Copywriting cu raspuns direct – o provocare

Copywriting-ul cu raspuns direct este unul dintre cele mai dificile stiluri de scriere creativă atunci când îl înveți și cel mai ușor de creat după ce îi stăpânești schematica.

Practic, căutăm să stârnim o reacție imediată – cititorul să dea click pe link, să pună mâna pe telefon și să lanseze o comandă sau să ne viziteze site-ul. Atunci când scriem pentru pagini web, email-uri și scrisori care cer răspuns direct, nu construim argumente logice, ci emoționale.

Primul element cu raspuns direct marcant este titlul

Trebuie să fie scris cu corp de literă uriașă, cu fonturi extravagante și viu colorate. Cititorul va deveni captiv emoțional pentru câteva secunde.

Cuvintele alese în titlu reprezintă aproape 50% din valoarea întregului text . Cititorul trebuie să fie alarmat, intrigat, provocat să citească mai departe. Se pot folosi fără teamă cuvinte bombastice, adjective și adverbe exagerate.

Copywriterii experimentați încep prin a crea o stare de panică. Un titlu gen „Secretul pe care niciun doctor nu vrea să ți-l spună în prevenirea bolilor de inimă” sau „Agentul tău de brokeraj te fură pe față” vor stârni emoții negative oamenilor, garantează click-ul pentru a citi mai departe, dar trebuie imediat susținute prin explicații în subtitlu.

Subtitlul oferă o promisiune. După ce am alarmat cititorul, îl asigurăm că îi vom împărtăși soluția pe care, evident, o deținem.

În corpul de text cu raspuns direct vom veni cu argumente

Atenție, argumente emoționale. Mulți copywriteri greșesc încercând să ofere motive logice pentru cumpărarea unui produs, uitând că decizia finală de cumpărare este una emoțională.

Așadar, un text pentru răspuns direct va oferi argumentele emoționale ale BENEFICIILOR aduse de produsul respectiv. Principala problemă este identificarea acestor beneficii și prezentarea lor într-un mod adecvat.

Mulți copywriteri cad în capcana falselor beneficii. Produsele de slăbit sunt prezentate ca fiind „excepționale în ardrerea caloriilor”. Să fim sinceri, pe un om care se străduiește să slăbească puțin îl interesează dacă arde calorii, sau mecanismul metabolic de procesare a hranei. Acel om vrea doar să slăbească – să poarte haine cu 2-3 numere mai mici și să îi dispară colăceii de pe burtă și celulita de pe picioare. Preferabil, fără diete restrictive și exerciții fizice epuizante.

Adevăratul beneficiu pe care îl vindem este împlinirea acestui vis. Vom vinde o imagine pe care omul o are în minte ca soluția ideală. Produsul nostru nu arde calorii, ci îl ajută pe om să piardă în greutate confortabil, vizibil și fără restricții alimentare majore. Produsul nostru îi redă încrederea în sine, energia de a se bucura de viață, forma fizică ideală și șansa unui nou stil de viață.

Vindem iluzii?

Argumentele etice sunt numeroase, dar să reținem că de multe ori oamenii vor să cumpere iluzii. Dacă avem un produs bun, nu greșim dacă prezentăm un „best case scenario”. O facem oricum, în scrierea publicitară. Doar că aici apăsăm și mai mult pedala pe emoții.

Odată efectul emoțional obținut, trecem și la partea argumentelor logice. Câteva și alese cu grijă. Cunoașterea produsului are un rol important in această etapă.

Copywriterii profesioniști nu scriu despre un produs pe care nu l-au văzut, pipăit și testat.

Cele mai convingătoare argumente rămân cele pe care le-ai putea susține personal în fața familiei și a prietenilor. De asemenea, trebuie cunoscută și strategia de marketing a concurenței.

Oamenii sunt invadați de produse similare, promovate cu aceleași argumente și aceleași beneficii. După ce elimini tot ceea ce spun ceilalți, treci la pasul următor: găsește beneficii originale.

Revenim la exemplul cu produsul de slăbit. Poate că, spre deosebire de celelalte de pe piață, acesta are un gust plăcut, sau nu contează dacă este luat dimineața, la prânz sau seara. Poate că este ambalat discret, neatrăgând atenția celor din jur asupra scopului său. Aceste argumente sunt originale, vă scot produsul în evidență și anulează reacția de respingere tip „așa zic toți despre produsele lor”.

În final…

…nu uitați de principala motivație emoțională de a cumpăra – oferta este limitată. Fie ca timpul cât este disponibilă, fie ca preț.

Oamenii adoră reducerile și ideea de a aparține unui club exclusivist. „Primii 1000 de cititori”, „doar în următoarele 10 zile”, „special pentru dumneavoastră pe o perioadă limitată” sunt termeni puternici care trebuie să apară la sfârșitul articolului.

În următorul articol vom discuta mai pe larg despre prezentarea grafică pe care un copywriter trebuie să o dea materialului cu răspuns direct. Pentru început, exersați stilul de scriere – încercați să vindeți un nou tip de cremă anti-rid.

Mult succes în vânzarea cu raspuns direct!

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Silvia Constantin

Este freelancer, traducător și fost online copywriter la Addison Klein. De asemenea, este și membru din comunitatea Romanian Copywriter.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock