Vorbeam în articolul anterior despre cele trei reacții pe care le poți obține prin mesajul tău publicitar, din partea potențialilor consumatori și astfel schimbi comportamentul consumatorului. În continuare ne vom referi la metodele concrete prin care o reclamă poate schimba comportamentul consumatorilor.
Companiile care ajung să schimbe comportamentul consumatorului reușesc cel mai bine acest lucru prin impunerea misiunii și valorilor pe care le au, în procesul de producție dar și în cel de distribuție. Produsele sau serviciile sunt doar o modalitate pe care aceste companii le-au găsit pentru a își îndeplini misiunea.
De asemenea, nici profitul nu trebuie să fie un scop. El trebuie să fie un mijloc prin care compania dorește să își îndeplinească viziunea. Și cel mai bine este să fie spus acest lucru, atât prin reclame cât și prin alte comunicate, către clienți și potențiali clienți.
Există 4 metode de a schimba comportamentul consumatorilor prin reclame, și toate implică reacții emoționale:
Cuprins articol
Cum schimbi comportamentul consumatorului:
1. Arată-le oamenilor ceea ce iubesc
Indiferent de ceea ce promovezi, poți stârni emoții dacă incluzi în reclamă unul din următoarele:
- Familie
- Patrie
- Copii
- Animale
- Bătrâni
- Eroi
- Oameni cu anumite nevoi, sau bolnavi
- Orfani
Lista poate continua. Încearcă să găsești ceea ce publicul țintă iubește cel mai mult, și poți crea o reclamă (audio, video sau imagine) care să stârnească emoții.
2. Fii selectiv cu muzica
De cele mai multe ori, într-un spot, coloana sonoră face diferența, și chiar stârnește emoția. Nu este deloc ușor să găsești melodia potrivită. E recomandat să găsești mai multe variante pe care să le testezi pe diferite grupuri de persoane.
3. Folosește povești de impact
Oamenii sunt fascinați de povești. Este motivul pentru care se produc atâtea filme, de toate felurile.
În trecut, poveștile se scriau sau se desenau, și aveau impact. Acum, poveștile se ecranizează și predomină vizualul. Câteva exemple de povești care pot fi de impact:
- Experiențe ale oamenilor
- Conflicte (în familie, între prieteni, între țări, religioase)
- Triumfuri (ale sportivilor, oamenilor de afaceri)
- Sacrificii ale părinților pentru copiii lor
- Nașterea unui copil
- Întâmplări eroice din război
- O persoană care salvează pe cineva printr-un fapt eroic sau sacrificiu
Indiferent de situația pe care o prezinți, ai grijă să nu fie ceva banal sau ceva ce s-a mai făcut până acum. Riști să dai în clișeu sau plagiere, și atunci munca ta și-ar pierde valoarea.
4. Pune în prim plan anumite stări emoționale sau dispoziții
Indiferent de produs sau serviciu, poți crea o apropiere de publicul țintă prin asocierea acestuia cu un anumit sentiment sau dispoziție.
De exemplu, poți folosi una din ideile de povești de mai sus, dar fără să conteze foarte mult acțiunea, ci sentimentul unei anumite persoane în momentele cheie ale reclamei:
- O ceartă în familie, și regretele de după
- Doi îndrăgostiți care după un conflict, s-au împăcat
- Sacrificiul fizic al unui sportiv până să ajungă primul în profesia lui
- Bucuria unei mame când copilul ei ia notă mare la școală
- Recunoștința unui soldat față de camaradul său care îl salvează de la moarte
Sentimentele se pot transmite cu ușurință oamenilor, dacă aceștia rezonează cu situația din reclamă.
Așadar, cunoaște-ți publicul țintă cât mai bine, și creează doar reclame care să le schimbe comportamentul. Acest lucru nu este ușor, însă dacă l-ai realizat, ai atins scopul suprem al publicității.
Sunt sigur că nu sunt doar 4 metode prin care poți să schimbi comportamentul consumatorilor. Cunoști și altele?
Studiu de caz: reclama Bernas – Anul Nou Chinezesc
În ultima vreme, reclamele chinezești s-au remarcat foarte mult prin apelul la emoții.
Această reclamă ilustrează povestea unei familii, și trecerea peste momentele dificile. Putem spune că schimbă comportamentul consumatorului.
În care dintre cele 4 metode de mai sus se încadrează această reclamă? De ce?