Nu e ușor să găsesc exemple de copy-uri românești eficiente din punct de vedere al vânzării, pe internet. Mai degrabă găsesc arhive de reclame românești vechi, însă despre acelea vom avea un articol separat.
Am găsit totuși câteva exempe de copy-uri din industria românească, pe care le voi discuta în continuare*. Gradele de eficiență sunt date pe criteriul: cât la sută mă convinge să iau o acțiune.
Cuprins articol
1) Roșia Montană – Tăcerea e de aur
Una din cele mai mediatizate campanii din România, Salvați Roșia Montană, a implicat numeroși copywriteri români în realizarea unui conținut mai degrabă inspirațional decât generator de profit.
Acest afiș are în prim plan un titlu puternic, un proverb celebru, însoțit de o imagine care dă un alt sens citatului. Este un copy simplist, ieșind în evidență mai degrabă prin sens și având în spate un mesaj puternic – siguranța oamenilor de la Roșia Montană, care e pusă în pericol pentru aur. Este un material care te face să îl citești până la capăt, și te îndeamnă la acțiune.
Greșeala? Poate doar mesajul acestui copy – pentru cei care nu sunt de acord.
Grad de eficiență: 80%
2) Păduri Virgine – WWF
Un alt exemplu simplu de copy. Mesajul este simplu, din titlu se deduce – trebuie să protejăm pădurile virgine. Logo-ul este bine plasat, însă raportul imagine – text este mult prea mare.
Imaginea este foarte bine aleasă, însă textul nu este atât de bine evidențiat. Titlul sună mai degrabă a constatare decât call to action. Nu invită cititorul să îl parcurgă până la capăt, și nici nu îl pune pe gânduri. Însă dacă citiți textul, observați că el respectă convenția de piramidă inversă – începe cu un paragraf cu date statistice despre importanța unei păduri virgine, se continuă cu două paragrafe istorice, cu detalii, iar ultimul reprezintă concret acțiunea pe care cititorul trebuie să o facă pentru a proteja pădurile – să intre pe site și să semneze petiția.
Greșeala? Scopul materialului nu iese în evidență.
Grad de eficiență: 50%
3) Salvați Copiii – Ascultă-i sufletul
Un alt exemplu de ad interesant care nu e orientat către profit, ci către a schimba o atitudine, printr-o campanie, și anume Stop violența față de copii. Mesajul este evident din imagine, care iese frumos în prim plan.
Textul, care se află pe planul al treilea, după logo-ul organizației, din păcate nu iese foarte bine în evidență, și datorită culorilor alese, și datorită mărimii. Este mai degrabă un font timid, însă foarte bine îmbinat cu nuanța de albastru închis a materialului. Titlul iese mai bine în evidență, iar conținutul este scurt, format doar din întrebări care pun pe gânduri cititorul.
Greșeala? Site-ul nu iese deloc în evidență, iar cititorii grăbiți ar putea să înțeleagă materialul, dar să nu facă nimic în această privință.
Grad de eficiență: 60%
4) Pepsi – Playlist
Este o reclamă foarte bine scrisă la care aș avea multe observații. Poate că este cea mai eficientă reclamă din setul pe care l-am ales pentru acest articol. Din combinația imaginii cu textul, reies două tipuri de public țintă: cei de vârstă mijlocie, care se pot regăsi în imaginea alb negru cu tineri ai generației optzeciste, cât și tinerii din ziua de azi, care înțeleg termenul playlist și pot compara din textul reclamei vremurile de odinioară cu cele de azi.
Mesajul poate fi interpretat în mai multe moduri, cel mai evident fiind că vremurile de odinioară erau mai distractive, iar prin noua etichetă Pepsi-Cola le poți retrăi. Ștampila purtând emblema Și ieri. Și azi are rolul de a crea nunața unei vederi reclamei, valabilă în orice moment. Singurul lucru clasic în această imagine mi se pare imaginea sticlei udă abia scoasă din frigider, care e repetată pe toate materialele băuturilor răcoritoare.
Greșeala? Nu am observat-o. Poate că nu este foarte clar definit targetul, însă acest lucru poate fi un avantaj pentru brand deja celebru; pentru brandurile noi, nu recomand această încercare.
Grad de eficiență: 90%
Sursa imagine
5) Paduden – Ah Ha
Poate că știți reclamele de la medicamentele Paduden, care spun că ar fi eficient împotriva durerii. Din fericire, nu a fost nevoie să îl testez până acum, însă voi testa această reclamă pe care am ales-o reprezentativă.
Personal, mie mi se pare ingenios de simplă și de bine realizată, însă nu este foarte bine targetată. Cu siguranță că românii care au nevoie de acest medicament nu stau să înțeleagă textul reclamei, acel simpatic revers dintre durere și râsete. Culorile sunt foarte bine alese, iar brandul medicamentului apare modest în partea dreaptă, pentru cei cu ochi buni.
Greșeala? Target necorespunzător.
Grad de eficiență: 70%
6) Renault Service – Star Wars
Poate că au fost deja prea multe aluzii la Star Wars în reclamele românești, însă una mai amuzantă decât cealaltă. Reamintesc totuși că scopul unei reclame nu este să amuze, decât dacă e doar spoiler. Într-adevăr, acest ultim print pe care îl aleg pentru azi este un spoiler simpatic, din care reiese un beneficiu pentru publicul țintă: nu există surplusuri în factură, service-ul lucrează cu prețuri fixe. Din acest punct de vedere, apelează clienții cărora nu le place să plătească în plus, adică marea majoritate.
Greșeala? Ce legătură are semnătura simpatică a posesorului de autoturism, care se proclamă tatăl lui Luke, cu faptul că service-ul are prețuri fixe? Fiind un spoiler, se iartă și se acceptă. 🙂
Grad de eficiență: 60%
*comentariile mele sunt strict referitoare la modul în care e gândită și scris acel copy. Le-am ales pe acestea din motive obiective și pentru un scop educativ