8 exercitii de scriere creativa pentru copywriteri (+ 2 bonus)

Am rămas puțin surprins cât de greu se găsesc pe www-ul românesc exemple de tehnici de scriere creativa.

Cred că e un subiect foarte interesant, în special pentru cei care scriu conținut pentru site-uri, bloguri și rețele de socializare, dar și pentru cei care scriu texte pentru reclame, gen advertoriale, broșuri sau orice alt tip de reclame care presupun text.

Când eram în liceu am participat la un curs de scriere creativa, care m-a ajutat foarte mult să îmi îmbunătățesc stilul de a scrie, dar și de a gândi.

Țin minte câteva exerciții pe care obișnuiam să le facem, ca să ne formăm un stil propriu de a scrie. Totuși, opt dintre acestea merită încercate și de creativii unei agenții, sau de oricine care vrea să scrie conținut inedit sau texte publicitare ieșite din comun.

Ce era interesant? Orice temă pentru acasă primeam, la următorul curs trebuia să o citim cu voce tare.

1. Scrie din perspectiva unui copil de 8 ani

Am primit ca temă să povestim un Crăciun din perspectiva unui copil de 8 ani, în care nu primim cadourile pe care ni le-am dorit.

Mi-a fost foarte greu să încerc să vorbesc și să gândesc ca un copil de 8 ani – trebuia să am grijă atât la ceea ce fac, să nu fie ceva ce un copil nu ar face, cât și la ceea ce zic.

E util pentru că e un exercițiu psihologic, de perspectivă, dar și de creativitate. Merită încercat, stimulează foarte mult gândirea.

2. Scrie un text cu anumite cuvinte date

De regulă, era vorba de un text scurt, de maxim jumătate de pagină, care să cuprindă o serie de cuvinte din domenii diferite.

Regula era să nu folosesc alte substantive decât cele date, sau alte adjective decât cele date, după caz. Textul trebuia să fie coerent, relevant și util oricui l-ar citi.

Un alt mod în care se poate face acest exercițiu este să se dea 3 fraze: una de introducere, una de cuprins și una de încheiere, și să se impună scrierea unui text cu aceste fraze plasate astfel. Din nou, frazele pot fi din domenii foarte diferite, și trebuie găsită o legătură între ele, folosind doar câte un singur paragraf scurt.

Era destul de greu ținând cont că termenii dați acopereau atât de multe domenii, de la îmbrăcăminte până la legume și tehnologie.

E util pentru că ajută la crearea de reclame pentru produse sau servicii dificil de vândut și de explicat, și stimulează crearea unor legături dificil de intermediat.

3. Parodiază o poezie celebră

Mi-aduc aminte că eu am ales Odă în metru antic de Eminescu, și am scris-o sub forma unei satire la adresa mediului economic românesc.

E un exercițiu amuzant, creativ, și nu e simplu pentru că trebuie să menții forma poeziei inițiale, rima, numărul de silabe și tonalitatea.

E util pentru copywriterii care trebuie să scrie reclame după o serie de reguli și restricții, sau completând un șablon sau o temă impusă de client.

4. Scrie gândurile unui om înainte să adoarmă

Când ești în pat, cu ochii închiși, și aștepți să adormi, tot ce-ți rămâne de făcut este să-ți lași mintea să zburde, sau să te gândești la ce ai făcut azi, ce nu ai făcut, și ce vei face mâine.

Acest exercițiu devine dificil pe măsură ce se impun mai multe restricții: dacă se dă un profil al acelui om, și o serie de activități – ce a făcut el în ziua respectivă, și ce trebuie să facă a doua zi.

Aceste date, restricții, sunt echivalentul unui brief creativ, iar gândurile despre a doua zi pot fi activitățile dintr-o campanie care va trebui să respecte acel brief.

E util în special pentru cei care trebuie să scrie un advertorial, în urma unor informații primite de la client.

5. Completează o serie de metafore

Metaforele nu sunt altceva decât niște comparații incomplete, dar inedite. Noi aveam de completat atât comparații, cât și metafore precum:

  • Soarele, un….
  • Părul ei ca…
  • Televizorul ca un….
  • Telefonul, …
  • Cartea, un…

E interesant că prin articolul nehotărât de după substantiv, (un…, o…) se impune genul substantivului sau acțiunii pe care o vom folosi în comparație. Cele care nu au articol permit mai multă libertate în gândire.

Aveam de făcut câte 5 comparații sau metafore pentru fiecare exemplu dat, și preferabil din domenii cât mai diferite.

E util pentru cei care au de promovat orice fel de produse sau servicii, și vor să le prezinte dintr-o altă perspectivă. Exercițiul se poate aplica atât în brainstorming-uri, în grupuri, cât și pe cont propriu.

Dacă se găsește o comparație inedită, ea poate sta la baza conceptului unei reclame, sau a unei întregi campanii.

6. Scrie o reclamă fulger, cu doar 5 cuvinte, la un produs dat

Acesta e un exercițiu pur de copywriting, și ajută la obișnuirea copywriterului cu lucrul în condiții de stres, stimularea creativității sale, cât și lucrul cu resurse limitate – doar 5 cuvinte.

Produsul dat pentru noi era unul general, de exemplu: cauciucul de mașină; mouse-ul de calculator; un stilou albastru; etc.

E util pentru cei care trebuie să scrie copy-uri scurte, afișe, sloganuri, titluri, sau chiar pentru cei care vor să scrie conținut pentru rețelele de socializare (Twitter, în special).

7. Găsește titlul cel mai bun pentru un vizual dat

Copywriterului i se arată un slide cu poze, și după fiecare poză acesta are timp câteva secunde să genereze o idee de titlu.

Se poate aplica atât pe un grup, cât și pe indivizi separat, și îi ajută să lucreze în condiții de stres, sub presiune și având resurse limitate (de timp, în acest caz).

E util pentru cei care vor să scrie titluri eficiente, atât pentru articole, reclame text, cât și pentru reclame video. De asememea, îi ajută și pe cei care vor să scrie sloganuri sau titluri pentru campanii.

8. Scrie un dialog între tine și o persoană care te contestă ca scriitor

Acest exercițiu te face să te gândești foarte mult la stilul tău de a scrie, la ce ai scris până acum, la scopul pentru care scrii, motivația ta, și felul cum poți reacționa la opiniile negative.

Mie mi-a fost destul de greu să scriu un dialog între mine, care mă apăram, și o altă persoană, care mă ataca verbal, prin feedback negativ. Ca să îmi fie mai simplu, îmi imaginam acea persoană fiind chiar profesorul meu de la cursul de scriere creativă, care totdeauna dădea feedback direct. Ba chiar am folosit cuvintele lui, pentru că nu puteam găsi cuvinte prea ușor prin care să mă critic pe mine însumi.

E mai mult un exercițiu de autoevaluare și de motivație – cât și de întărire de caracter, în special pentru cei care sunt debutanți în scris.

E util pentru cei care urmează să scrie reclame care se adresează unei mase mari de oameni, în special pentru cei care scriu pentru online. Aceștia își pot revizui stilul de a scrie, pentru a fi mai bine recepționat de cât mai mulți oameni.

Bonus: 2 exerciții de scriere creativa în echipă

1. Scrieți fiecare câte un vers pentru o poezie

Acest exercițiu poate fi realizat în 2 moduri:

  • Fie persoana care a scris versul nu are voie să vadă nimic din ce s-a scris mai înainte, și va acoperi foaia, ca să nu vadă nici cel de după,
  • Fie versurile sunt lăsate la vedere, pentru a se putea continua pe același subiect.

Pentru spontaneitate, dar și amuzament, acest exercițiu poate fi făcut și verbal.

Indiferent de caz, timpul dat este limitat.

O altă variantă a exercițiului, dar prelungită, este să scrie fiecare câte un paragraf al unei povestiri.

La final, creația poate fi publicată pe blogul agenției, împreună cu concluziile la care s-a ajuns.

Dacă membrii echipei realizează o poezie sau povestire care să aibă sens, indiferent dacă văd sau nu versul sau paragraful scris dinainte, înseamnă că aceștia se cunosc bine între ei și vor putea lucra bine împreună la o creație pentru un client real.

Dacă nu, atunci e nevoie ca echipa să aibă un teambuilding sau măcar câteva întâlniri nonformale, în care să se cunoască mai bine fiecare cu fiecare.

2. În grupuri de câte 2, scrieți-vă o serie de scrisori, simulând un scenariu dat

Este un exercițiu amuzant, care necesită o perioadă lungă de desfășurare. Reușita sa depinde de interesul participanților.

Cei 2 care trebuie să corespondeze de regulă sunt aleși pe considerente de genul: nu se cunosc prea bine, nu se înțeleg prea bine, sau va trebui să lucreze împreună la un moment dat.

Scenariul dat trebuie să fie neapărat unul fictiv, de exemplu:

  • unul e prizonier într-o închisoare și celălalt e șeful poliției
  • sunt un cuplu care s-a despărțit recent
  • sunt două persoane din țări diferite care s-au cunoscut pe internet

 Ideea e că au de rezolvat o anumită situație, într-un timp limitat (o săptămână, de exemplu):

  • prizonierul să fie eliberat
  • cuplul să se împace
  • cei doi să se cunoască și să se împrietenească

Își pot trimite aceste scrisori cum doresc ei: în format fizic, prin e-mail, pe Facebook, etc.

Pe parcursul jocului, cei doi vor afla lucruri pe care nu le știau unul despre celălalt, și vor ajunge să se cunoască mai bine și să lucreze mai bine împreună.

Sper că îți vor fi utile aceste exerciții, și că ai înțeles cum și când pot fi aplicate. Pentru orice întrebări sau sugestii, putem continua discuția prin comentarii, în secțiunea de mai jos.

sursa imagini

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock