Cum sa castigi mai mult ca freelance writer

Deseori, sunt întrebat de freelanceri cum să își stabilească tarifele pentru servicii de content writing precum articole de blog, texte pentru site-uri sau diverse materiale publicitare. De cele mai multe ori, le răspund fie cu o altă întrebare, fie cu un interval de preț care consider că s-ar potrivi persoanei respective, în funcție de experiența sa.

Așadar, dacă te așteptai ca în acest articol să găsești un interval de preț care să ți se potrivească, îmi pare rău să te dezamăgesc. Ceea ce vei găsi sunt o serie de sfaturi care, sper eu, te vor ajuta fie să faci rost de mai mulți clienți, fie să îți stabilești un preț mai bun pe care să îl ceri pentru serviciile tale de content writing.

Ce să nu faci ca freelance writer

#1 Nu îți stabili tariful pe oră

Mulți freelanceri au tendința să spună: „Tariful meu e 10 Euro* pe oră și estimez că pentru proiectul tău sunt necesare 4 ore de lucru, așadar totalul este 40 de Euro.”

Nimic mai greșit!

Am cunoscut freelanceri care spun acest lucru; nu aș vrea să îi contrazic pe cei experimentați care știu exact cât valorează munca lor pe oră. Totuși, nu trebuie comunicat așa un tarif.

Chiar dacă estimezi câte ore vei lucra, nu îi spune clientului că tariful tău este pe oră. Calculează și spune-i tariful total.

A stabili un tarif pe oră te poate dezavantaja tare mult:

  • Pe măsură ce prinzi experiență, vei lucra mai repede și, automat, vei câștiga mai puțin;
  • Clientul va fi sceptic față de tariful tău pentru că nu are cum să verifice câte ore petreci efectiv lucrând la proiectul său;
  • Dacă faci o estimare greșită și proiectul a durat mai puțin, ce faci? Te prefaci că lucrezi câteva ore în plus?

Așadar, renunță la acest obicei pentru că nu îți vinzi timpul tău clientului; vinzi o soluție la problema lui.

#2 Nu îți stabili tariful pe cuvânt

O altă greșeală pe care o fac mulți freelance writeri este să își stabilească un preț pe cuvânt și să îi spună clientului: „Prețul pe cuvânt este 0,01 lei, așadar calculăm prețul la finalul proiectului.”

La finalul proiectului, ce faci? Înmulțești numărul de cuvinte cu prețul pe cuvânt, te gândești cât valorează fiecare text pe care l-ai scris și apoi le aduni pe toate pentru a calcula prețul total? Riști să intri într-o încurcătură care să te dezavantajeze foarte mult. Riști să încurci și clientul.

Pe client nu îl interesează să stea să îți calculeze tariful ca să vadă dacă ai calculat tu bine. În plus, te va privi sceptic dacă îi dai, de la început, o bucățică din tariful total. Așadar, sfatul meu este să încerci să îi dai prețuri cât mai concrete.

De exemplu:

Pentru articole, află mai întâi cât de lungi trebuie să fie și apoi spune-i prețul pe articol. Dacă trebuie să scrii mai multe articole pe lună, spune-i prețul pe lună, pentru toate.

Pentru textele unui site, ai două variante:

  • estimezi de la început cât de lung trebuie să fie textul și spui un preț pentru proiectul întreg,
  • îi prezinți clientului un tarif rotund pe număr de cuvinte (de exemplu, 100 lei / 1000 cuvinte) și precizezi că prețul se calculează la finalul proiectului.

Cu alte cuvinte, fă-ți tariful cât mai simplu de calculat pentru client.

#3 Nu pierde mult timp pentru research

Dacă trebuie să scrii despre un domeniu pe care nu îl cunoști, ai trei variante:

  • te documentezi online pe toate site-urile unde găsești informație,
  • îi ceri clientului informații despre domeniul său sau îi ceri site-uri concurente care lui îi plac, ca exemplu,
  • alegi ambele variante de mai sus (pentru proiectele mai mari).

De cele mai multe ori, ai tendința să pierzi prea mult timp pentru cercetare și să găsești multe informații pe care nici măcar nu le vei folosi. Știu că pare simplu dacă o zic, dar: fă atât research cât este necesar pentru a-ți duce proiectul la bun sfârșit.

Ce înseamnă asta? Nu studia mai mult de 4-5 site-uri – cât timp sunt credibile și au succes în domeniul lor. Preia doar informațiile mai importante, dar fără să copiezi textul sau modul de exprimare. Bazează-te foarte mult pe informațiile primite de la client, pentru că, de cele mai multe ori, acelea sunt mai valoroase.

Gândește-te așa: cu cât studiezi mai multe site-uri concurente, cu atât vei fi tentat să le copiezi stilul și modul de exprimare; ceea ce poate dăuna clientului tău. Găsește doar acele site-uri de top din domeniul lor și încearcă să preiei ce e mai bun de la fiecare, adăugând și elemente de unicitate, ca să obții un text mai bun și original.

#4 Nu cere mai mult decât o agenție…

…dar nici prea puțin cât să strici piața.

Întotdeauna un freelancer trebuie să aibă un tarif mai mic decât o agenție – acesta e motivul pentru care clienții te aleg pe tine. Însă, sunt mulți freelanceri care, îmi pare rău să o spun, strică piața prin tarifele lor prea mici.

De exemplu, zilele trecute o colegă din comunitate a fost contactată pentru redactarea articolelor pentru blogul unei firme. Când ea a transmis tariful pentru un articol de 500 de cuvinte, i s-a spus că e scump rău, că pe alți colaboratori îi plătise cu 10 lei / articol.

Bineînțeles, când a verificat blogul clientului, erau articole de maximum 200 de cuvinte, scrise cu greșeli de ortografie și pe subiecte care nu erau relevante în acel domeniu.

Din punctul meu de vedere, e trist să existe astfel de freelanceri pe piață, atât pentru că fac munca dificilă pentru freelancerii profesioniști, cât și pentru că dăunează, prin serviciile lor, business-urilor care aleg să lucreze cu ei.

Ce să faci ca freelance writer

#5 Scrie (mai) repede

Știu ce te gândești: graba strică treaba. Ei bine, nu și în cazul unui content writer profesionist.blocaj freelance writer

Cea mai practică metodă este scrierea în rafale: scrie fără oprire, spune tot ce ai de zis într-un prim draft; apoi, fă o pauză și revino să umpli golurile rămase ca să aduci textul la o formă finală.

Nu te auto-critica pe parcursul scrisului – astfel pierzi mai mult timp și riști să scrii, în două ore, un articol pe care l-ai putea termina în 30 de minute.

Pe măsură ce capeți experiență, vei scrie din ce în ce mai repede și vei ajunge la nivelul la care primul draft va fi chiar varianta finală.

#6 Colaborează cu agențiile

Dacă ești bun în munca ta de freelancer, am un sfat pentru tine: fă parteneriat cu una (sau mai multe) agenții. Deseori, agențiile caută colaboratori în care să poată avea încredere și cărora să le ofere proiecte contra cost.

Contactează una sau mai multe agenții, demonstrează-le prin portofoliu că ai experiență și acceptă o primă colaborare pentru a demonstra că ești de încredere.

Dacă vei câștiga o astfel de colaborare, poți spune că „te-ai scos”, pe termen lung.

#7 Fă-ți un site de prezentare

Cunosc câțiva freelanceri buni care primesc proiecte constant pentru că respectă sfaturile de mai sus, însă nu au un site de prezentare din simplu motiv că nu au timp să își facă.

Dacă ești la început, ai mai mult timp la dispoziție și ai nevoie de credibilitate. Fă-ți un site în care să prezinți câteva lucruri despre tine și ce te recomandă să fii content writer, prezintă-ți serviciile și portofoliul (pe care îl vei actualiza pe parcurs). Fă-ți chiar o secțiune de blog în care scrie sfaturi utile din domeniul tău, pe care ar putea să le citească potențiali clienți.

Demonstrează că ești accesibil și ușor de găsit online.

Sfat bonus: fă-ți cărți de vizită și participă la cât mai multe evenimente din domeniul tău. Fă networking, poziționează-te ca expert și cu siguranță vei avea beneficii.

#8 Fă planuri (pentru orice)

De cele mai multe ori, a lucra pe bază de planuri face diferența dintre un profesionist și un amator. Tratează fiecare colaborare ca pe un proiect și lucrează strategic.

De exemplu:

  • dacă trebuie să scrii pentru blogul clientului, începe cu un plan editorial și un calendar lunar de postări,
  • dacă trebuie să scrii mai multe materiale promoționale, fă un plan de activități cu perioadele de lucru,
  • dacă ai mai mulți clienți, fă-ți un calendar de activități săptămânal.

Planurile te ajută să fii mai organizat și să demonstrezi clienților tăi că ești profesionist. Astfel, poți câștiga recomandări.

Sper că ți-au fost utile sfaturile mele și te vor ajuta să îți crești veniturile ca freelance writer. Dacă ai întrebări sau completări, scrie-le în secțiunea de comentarii de mai jos și vei primi răspuns în cel mult 24 de ore.

_____________________________________________________________________________

*prețul este doar un exemplu, nu reprezintă un preț real

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock