Te-ai întrebat vreodată de unde vin ideile? Născocim idei când suntem în drum spre muncă, în pauza de prânz, când ieşim la alergat sau când gătim şi asta pentru că mintea noastră are abilitatea de a genera la nesfârşit gânduri.
Anticii considerau că zeiţele sunt responsabile pentru inspiraţia creativă. Acum însă este evident că specialiştii în marketing nu au timp să aştepte „glasul” zeilor.
Imaginează-ţi că, în medie, un om are zilnic între 50.000 şi 70.000 de gânduri, atât simple, cât şi complexe. Un simplu gând are nevoie de 150 de milisecunde pentru a procesa informaţia şi pentru a determina o acţiune ulterioară. Da, creierul nostru este admirabil!
“An idea is nothing more or less than a new combination of old elements.” J.W. Young
Într-adevăr, uneori folosim idei pe care le avem în desagă (fie deja folosite cu un scop, fie idei care nu aveau neapărat un sens concret la început) şi, beneficiind de toate acestea, producem materiale noi, „poveşti” pentru publicul nostru.
Trebuie să ţinem cont de faptul că toată lumea iubeşte poveştile. Oamenii care te urmăresc vor să fie conectaţi cu tine şi cu brandul pe care îl reprezinţi, vor să aparţină unei comunități. Asul tău de sub mânecă este storytelling-ul. Acest ingredient îţi oferă un motiv solid de a comunica şi a relata şi aceasta pentru că povestea reprezintă cel mai bun tonic care îţi dă oportunitatea de a crede.
Să scrii povestea brandului tău înseamnă mai mult decât a scrie pe website-ul tău, pe blog sau pe canalele de Social Media. Este vorba despre valoarea şi misiunea brandului al cărui ambasador eşti, despre felul în care reuşeşti să comunci cu publicul tău.
Ca să fii auzit, trebuie să împărtăşeşti o poveste reală, care să atingă publicul. Scopul tău este să ai o conexiune umană cu oamenii care te urmăresc, să rezonezi cu aceia pe care îi poţi ajuta sau ghida prin intermediul serviciilor pe care le poţi oferi. Ca să supravieţuieşti în această mare de poveşti, trebuie să ştii cum să atragi reflectoarele către tine şi astfel povestea ta va fi în prim-plan. În fond, această poveste reprezintă de fapt ceea ce consumatorii îşi amintesc despre tine.
Cuprins articol
De ce ai nevoie de un proces de generare de conţinut?
Orice poveste bună are personaje cu un rol bine gândit. Consumatorii trebuie să se identifice cu aceste personaje pentru ca ulterior să-ţi folosească produsele/serviciile şi să se bucure de finalul pe care îl promite povestea ta.
Conflictul pe care îl construieşti în poveste este lecţia care transformă personajul prin intermediul provocării lansate.
Rezoluţia/decizia oferă contexul potrivit şi emoţia necesară pentru ca audienţa să răspundă apelului tău.
Gândeşte-te la companii precum Apple sau Google, care comunică printr-o gândire de tip “inside-out”: pornesc de la “de ce” şi abia apoi vorbesc despre cum şi ce fac.
“People don’t buy what you do, they buy WHY you do it.” Simon Sinek
Am găsit 3 motive pentru care fiecare profesionist care scrie ar trebui să urmărească un proces de generare de content şi astfel să creeze o poveste demnă de podiumul din online.
- Eşti foarte ocupat în fiecare zi: trebuie să scrii pentru blog, să redactezi conţinut pentru newsletter, trebuie să înregistrezi webinarii, să produci podcast-uri… şi ziua nu s-a terminat aici. Faci tot ce-ţi stă în putinţă să construieşti conţinutul acela relevant pentru publicul tău şi care să urmărească strategia de marketing creată.
Un proces de generare de content te va ajuta să aduci un flux anticipabil de idei originale şi de calitate.
- Eşti înconjurat de oameni care la rândul lor au o mulţime de idei diferite. Chiar dacă ştii şi dovedeşti că eşti una dintre cele mai creative fiinţe, celelalte persoane din jurul tău te pot ajuta să-ţi şlefuieşti ideile sau chiar să descoperi unele noi.
Dacă urmăreşti procesul de generare de content, vei culege roadele influenţei şi perspectivelor colegilor, prietenilor, familiei, competiţiei!
- Cu siguranţă ai avut momente în care ai simţit că ideile nu mai poposesc la tine-n condei ca albinele la miere. Ştii foarte bine că diferenţa dintre un specialist şi un amator este aceea că primul nu are timp să aştepte inspiraţia.
Din nou, ai nevoie de un proces prin intermediul căruia să oferi şi să împărtăşeşti cele mai bune idei de content.
Cum arată un proces de generare de conţinut?
Teoria lui James Webb Young, enunţată în cartea sa, “A Technique for Producing Ideas”, este aceea că o idee se naşte având la bază un întreg proces.
Când eşti propriul erou, fii sigur că ai la îndemână următoarele informaţii:
- Buyer Persona – Profilul complet
- Ce (mai) fac competitorii tăi?
- Ce spun oamenii despre tine pe Quora?
- Ce ai învăţat din ultimul raport de SEO?
Când vine vorba de brainstorming şi respectiv de braindumps, aminteşte-ţi că nu cantitatea contează, ci calitatea! Totodată, acest tip de exerciţiu îl poţi lucra atât cu oameni din domeniu cât şi cu aceia care nu ştiu nimic despre subiectul pe care vrei să-l dezbaţi.
Procesul ideal al lui Young pentru generarea de conţinut este format din:
Colectarea de noi materiale
Oamenii de marketing care scriu conţinut sunt mereu curioşi şi fascinaţi de o mulţime de subiecte. Citim tot ce găsim, când şi unde putem, iar toate informaţiile pe care le culegem le adăpostim în Google Docs, Evernote sau alte platforme pe care le găsim utile. Continuă să colectezi materiale noi!
Digerarea informaţiilor
Ca să obţinem un conţinut elocvent, toate aceste informaţii trebuie să se potrivească, aşadar căutăm relaţii, conexiuni, combinaţii, căci vrem să obţinem un mix bun, nu? Ne jucăm cu ideile, le-nvârtim, le răsucim și le luăm în considerare din orice unghi le-am privi.
Prelucrarea inconştientă
Chiar dacă ai condei, nu ar strica să asculţi melodia preferată, să ieşi să faci mişcare sau să te uiţi la un film. Orice acţiune care te-ar putea ajuta să nu rămâi blocat pe sintetizarea ideilor pe care e musai să le contopeşti e binevenită. Lasă inconştienţa să preia task-ul, pentru că uneori este excelent să-ţi laşi mintea să se odihnească şi să se organizeze după propriul ritm.
Momentul “Evrika”
Şi deodată…s-a strigat EVRIKA! Tocmai ai în cap o idee strălucită! Poate că erai pe bicicletă sau mâncai cireşe şi tocmai ce s-a format o idee completă care poate fi folosită în materialele pe care le ai de pregătit. Ar fi indicat să poţi s-o notezi, ştii doar că milioane de idei s-au pierdut de către acei oameni care au fost siguri că-şi vor aminti mai târziu!
Cred că ar trebui să fim conştienţi de toţi aceşti paşi, pentru a lucra la ei şi a-i îmbunătăţi.
Nu uita că e foarte important să îţi faci timp să strângi materiale de oriunde, de orice fel! Curiozitatea şi voinţa de a acţiona pe baza acesteia sunt cele mai bune arme ale unui content marketer.
Cum generezi cele mai bune idei de conţinut?
#1 Construieşte-ţi propriul loc de creaţie
Adună idei într-un loc în care te simţi confortabil şi, mai mult decât atât, într-un mediu care să favorizeze şlefuirea ideilor.
#2 Ascultă
Fii atent la oamenii de pe stradă, la prieteni, colegi, familie, dar şi la consumatorii tăi şi la competiţie. Vezi despre ce discută, ce întrebări îşi pun, care sunt cele mai mari preocupări. Foloseşte orice idee (chiar dacă ţi se pare banală) pe care tu o consideri un îndemn pentru cititor şi îmbrac-o astfel încât să fie la un click distanţă.
“A mediocre idea that guarantees enthusiasm will go further than a great idea that inspires no one.” Mary Kay Ash
#3 Întreabă
Câteva căutări pe Google Trends, LinkedIn, Facebook, Twitter sau Yahoo Answers, la fel ca şi un search după anumite hashtag-uri îţi pot aduce un iz de inspiraţie. Pune întrebări şi urmăreşte răspunsurile!
Caută cele mai tari citate/provebe sau versurile melodiei care ţi-au rămas în cap încă de aseară. Nu ştii de unde sare iepurele încărcat cu idei!
#4 Foloseşte un calendar de evenimente
În fiecare zi se întâmplă ceva într-un colţ al lumii. Ia-ţi inspiraţia din locul tău de creație şi conturează cele mai bune idei de conţinut!
#5 Fii mai bun decât ultima ta performanţă
În colţul din stânga te afli tu, iar în colţul din dreapta…..nu, nu este competiţia ta, ci ultima ta performanţă. Analizează ultimele rapoarte, observă ce ai făcut bine (dar poţi face şi mai bine) sau ce nu a mers (şi poţi face să funcţioneze pentru a obţine un adevărat succes). Fii din ce în ce mai bun!
#6 Gândeşte WIN-WIN
Fii o gazdă bună pentru bloggeri/vloggeri şi invită oameni de influenţă să scrie pentru tine. Rezultatul este previzibil, nu-i aşa? Le oferi vizibilitate, iar fanii lor vor fi conduşi către website-ul tău! Trebuie doar să te asiguri că lucrezi cu oameni care aduc valoare brandului prin respectul pe care-l au faţă de industria în care activezi.
#7 Participă la webinarii
Fii cu ochii-n patru pe Romanian Copywriter şi înscrie-te imediat când anunțăm webinarii sau evenimente noi! Cine seamănă interes şi curiozitate, culege idei de calitate!
#8 Ajută-te de “mind map”
Poţi folosi laptopul, o foaie de hârtie, creioane colorate, agenda ta preferată sau îţi poţi crea propria hartă a minţii folosind instrumente online gratuite care se pot găsi la o simplă căutare pe Google. Notează o idee că fiind cea principală, iar apoi creionează în jur toate ideile care-ţi vin în cap. Fiecare idee este legată de una precedentă, aşadar o să observi uşor cum s-au legat ideile.
#9 Ţine pasul cu tot ce se întâmplă în jur
Fii la current cu toate noutăţile, analizele, trendurile, insight-urile din zona ta de interes şi nu numai. Eu îmi trag seva din surse de inspiraţie ca:
- Listly,
- Mashable,
- Buzzfeed,
- Top 10 Listverse,
- TopTenz,
- The World of Knowledge.
Când ţi-ai ales subiectul pe care vrei să-l exploatezi în propriu-ţi stil, aruncă o privire pe:
Oricare dintre acestea te poate ajuta să găseşti subiecte împărtăşite pe care audienţa îşi doreşte să le consume.
#10 Testează-ţi ideile online
Acum e timpul să generezi idei noi şi neprevăzute pentru planul tău de content!
Ready… Set…. Follow your process & Write brilliant ideas!