați, iar pe restul normali.

Însă, e adevărat că pentru a te încrede în primul rând într-o agenție de creare conținut, trebuie să colaborezi cu profesioniști, care mănâncă pe pâine noțiuni precum SEO, content writing și UX. Trebuie să fie și buni copywriteri, pe deasupra.

Cum îți dai seama că lucrezi cu profesioniști pe partea de conținut?

  • Îți pun multe întrebări deștepte, care te direcționează. La o parte din acele întrebări poate nu te-ai gândit. Însă, te fac să realizezi cât de important este fiecare cuvânt care va apărea pe site și te implică, din perspectiva ta de specialist, în procesul de creație a conținutului pe site.
  • Sunt aproape de tine, cer feedback, comunică în mod constant. Lucrează organizat, pe etape și nu neglijează nici partea de SEO, nici partea de copywriting persuasiv.
  • Îți cer feedback pe prima pagină, din punct de vedere stilistic. Vor să vă aliniați viziunea cu privire la limbaj, TOV (tonul vocii), adresare. Se adaptează pe cerințele tale. Cu toate astea, nu îți trimit un text de umplutură, plin de clișee din domeniu. Se gândesc la audiența ta și nu îți trimit doar ceea ce ți-ai dori să citești, ci îți trimit un text care va funcționa pentru publicul tău țintă.
  • Dacă le-ai văzut portofoliul, ți-ai dat seama că textele lor nu seamănă. Ai studiat câteva site-uri scrise de ei și ai văzut că e ca și cum le-ar fi scris persoane total diferite. Asta înseamnă că sunt foarte flexibili pentru fiecare audiență.
  • Scriu structurat. Nu îți trimit un text care arată ca un articol de blog. Îți trimit o pagină organizată pe secțiuni, fiecare secțiune având un scop precis. Folosesc elemente de conversie (îndemnuri la acțiune, formulare de comandă, butoane etc) cât și elemente SEO (titluri de mai multe tipuri, conținut variat, propoziții scurte, cuvinte cheie, meta titluri, meta descrieri, alt tags etc).

Ar mai fi ceva de zis? Cu siguranță, multe.

Însă, un lucru e cert: nu vrem să spunem că este mai important conținutul decât designul și nici invers; vrem să spunem că totul trebuie făcut în mod organizat, într-o anumită ordine, dacă vrei să ai rezultate.

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock