În ultimii 6 ani, de când activez în domeniul content marketing-ului, nu am putut să nu observ cum a evoluat, an de an, comunicarea în mediul online românesc.
Dacă până prin 2014 se punea accent pe cantitatea conținutului creat, pe folosirea cuvintelor cheie din abundență și pe scrierea textelor doar pentru că „era bine pentru SEO”, acum lucrurile s-au schimbat dramatic.
Cu greu încercăm acum să ne desprindem de vechile mentalități cu care eram obișnuiți, precum:
- folosirea de cuvinte cheie duplicat în propriul site,
- inserare de link-uri interne do follow în exces,
- scrierea de articole săptămânal, fără a pune accent pe distribuția lor,
- scrierea de conținut pe site, doar pentru SEO,
- scrierea de conținut fără a avea o strategie.
Au trecut aproape 4 ani de când aceste metode nu mai sunt considerate „sănătoase”. În 2018, e timpul să le lăsăm cu totul în urmă. Acum trebuie să ne concentrăm pe ceea ce funcționează în prezent.
Tinerii născuți în anul 2000 vor împlini anul acesta 18 ani și vor influența mai mult ca niciodată modul cum comunicăm online. Indiferent cât de ușor sau greu ne va fi, nu mai putem vorbi despre content marketing fără să luăm în calcul ceea ce are tehnologia prezentului de oferit.
Dacă analizezi tendințele în content marketing pentru anul 2018, vei vedea că multe sunt bazate pe tehnologie. Crescând odată cu acest domeniu, în România ultimilor 6 ani, am ajuns la anumite concluzii privind modul cum va evolua conținutul anul acesta în țara noastră.
Am scris aceste tendințe sub formă de motive, cât se poate de sincere, care sper să te convingă să acorzi mai multă atenție content marketing-ului începând cu anul 2018.
Cuprins articol
Creează noi interacțiuni cu audiența
Unul din cei mai urmăriți indicatori ai unui site este… traficul. Cu toții vrem click-uri, click-uri, click-uri… de peste tot de unde inserăm link-uri, în speranța ca, măcar o parte din traficul venit pe site să cumpere.
Putem vorbi de content marketing fără să ne stabilim obiective de trafic, în 2018?
Ce ai face dacă ți-aș spune că, dacă te concentrezi prea mult la trafic, îți limitezi posibilitățile de a obține conversii?
Probabil m-ai considera nebun. Totuși, eu cred că indiferent de specificul business-ului tău, nu traficul pe site este cel mai important obiectiv de urmărit ci… interacțiunile cu audiența ta.
De fiecare dată când creezi un articol de blog sau un video pentru Facebook, gândește-te nu la traficul pe care îl va genera, ci la interacțiuni precum: comentarii, like-uri, distribuiri, abonări, descărcări de materiale etc.
Fiecare interacțiune te va apropia de audiență și va contribui la fidelizarea acestora. O interacțiune este dovada că printre persoanele care te urmăresc nu se află doar observatori pasivi, ci și oameni direct interesați de ceea ce faci. Aceste interacțiuni pot contribui în mod direct la creșterea unor indicatori precum: reach organic, lead-uri, vânzări, recomandări sau recenzii.
Dacă monitorizezi doar traficul venit pe site, în speranța că acesta va aduce conversii… atunci te limitezi la cantitate, nu la calitate.
Conform Google Analytics, traficul mare înseamnă bounce rate mare și timp mediu redus petrecut pe site. De aceea, renunță la gândirea că traficul înseamnă totul!
GDPR intră în vigoare în România din 25 mai 2018
Probabil ai auzit discutându-se mult despre GDPR (Regulamentul General pentru Protecția Datelor) în ultima vreme, dar nu ai avut timp să îl analizezi în detaliu.
Pe scurt, este o directivă dată de Parlamentul European în 2016, care intră în vigoare în toate statele europene de anul acesta, cu privire la protecția datelor cu caracter personal procesate de companii. Aceste legi sunt gândite în favoarea consumatorului, pentru a-i permite acestuia să obțină informații clare cu privire la modul în care îi sunt folosite datele personale și îi permit să solicite să fie uitat (șters din toate bazele de date ale unui anumit operator) sau transferat altui operator.
Cu alte cuvinte, măsurile vor diminua foarte mult spamming-ul și vor schimba felul în care platformele online solicită datele personale. Fie că e vorba de abonare la newsletter, descărcarea unui material, solicitarea unei oferte sau completarea unui formular, cred că într-o oarecare măsură cu toții solicităm și procesăm date prin site-urile noastre.
De anul acesta, trebuie să te gândești foarte bine înainte să soliciți date cu caracter personal și să respecți următoarele:
- să adaugi la fiecare formular de pe site un câmp de bifat de către cei care completează, prin care aceștia își dau acordul de a primi informații comerciale prin email;
- să desemnezi o persoană din compania ta, responsabilă de activitatea de prelucrare a datelor cu caracter personal (sau să angajezi o nouă persoană pentru acest rol);
- să te asiguri că ai întotdeauna acces la datele prelucrate de platforma ta, pentru a le putea asigura confidențialitatea și disponibilitatea, dacă apar incidente sau sunt solicitate;
- să te asiguri că sistemele informatice folosite (servere, platforme, aplicații) sunt securizate și nu există riscul pierderii datelor pe care le deții;
- pur și simplu să nu mai trimiți mesaje comerciale nesolicitate și să nu adaugi în lista de abonați la newsletter persoane care nu și-au exprimat acordul să primească materiale de la tine.
În opinia mea, aceste aspecte sunt de bun simț și ar trebui respectate, indiferent dacă sunt impuse prin lege sau nu. Începând cu data de 25 mai 2018, dacă nu respecți aceste prevederi, vei risca amenzi foarte mari.
Pentru mai multe detalii, îți recomand să citești articolul Mihaelei de la CyberM: Implementarea GDPR şi protecţia datelor personale în România
Ai nevoie de o voce puternică să te faci auzit
Probabil când ne gândim la content marketing în România, majoritatea dintre noi avem tendința să ne limităm la articole de blog și postări în social media.
Acestea sunt doar o mică parte din întregul mix de conținut pe care ni-l pun la dispoziție platformele media. Blogul și pagina de Facebook sunt mijloace care ne aparțin, însă fără a fi susținute de platforme externe mai puternice sau de alte voci din industrie, suntem doar o picătură într-un ocean.
De aceea, cu riscul de a mă repeta, vreau să pun accent pe cât de importantă este strategia în content marketing. În procesul de creare a acesteia, unul din pașii pe care îi avem de parcurs este profilarea publicului țintă. În funcție de acest profil, identificăm mijloacele de informare și dispozitivele folosite de audiența noastră și decidem unde vrem să fim prezenți (în afară de blogul propriu și pagina de Facebook).
În funcție de industria în care activezi, ai o serie de mijloace la dispoziție pentru care poți să îți adaptezi mesajul:
- Alte platforme media urmărite de audiența ta;
- Alte rețele de socializare în afară de Facebook și Instagram;
- Alte dispozitive de consum de conținut (smart TV, ceasuri inteligente, tablete);
- Rețele de distribuție video și live video (YouTube și Facebook);
- Rețele de distribuție audio (podcasturi);
- Webinarii sau cursuri online (sau platforme de cursuri online);
- Aplicații de chat (Whats App, Facebook Messenger etc);
- Jocuri sau aplicații mobile pentru iOS sau Android de educare / informare;
- Video 360, aplicații VR (Realitate Virtuală), experimente AR (Realitate Augmentată);
- Microinfluenceri (vloggeri, bloggeri sau orice alte persoane cu influență, chiar și într-o nișă sau micronișă).
Posibilitățile, putem spune, sunt fie nelimitate, fie mai multe decât putem să ne permitem. Însă, tocmai de aceea ai nevoie de o strategie de content marketing bine pusă la punct: ca să știi în ce direcție să comunici, ce să comunici și cum să îți spui povestea într-un mod atractiv.
Personalizarea este mai importantă ca niciodată
Când auzim de personalizare, ne gândim la acele email-uri care încep cu:
Salut, [nume_prenume],
Însă, povestea personalizării poate merge mai în detaliu de atât. Ea se poate transforma în experiențe individuale online pentru fiecare vizitator care îți accesează website-ul.
Există soft-uri care să determine preferințele unui individ online, bazându-se pe activitatea sa (website-uri accesate, mesaje postate, schimbări de stare), și pe situația sa curentă (unde se află, ce a făcut online în urmă cu câteva minute).
De exemplu, cum ar fi ca website-ul tău să afișeze un pop-up diferit celui care se află într-o pensiune la munte față de cel care se află la birou, în București? Cum ar fi să distribui un landing page care afișează numele, prenumele și poza de profil de Facebook pentru fiecare persoană care îl vizitează? Sau să fie un mesaj diferit pentru femei față de bărbați, pe aceeași pagină din site?
Posibilități din punct de vedere tehnic există. Este nevoie doar de ideile potrivite de conținut ca să atragi atenția și să îți crești rata de conversie.
Cititul nu a murit; cititul se transformă
Probabil ai observat că una din cele mai pronunțate tendințe este creșterea consumului de conținut vizual (foto / video / VR / AR) în defavoarea conținutului text.
Generațiile noi (16+) prind putere și influență online și preferă conținutul în alte formate, spre deosebire de generațiile 30+, obișnuite cu cititul de texte lungi. Acest lucru nu înseamnă că scriitorii, jurnaliștii sau content writerii își vor pierde job-urile în viitorul apropiat, ci înseamnă că ei trebuie să își adapteze modul de comunicare.
Textul va exista întotdeauna în mediul online iar ideile bune vor fi mereu apreciate. De asemenea, orice tip de conținut vrei să creezi – ebook, articol, website, podcast, video, whitepaper, aplicație VR, video 360, prezentare PPT etc – totul se va baza pe un text, scenariu sau desen. Așadar, content writer-ul și designer-ul grafic vor fi mereu oamenii de bază pe care trebuie să îi ai în echipă.
Însă, dacă vrei să îți adaptezi modul de a face content marketing la metodele actuale, ai nevoie și de oameni cu alte abilități specifice, precum:
- Producție și editare video;
- Producție și editare audio;
- PR online (pentru crearea unei relații cu publicațiile media și influencerii de interes pentru audiența ta);
- Social media (obținerea de interacțiuni în rețelele sociale relevante pentru afacerea ta);
- SEO (pentru că orice conținut creat trebuie optimizat pentru căutările pe platforma unde este distribuit);
- Analytics și raportare.
Așadar, mixul de conținut al trecutului (website – blog – social media – newsletter) va rămâne întotdeauna de bază, însă nu va mai fi suficient să obții rezultate.
Prin urmare…
…vechile metode nu mai sunt suficiente
Știu că poate, pentru unii dintre noi, este greu să ne desprindem de trecut. Nu mă refer doar la companii, ci și la agențiile de marketing online care în continuare propun clienților lor crearea de conținut pentru SEO.
Descrierile detaliate la servicii / produse, publicarea constantă de articole pe blog, trimiterea frecventă de newslettere și postările zilnice pe Facebook sunt activități de bază și vor rămâne în continuare. Însă, ele nu aduc rezultate dacă nu sunt susținute și de alte activități.
Când vorbim de strategie în content marketing, ne referim în special la parcurgerea traseului consumatorului online (Buyer’s Journey, conform HubSpot).
Am adaptat imaginea inițială, creată de HubSpot, pentru activitățile de content marketing care au impact în rândul publicului din România:
Practic, ceea ce trebuie să ai în vedere este nu doar comunicarea cu publicul aflat în stadiul al treilea (Decizie), ci și cu publicul aflat în primele două stadii – care, în fond, este întotdeauna majoritar.
Distribuția este cheia succesului
Există atât de mult conținut deja creat în mediul online, încât nu este suficient să te rezumi la mijloacele tradiționale de distribuție, dacă vrei să te faci auzit.
Este esențial felul cum îți promovezi conținutul nou creat, astfel încât să ajungă la cât mai mulți consumatori interesați. De aceea, trebuie să te adaptezi. Iată câteva exemple:
- Dacă afli că o parte din audiența ta preferă conținutul video, trebuie să te conformezi; poți începe o serie de videoclipuri bazată pe articolele publicate în trecut pe blog;
- Dacă o parte din audiență preferă cursurile online, transformă-ți cel mai recent ebook într-un curs online gratuit sau un webinar live unde poți interacționa direct cu consumatorii;
- Dacă audiența ta preferă să folosească Facebook Messenger, dezvoltă un chat bot care să poată comunica automat cu ei și să le ofere soluții la diverse întrebări pe care le au – bazate pe conținutul publicat deja pe blog;
- Dacă o parte din audiență se uită la spectacole de stand up, implică un comediant apreciat de ei într-o campanie și folosește-te și de mijloacele lui de distribuție a conținutului.
Posibilitățile de distribuție sunt nelimitate.Tot ce contează este să îți cunoști foarte bine audiența și să găsești calea potrivită ca să ajungi la ei.
Distribuie-ți mesajele inteligent. Folosește-te de tehnologiile pe care le ai la dispoziție sau investește în noi tehnologii, dacă știi că îți vor aduce profit. Diversifică, nu te rezuma doar la mijloacele care au funcționat în trecut.
Timpul trece și, odată cu el, vechile metode de distribuție nu mai generează interacțiune și trafic așa cum obișnuiau să o facă.
Concluzie – Tot ce faci e content marketing
În primul rând, mulțumesc că ai ajuns până la final 🙂 Sper să nu te descurajeze tot ceea ce am scris aici. Tendințele bazate pe tehnologie, aplicații și realitate virtuală sunt globale și ele au început deja să fie adaptate de brand-urile mari.
Ca afacere mică și medie sau o afacere de nișă, privește toate acțiunile tale ca pe activități de content marketing. De la fiecare cuvânt în plus adăugat pe site, la fiecare postare distribuită în social media sau mass media, include-le pe toate într-o strategie.
Cu riscul de a transforma deja aceste două vorbe într-un clișeu, le mai spun o dată:
- cunoaște-ți foarte bine audiența – află ce mijloace folosesc și cum preferă să comunice;
- creează-ți o strategie de content marketing pentru a fi mereu prezent acolo unde este audiența ta.
Fie că vorbim de aplicații, jocuri, tehnologii VR, videoclipuri, social media, bloguri, site-uri de știri etc., toate acestea sunt mijloace pe care și tu le poți folosi.
Odată cu diversificarea acestor canale și evoluția tehnologiei, a face content marketing a devenit obligatoriu pentru orice afacere. De aceea, începând cu anul 2018, ia în calcul următorul aspect:
Dacă vrei să îți menții afacerea profitabilă și să îți menții audiența alături, trebuie să faci content marketing și să creezi conținut inteligent.
Pentru a mai multe detalii despre tendințele internaționale în content marketing ale anului 2018, îți recomand să citești și sursele mele de inspirație pentru acest articol:
- 9 Content Marketing Trends for 2018 (Neil Patel)
- 7 Content Marketing Trends for 2018 (CMS WiRE)
- 60+ Predictions on Content Marketing for 2018 (Joe Pulizzi)