Continut vs design in 2015

În 2011, m-am apucat de guest-blogging la modul serios. Am încercat de-a lungul timpului să găsesc o traducere decentă a expresiei „guest post”, însă până în prezent nu am găsit o soluţie inspirată. Ca atare, voi folosi în continuare expresiile „guest post” sau „guest posting” în articolele care (sper) vor fi publicate în acest blog.

Acestea fac referire la publicarea pe un blog a unui/unor articole ale unui blogger care este diferit de deţinătorul acestuia. Un termen complicat pentru o treabă uşoară…

Continut vs. design în 2011

Una din cele mai dezbătute probleme în 2011 era reprezentată de cuplul antagonic conţinut vs. design. Au fost scrise multe articole pe această temă şi erau unele din cele mai cerute tipuri de articole la acel moment. Cei care scriau conţinut susţineau că munca lor este prioritară. Argumentul cel mai adesea utilizat era faptul că utilizatorul vizitează un website pentru informaţie şi nu pentru un design atrăgător.

Pe de altă parte, designerii susţineau că fără munca lor nu ar exista conţinut. Alt argument foarte comun era ideea că un conţinut foarte interesant, care nu este segmentat în mod corespunzător în pagină nu are nicio şansă de succes.

Această „luptă” a trezit multe orgolii, însă a determinat o evoluţie constantă a serviciilor oferite atât de scriitorii de conţinut, cât şi de designeri. În această competiţie se părea că se aplică un vechi, dar actual proverb românesc: „când doi se ceartă, utilizatorul câştigă”!

Continut vs. design în 2015

Mashable apreciază 2013 ca fiind anul în care a apărut revoluţia creată de responsive design. Pentru o scurtă reîmprospatare a cunoştinţelor despre responsive design puteţi consulta articolul Mădălinei.

Lăsând deoparte faptul că responsive design e „responsabil” pentru faptul că avem website-uri capabile să se adapteze oricărui tip de device şi display, odată cu trecerea timpului putem constata mai multe efecte. Responsive design reprezintă fără doar şi poate o piatră de hotar în evoluţia Internetului, cât şi în continuarea stabilirii priorităţii conţinutului asupra designului (sau vice-versa).

În 2015 este evident că utilizatorul este cel care a câştigat această competiţie. Website-urile actuale sunt cele mai complexe de la apariţia Internetului, însă timpul de creaţie este din ce în ce mai redus. Conţinutul şi designul se împletesc în mod coerent pentru a crea o cât mai plăcută prezenţă online. În acest context, scriitorii de conţinut şi designerii, vrând-nevrând, fac o echipă, iar prioritatea unuia asupra celuilalt este un episod din trecut. Cei doi sunt nevoiţi să conlucreze pentru a face faţă concurenţei. Orice orgoliu pune în pericol proiectul în lucru, iar agenţii de web design dornice de noi clienţi sunt multe!

Simultan cu apariţia responsive design are loc dispariţia designerilor one-man-show, care oricum erau în scădere considerabilă. Astăzi, doar fffffoarte puţini designeri pot realiza un website complex şi complet de unul singur. Crearea unui site devine tot mai mult apanajul unei echipe ai cărei membri trebuie să lucreze foarte bine împreună.

În concluzie, în 2015 orgoliul scriitorilor de conţinut şi al designerilor de a fi primul în raport cu celălalt a fost disipat (şi) de apariţia device-urilor mobile… încă un efect pozitiv neaşteptat al creşterii numărului de smartphone-uri şi tablete. Aşadar, ceea ce părea o luptă acerbă pentru dominaţie în 2011, a devenit baza unei colaborări strânse în 2015!

Continut vs. design în 2019

Iniţial am vrut să mă opresc în 2015, însă a fost chiar interesant să îmi imaginez raportul conţinut vs. design peste alţi patru ani. E clar, viitorul e foarte nebulos şi orice predicţie e dificil de realizat. Dar să lăsăm imaginaţia să zburde…

În primul rând, în 2019 cred că putem vorbi de primele semne ale unei noi revoluţii…de data aceasta “Internet of things”. Da, cât de curând vom porni maşina de spălat cu telefonul! Majoritatea website-urilor va fi formată din prezenţe online oarecum similare aplicaţiilor mobile de astăzi.

Scriitorii de conţinut vor trebui să devină şi mai pragmatici – să exprime cât mai multe idei în cât mai puţine cuvinte. Nimeni nu va aprecia conţinutul scris doar pentru conţinut.

Imaginează-te că vrei să încerci o nouă reţetă şi poţi accesa Internetul prin intermediul cuptorului cu microunde. Sigur nu o să apreciezi conţinutul unui website destinat gătitului care nu este pragmatic. Display-ul cuptorului este mic, iar orice frază care nu oferă informaţii clare încurcă utilizatorul. În concluzie, pragmatismul este cuvântul de ordine.

Printre altele, designerii vor trebui să creeze interfeţe și pentru obiecte casnice. Website-urile vor fi create pentru o gamă foarte largă de display-uri, inclusiv pentru cele ale maşinii de spălat sau al cuptorului cu microunde.

E posibil ca scenariul imaginat de mine să fie poate prea îndepărtat, dar este cert faptul că viitorul web-ului este unul strălucit… fără a mă acuza de reclamă falsă, “the future is bright”.

Voi cum consideraţi că a evoluat şi mai ales cum va evolua “relaţia” conţinut vs. design? Orice idee e binevenită! 

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock