Când am început acest blog, publicam, în medie, patru-cinci articole pe săptămână. Acum am ajuns să public abia două pe săptămână. Nu este din cauza lipsei de timp, ci din cauză că nu mai cred în conținut de umplutură, care să fie pe blog doar pentru că e bine să publici constant.
Așa era când am început blogul: se spunea deseori „content is king” și toată lumea era încurajată să scrie pe bloguri cât mai mult. Acum, lucrurile s-au schimbat și nu mai e vorba de cât de des publici, ci de relevanța conținutului publicat.
Când vine vorba de blogurile de companie, multe dintre ele sunt făcute pentru că e bine pentru SEO. Din păcate, dacă pornești așa, vei avea articole scrise pentru SEO: subiecte generale, abordate în 300 – 500 de cuvinte, impersonale, pe o tonalitate seacă, fără să stârnească reacții.
În condițiile în care publici conținut de umplutură, șansele să ajungi pe prima pagină în Google și să-ți convertești vizitatorii care îți „văd” articolele („citesc” ar fi mult spus), sunt aproape zero. Iată de ce.
Cuprins articol
De ce să nu scrii conținut de umplutură
#1 Sunt prea multe bloguri care scriu același lucru
Online-ul s-a aglomerat atât de mult încât e o muncă foarte mare pentru Google să afișeze rezultate relevante pe baza căutărilor fiecărui utilizator. Pe .com problema e mai mare, însă pe .ro suntem încă în siguranță. Există multe subiecte încă neabordate pe blogurile românești, însă există la fel de multe subiecte abordate superficial.
Iată câteva exemple de articole de umplutură:
- Ce este tapetul de perete
- 10 beneficii ale cititului
- Cum să slăbești fără dietă strictă
- De ce e bine să faci mișcare
- Cum să te promovezi cu succes pe Facebook
Titlurile acestor articole promit ceva general de la început. De multe ori, nici nu-ți vine să dai click pe ele să le citești, pentru că le-ai mai auzit și le-ai mai văzut într-o mie de alte locuri. Foarte rar se întâmplă să citești un astfel de articol și să găsești o informație unică și valoroasă.
Totuși, aceste articole pot fi scrise folosind cuvinte cheie care au mii de căutări lunare, cu gândul că vei ajunge în topul Google și vei atrage trafic pe termen lung.
Șansele sunt mici să ajungi în prima pagină cu un astfel de articol. Dacă totuși reușești și într-adevăr atragi multe click-uri, vei avea bounce rate-ul mare și timpul mediu petrecut pe pagină foarte mic. Iar dacă se întâmpla asta, Google își va da seama și te va scoate din prima pagină, considerând că nu oferi informații relevante.
#2 Cititorii își dau seama că este conținut de umplutură
Se întâmplă foarte rar ca un cititor să îți citească articolul până la capăt dacă este prea general. El își va da seama din prima: va scana articolul, căutând o informație relevantă pentru el; dacă nu o va găsi, va închide imediat pagina.
Nu mă crezi? Uite-te la blogul tău în Google Analytics la secțiunea Behaviour – Site Content – All Pages.
Uite-te la fiecare pagină din blog-ul tău și vezi timpul mediu petrecut și bounce rate-ul.
Dacă ai articole de câte 500 de cuvinte și un timp mediu pe pagină de sub 30 de secunde, atunci ai o problemă.
Dacă nu ai nici comentarii, nici like-uri la articole, chiar dacă ai trafic mare, atunci din nou, poate fi o problemă.
#3 Google nu mai apreciază conținutul generic, irelevant
Google e deștept și își dă seama dacă o pagină are conținut irelevant pentru vizitatori. El vede acest lucru din feedback-ul lor: timp mediu scăzut petrecut pe acea pagină, bounce rate ridicat, lipsă de interacțiune și de distribuție în social media.
Google face eforturi mari pentru a afișa în primele pagini conținutul relevant, bazat pe nevoile utilizatorilor.
În calitate de utilizator, trebuie să apreciezi acest lucru. În calitate de creator de conținut, îți dă mai mult de muncă. Însă, trebuie să o faci dacă vrei rezultate.
#4 E imposibil să oferi ceva concret în doar 500 de cuvinte
Acum ceva timp, dimensiunea standard a unui articol livrat de un content writer – în special a unui articol „scris pentru SEO”, era de 400-500 de cuvinte.
Aceasta a ajuns să fie și dimensiunea articolelor publicate pe blogurile de companie, cu gândul că vor atrage trafic mare organic. Timpul, însă, a dovedit că nu este adevărat.
Neil Patel ne-a oferit acest grafic acum câțiva ani, referitor la lungimea conținutului care este cel mai bine apreciat de motoarele de căutare. Concluzia lui? 2416 cuvinte are, în medie, cea mai apreciată categorie de articole. Iată aici articolul cu pricina.
Timpul a dovedit că a avut dreptate: nu ai cum să abordezi în profunzime un subiect în doar 500 de cuvinte. Ai cuprinde doar vârful aisberg-ului, cel pe care toată lumea îl vede.
Vrei să ai conținut apreciat atât de motoarele de căutare cât și de vizitatori? Scrie conținut practic, concret, fără umpluturi. Dacă ești cu adevărat specialist în domeniul despre care scrii, atunci 2000 de cuvinte ar trebui să fie o nimica toată.
Desigur, nu încurajez să scrii mult doar de dragul de a scrie; până la urmă, dacă scrii despre un anumit model de șurub, de exemplu, poate că 500 de cuvinte ar fi de ajuns. Însă, scrie din experiență și vino cu ceva nou, diferit față de alte câteva zeci de bloguri care au abordat același subiect.
Probabil te gândești: cine naiba stă să citească un articol de 2000 de cuvinte? Ei bine, cine este cu adevărat interesat, cititorul specializat, va citi întreg articolul. E mai ușor pentru el să citească un articol care cuprinde tot ce trebuie să știe, decât să își ia informația din 10 articole diferite care abordează, fiecare, o bucățică din subiect.
Vei avea un timp mediu pe pagină mai mare și, cu siguranță, bounce rate-ul va scădea. Oamenii vor fi interesați să afle ce altceva mai scrii.
#5 Pur și simplu muncești degeaba
Multe companii au venit la mine să îmi ceară articole la comandă, de multe ori chiar zeci de bucăți. Am fost amuzat inițial, pentru că m-am simțit ca la piață: nu „comanzi” pur și simplu 10, 20 sau 30 de articole, pentru că e clar că vor fi scrise superficial și nu îți vor aduce niciun rezultat.
În loc să te concentrezi pe a scrie cât mai multe articole scurte, superficiale, mai bine concentrează-te pe a scrie puține articole dar relevante și practice, pe care apoi să le promovezi.
Există bloguri străine care au, în total, 20 sau 30 de articole publicate pe an, dar care au sute de mii de vizitatori unici lunar. Nu mai contează de mult cantitatea, ci calitatea.
Pune în balanță efortul: 8 articole scurte și superficiale pe lună sau 2 articole lungi și profunde pe lună?
Ce e de făcut?
Am spus până acum de multe ori ce nu e bine să faci, însă acum a venit și momentul să vin cu o soluție. Iată ce opțiuni ai:
#1 Regândește-ți calendarul editorial
Dacă ai un plan strict de articole pe care vrei să îl respecți cu strictețe, care îți impune să faci un anumit număr de articole lunar, poți uita de el.
Numărul de articole publicate lunar e irelevant.
Elimină din lista ta de articole acele subiecte generale, despre care oricum s-a scris pe multe alte bloguri. Cuprinde doar subiecte practice, cu adevărat importante pentru cititorii tăi.
Interesează-te ce și-ar dori ei să citească sau să afle și încearcă să le răspunzi la întrebări / dorințe / nevoi. Fă-ți un profil buyer persona și include acolo toate interesele și nevoile publicului tău țintă.
Doar așa vei putea crea un calendar editorial cu adevărat relevant.
#2 Creează conținut propriu, autentic
Nimic nu este apreciat mai mult de un cititor al blogului tău decât un articol / o imagine / un video creat de tine și echipa ta, în stilul vostru. Conținutul preluat de pe alte site-uri sau adaptat nu va fi niciodată apreciat.
Ia-ți mai mult timp să creezi conținutul. Dacă nu ești specialist în domeniul despre care scrii, documentează-te cât mai bine. Însă, e recomandat ca întotdeauna persoana care scrie conținutul să fie specialist și să aibă la bază experiență practică.
Desigur, nu trebuie ca persoana care scrie să fie specialist și în content writing; pentru asta există content writeri, ca mine. Însă, nu trebuie să te aștepți ca acea persoană, fără experiență în domeniul tău, să ofere sfaturi practice și să cunoască insight-uri din compania ta. Acestea trebuie să vină de la tine.
Creează tu conținutul în cadrul firmei, lasă content writerii și designerii să îl adapteze și să îl aducă la nivel profesionist. Informația de bază de la tine trebuie să pornească.
Dacă nu îți iei timp nici măcar pentru asta, atunci ceea ce vei obține la final va fi un conținut adaptat de pe alte site-uri / bloguri; cu alte cuvinte, nicio valoare adăugată.
#3 Promovarea nu vine de la sine!
De multe ori, după ce termin de scris un articol și îl trimit clientului meu să îl publice, observ că acesta nu îl promovează ulterior.
Asta mi se pare cea mai mare greșeală: să comanzi conținut, să îl publici pe blogul tău și apoi să îl lași așa, fără să îl promovezi. Nu te aștepta să intre mulți vizitatori imediat pe articolul tău și să îl distribuie; ei au alte lucruri mai bune de făcut.
Dacă nici măcar tu nu îți distribui articolul, atunci nu te aștepta de la altcineva să o facă.
Am scris pe tema asta mai multe aici: Ce faci după ce ai scris un articol pe blog.
În concluzie…
Conținutul nu face minuni. Doar tu poți face asta.
Dacă ai o afacere și vrei să o promovezi online, se presupune că ești specialist în domeniul afacerii tale și că ai experiență practică. Dacă nu tu, atunci cineva din echipa ta trebuie să aibă.
Ei bine, fix persoana cu cea mai mare experiență ar trebui să fie la baza creării conținutului. Dacă angajezi pe cineva să o facă, nu te aștepta să scrie la fel de bine ca tine sau specialistul tău despre produsele sau serviciile pe care le oferiți.
Oamenii de comunicare, precum și content writerii și copywriterii, ei sunt specialiști în comunicarea mesajului tău. Însă, de unde să știe ei mesajul tău dacă tu nu le transmiți, în detaliu, care este el?
Notă:
În acest articol, prin conținut de umplutură, m-am referit doar la text. Însă, în ultima perioadă, datorită valului de popularitate pe care l-a căpătat conținutul video, au apărut atât de multe vloguri și canale de Youtube, încât începe să fie periculos și să creezi conținut video doar pentru că e pe val acum. Dacă vei face asta, vei avea video de umplutură; dintre cei care au început să creeze conținut video, câțiva au căzut deja în această capcană.
sursa foto top: pixabay.com