Cum captezi atentia prin continut?

Cine nu ar dori să își țină cititorul acolo, pe site, să-i citească textul până la capăt?

Însă haideți întâi să stabilim ce înseamnă continut:

  1. Corpul text al unei reclame scrise (advertorial, broșură, invitație, newsletter, articol publicitar, etc)
  2. Blog, website (articole, editoriale, interviuri, analize, conținut text pagini, rubrici, etc)
  3. Presa scrisă (articole, editoriale, comunicate de presă, interviuri, analize, rapoarte, etc)

Unele dintre sfaturile următoare sunt ale mele, altele sunt ale lui Uttoran Sen, altele de pe copyblogger. Acolo puteți găsi un întreg tutorial pe content marketing.

Cum captezi atenția prin continut?

Cere răspuns

Răspunsul este feedback-ul cititorului și este hrana autorului.

Dacă articolul meu nu a generat comentarii, și nici măcar share-uri sau like-uri, înseamnă că am scris pentru pereți. Ceea ce e perfect normal, la începutul unui blog.

Dacă a generat doar share-uri și like-uri, și nu comentarii, înseamnă că nu am aceiași cititori la fiecare articol, ci mereu vin alții care nu prea se întorc. Ceea ce din nou e perfect normal la început.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

10-11 iunie, București: Curs de inițiere în Copywriting și Content Writing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

24-25 iunie, București: Workshop intensive de Copywriting și Content Writing (nivel: intermediar)
Înscrie-te aici

Dacă a generat comentarii și nu a generat share-uri și like-uri, e mare șansa ca acele comentarii să fie negative și articolul să nu fi fost bine primit.

Dacă a generat atât share-uri și like-uri, cât și comentarii, atunci e minunat: am primit feedback, am stârnit reacții, poate am schimbat și comportamente.

Fii credibil prin continut

Singurele sfaturi legate de credibilitate pe care le pot da sunt:

  • să îți iei informația, ca jurnaliștii, din cel puțin 3 surse
  • să fii cât mai specific în exprimare

De exemplu:

Studiile arată că dacă folosești cuvinte academice nu pari mai deștept.

Conform studiului Psihologiei Cognitive Aplicate, dacă folosești cuvinte academice nu pari mai deștept.

Sau alt exemplu:

Mulți români folosesc Facebook lunar.

Peste 4 milioane de români folosesc Facebook lunar.

E clar care frază e mai captivantă și care are mai mult de câștigat.

Spune adevărul

Sper să reușesc să mă încadrez cu acest articol în maxim 2 pagini Word, cu scris de 11. De regulă, nu reușesc să scriu articole mai scurte. Îmi încalc singur principiile, și nu e bine.

Am fost sincer. Nu exagerez când scriu. Am fost sincer mai sus cu sursele mele, și sunt sincer când mă descriu pe mine – recunosc că mai am destule de învățat. Recunosc că învăț din fiecare articol pe care îl scriu, când mă documentez și când îl editez.

Folosește cuvinte simple, scurte

Am auzit recent la o conferință despre social media pe cineva spunând că 80% din limbajul jurnalistic actual, e bullshit. Ne-a pus să citim începutul unui comunicat de presă, apoi a ascuns textul și ne-a pus să îl reproducem. Nimeni nu a reușit.

Nu ești mai deștept dacă folosești cuvinte lungi, academice. Nu toată lumea care te citește e academician, și mai bine că nu e așa!

Folosește cuvinte simple, scurte, și include-le în paragrafe scurte. Cititorul o să fie fericit, o să citească până la capăt.

Autorul o să fie fericit – o să fie citit până la capăt.

Fii disponibil

Acest sfat e mai greu de respectat de către jurnaliști, în presa scrisă, însă ei pot foarte bine să îl folosească în online.

La final de articol, dă numele autorului, câteva date despre el, și eventual un link de contact, o adresă de e-mail sau blogul personal, dacă are.

Te ajută să îți faci conținutul cât mai autentic, și nu mai faci cititorul să caute informațiile de contact pe altă pagină a site-ului sau blogului tău.

Fă secțiunea de comentarii vizibilă, precum și cea de abonare la newsletter, și butoanele care duc către rețelele de socializare (dar nici să nu faci abuz de ele, folosind prea multe).

Lasă-ți adresa da mail și spune că ești disponibil și deschis la conversații.

Nu spune (chiar) tot

Dacă ești o firmă și oferi anumite servicii, e bine să oferi pe blog informații și sfaturi utile pentru potențialii clienți. Dar nu le da rețeta completă, fă-i mai mult curioși să te contacteze pentru mai multe informații.

Dacă ești blogger sau consultant pe cont propriu, folosește-te de blog ca de o unealtă prin care să îți oferi valoarea către cititori.

Inserează poze!

Am mai folosit acest sfat și în Cum Faci un Text mai Ușor de Citit.

Când e vorba de o știre, eveniment, produs, raport, interviu, sau comunicat de presă… conținutul e inutil fără imagini. E atât de inutil încât nici nu merită publicat, chiar dacă e scris foarte bine.

Dacă trimiți unui jurnalist o știre, și o trimiți fără o poză atașată, cel mai probabil nici măcar nu va citi știrea, decât dacă te cunoaște foarte bine sau dacă are răbdare să îți ceară și poză.

Răspunde la comentarii

Tu, ca autor, nu are rost să te comporți ca o vedetă și să nu ai grijă de cititorii care vor să discute cu tine.

Arată-le că ești acolo, aproape de ei, și că tu ești în spatele acelui blog, site, sau al paginii de Facebook, și nu cineva care e plătit să te reprezinte.

Chiar dacă nu sunt comentarii care necesită răspuns, e important să le dai măcar un like. Cititorii merită acest lucru, pentru că scrii pentru ei, și nu pentru tine.

Comentează și tu, la rândul tău, pe blogurile lor. Împrietenește-te cu ei.

Folosește diateza activă

Cititorii sunt plictisiți de texte impersonale, nu mai sunt de mult la modă.

Aici au fost construite mai demult două blocuri.

Vă e cunoscut acest stil, nu? Mai ales de la știrile de la TV. Dar ce ziceți de:

Firma X a construit aici două blocuri în 2002.

Parcă e mai interesant, nu? Propoziția chiar ne transmite ceva.

La fel și în textele tale, încearcă să folosești câte un subiect în fiecare frază. Să se știe că:

Cineva a făcut ceva.

Și nu doar….

Ceva s-a făcut.

După cum spuneau și cei de la Cafe Deko:

S-au furat 2 tone de porumb! Cine le-a furat? Nimeni! S-au furat!

Fii pozitiv

Acest sfat e de la Hemingway, dintr-un articol cu alte 4 sfaturi ale sale pentru a scrie bine.

Să fii pozitiv în scris înseamnă să vorbești despre lucruri care sunt, mai degrabă decât despre lucruri care nu sunt.

De asemenea, nu folosi termeni negativi alcătuiți din cuvinte compuse:

  • inexplicit
  • improbabil
  • neproductiv
  • disconfort

Încearcă, la editare, să înlocuiești aceste cuvinte cu sinomine care nu conțin cuvintele care reies din compoziție:

  • vag
  • incert, dubios
  • sărac, sterp
  • supărător

Folosește DEX online ca sursă de sinonime.

Ți se par utile aceste sfaturi de captare a atenției prin continut? Te rog ca în comentariul pe care îl vei lăsa, să precizezi și mediul pentru care scrii (publicitate, jurnalism, blog, website companie, etc).

Orice sugestii sunt binevenite! : )

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator Romanian Copywriter și Content Marketing Manager în cadrul agenției The Pharmacy. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!