Cum trebuie să arate reclama mea? Vreau să scriu o reclamă și până acum am trecut prin următoarele etape:
- Am stabilit inițial că reclamele, ca să aibă succes, trebuie să vândă
- Trebuie să știu foarte clar cui mă adresez
- Știu care este scopul unei reclame
- Am stabilit o serie de obiective
- Alcătuiesc o listă cu atuuri și beneficii ale produsului / serviciului promovat
Tot ce a mai rămas de făcut e să mă apuc să scriu reclama mea! Mesajul trebuie să fie atât de bun și de convingător încât să le rămână în minte oamenilor chiar și cu mult timp după ce au citit sau văzut reclama! Cum procedez?
De ce trebuie să țin cont când scriu reclama mea:
- Să apelez o nevoie imediată și generală a persoanelor vizate, din grupul țintă
- Să înlocuiesc textul reclamei cu discursul unui om de vânzări, și să văd dacă acesta ar purta o conversație sau doar ar vorbi singur
- Să scriu mai multe variante ale aceleiași reclame și să le testeze pe câteva persoane apropiate (adică să îi întrebe care dintre variante îi convinge mai mult)
- Să mă pun în locul unui cititor din grupul țintă și să gândesc și să mă exprim ca aceștia
- Să mă adresez cititorului la persoana I, pentru că reclama trebuie să poarte o conversație cu fiecare om în parte, nu cu o masă de oameni
- Titlul este cel mai important! În medie, doar 20% dintre cititori trec de titlu (dacă e vorba de un text mai lung). Dacă titlul nu atrage, nimeni nu va citi ce se află sub acesta.
- Să scriu textul reclamei ca pe o piramidă inversă – să înceapă cu ce este mai atractiv și să se încheie cu detaliile tehnice de cumpărare.
- Să îmi adaptez mesajul în funcție de publicul țintă. Exemplu: la o prezentare de firmă, nu vorbești despre departamentul de IT, dacă te adresezi studenților de la Științe Economice.
- Să nu fiu vag în exprimare! Să spun lucruri cât mai concrete, evitând formulări de gen: mai mult, mai ieftin, foarte bun, de calitate, fără întârzieri, ș.a..
- Să nu fac overselling, adică să nu scriu despre anumite servicii sau oferte pe care nu le pot suplini, doar în speranța că voi atrage mai mulți clienți.
- Să îmi adaptez canalele prin care voi transmite reclama în funcție de canalele pe care le folosește publicul țintă. Exemplu: nu vom face spot TV dacă publicul nostru țintă schimbă postul de fiecare dată când e publicitate
- Să folosesc un limbaj comun, din cuvinte cât mai simple! Exemplu: dacă te adresezi studenților de anul I și II, vorbește-le ca și cum te-ai adresa elevilor de clasele a XI-a și a XII-a!
- Să reiasă din mesaj că potențialul client poate avea un câștig imediat, pe termen scurt de la cumpărare! Exemplu: cumpără acum ghidul nostru practic pentru bucătărie și primești gratuit o carte cu rețete de mâncăruri pentru vară (presupunând că oferta este valabilă doar pe timpul verii); alt exemplu: Vino la târgul de job-uri și te poți angaja pe loc!
- Să asociez textul cu o imagine care să atragă atenția publicului țintă, adică să nu fie o imagine banală. Exemplu: dacă promovezi un târg de job-uri, nu pune o poză cu un tânăr la costum care pare că s-a împlinit; pune mai degrabă o poză cu o pistă cu sportivi alergători care duce spre o clădire tip zgârie nori și scrie sub poză: Fii printre primii 300 care vin la târgul de job-uri și te poți angaja pe loc!
- Să folosesc cuvinte care să atragă atenția. Exemple: gratis, ofertă, exotic, ieftin, premii, sume de bani, ș.a.
- Să pun întrebări! Exemple: Vrei să îți începi o carieră în marketing?, Tu unde mergi deseară?, Care e șamponul ei preferat?, Cauți un cadou și n-ai inspirație?, ș.a. Întrebarea are și rolul de a ridica o problemă sau o nevoie imediată a cititorului și ar trebui urmată de o soluție pe care o poate oferi produsul / serviciul promovat. La fel este și în cazul textelor mai lungi.
- Să nu mă grăbesc în scrierea reclamei și să o scriu din timp ca să o pot reciti după 24 de ore și să văd dacă îmi menține entuziasmul și convingerea.
- Să le simplific viața cititorilor! Exemplu: dacă le promovezi unor cititori mai în vârstă din alt oraș un produs care nu se găsește în orașul lor, spune-le clar, pe pași, ce au de făcut ca să comande produsul online sau prin poștă.
- Dacă scriu un material de printat, gen afiș sau broșură, să încerc să pun cât mai puțin text pe el!
- Cititorul este grăbit aproape întotdeauna și nu are răbdare să citească un text lung. Ca să îl scurtez, pot aplica tehnica pâlniei pentru a găsi mesajul cel mai eficient. Aceasta se realizează în felul următor:
Acestea sunt doar câteva sfaturi generale, care pot fi adaptate pentru aproape orice tip de reclamă.
Ce alte sfaturi generale mai știți pentru cei care vor să scrie text pentru o reclamă?