Care-i faza cu FaceApp sau de ce aplicațiile ne-o iau pe dinainte

Bun venit în 2019. Gata cu revistele, șotronurile și renumitul Snake. Dacă te-ai născut prin anii ’90 sau un pic mai devreme, știi la ce mă refer.

O fi de bine sau de rău, să ne-o zică psihologii. Da, da, renumita „pentru sănătatea dumneavoastră…”, dependența de smartphone și alea-alea. Le-ai auzit și tu, nu?

Până una-alta, lumea nu stă pe loc. Uneori chiar am impresia că și Pământul a luat-o razna, învârtindu-se de câteva ori mai rapid în jurul Soarelui. Cerințele sunt tot mai mari, lumea tot mai mult pe fugă și nevoia de impresii noi – la puterea a zecea.

Opriți aici, vă rog. Vreau să cobor

Am ajuns să-i invidiez pe Ogilvy și Rubicam. Pe timpul lor era totuși mai simplu să impresionezi. Ce te faci acum, când ai o aplicație care te îmbătrânește cu zeci de ani în doar câteva clipe? Dacă ești marketer, nici de FaceApp n-ai nevoie. Îmbătrânești pe loc, doar nedormind o noapte cu gândul la cum să aduci ceva nou pe piață. Ceva care să prindă. Condoleanțe, ai cam mult de muncă, prietene.

Acum să revenim la întrebarea din titlu: de ce aplicațiile ne-o iau pe dinainte?
Simplu: pentru că impresionează.

Spectacol, pâine, scandal

Fiind studentă, de multe ori mă întrebam, cum oare show-rile de la Antenă adună atâta lume în fața TV-ului seară de seară. De ce sunt atât de populare? Vai, răspunsul era cât se poate de evident. Acesta se ascunde în firea noastră omenească și e vechi cât lumea.

În 1963, în lucrarea sa „Gossip and Scandal”, Max Gluckman scria că, deși bârfa este blamată de toți de și toate, inclusiv de biserică, toată lumea o practică cu succes zi de zi. Mai mult, autorul susținea că în termenii de afiliere socială, „bârfa și chiar scandalul au calități pozitive importante. În mod cert, acestea mențin unitatea, moralitatea și valorile grupurilor sociale. Mai mult, acestea permit respectivelor grupuri să controleze bisericuțele rivale și aspiranții la bârfă care se regăsesc în absolut orice grup. Și, în fine, bârfa și scandalul fac posibilă selectarea liderilor, fără mult echivoc”.

Studiile din 2018 vin să confirme cuvintele lui Gluckman. În lucrarea „Why People Gossip: An Empirical Analysis of Social Motives, Antecedents, and Consequences”, autorii B. Beersma și Gerben A. Van Kleef susțin că, în ciuda conotației negative a bârfei, aceasta, pe lângă un scop definit, mai are și o semnificație importantă în funcționarea societății, stabilind ce e bine și ce e rău.

Să nu fie așa negru dracul, după cum îl desenează unii?

Dacă e să facem o paralelă cu publicitatea, avem suficiente exemple care au atras atenția anume prin caracterul lor scandalos: fie printr-o imagine controversată, fie printr-un text mai puțin ortodox. Să ne amintim, de exemplu, de celebrele printuri Benetton, care au aprins spiritele destul la vremea lor, acum mai bine de 10 ani.

sursă imagini

Păi, e de bine sau de rău faza cu scandalul?

Discutabil. Unii strigă în gura mare că e nașpa de tot și condamnabil. Dau block la lume și scriu comentarii răutăcioase. Alții sunt siguri că vizibilitatea și notorietatea contează no matter what. Chiar dacă nu e musai de bine. Dar lumea discută, dar lumea se implică (!)

Gluma-i glumă, dar ce are totuși bârfa cu aplicațiile?

Eu zic că este ceva ce le unește. Și acesta e caracterul de NOUTATE care vine din două direcții:

  • e o tendință care ia tot mai mare avânt în 2019, că lumea e digital și hai lăsați-mă cu pliantele voastre tipărite (în 2018, apropo, s-au făcut 10 ani de când a apărut prima aplicație mobilă)
  • aduce de fiecare dată ceva nou, care impresionează și te face curios: oare ce, ce va mai urma?

Acum, dacă le pui cap la cap, ar fi păcat să neglijezi un așa instrument precum aplicațiile mobile. Pentru că e un instrument al viitorului.

Ce pot aduce aplicațiile brandului?

Valoare. Loialitate. Economii la buget. Produse sau servicii, indiferent de specificul brandului, dacă existența clientului poate fi ușurată cu o aplicație mobilă, eu zic că merită de investit în ea. De exemplu, o aplicație mobilă poate liber înlocui 10 operatori de call center. E mai simplu pentru client și mai avantajos pentru tine, ca afacere.

Și chiar dacă, în calitate de brand, n-ai treabă directă cu deservirea la telefon, simplificarea comenzilor, livrarea sau nu știu ce, poți să creezi o aplicație de fun. Un joc sau altceva care să aibă legătură cu brandul tău. Sau creezi tu legătura cu brandul, dacă aceasta nu există.

Cei de la www.businessofapps.com au adunat câteva statistici care merită toată admirația. Sunt niște date recente, din iulie 2019, care demonstrează niște tendințe extrem de interesante în ce privește utilizarea aplicațiilor mobile la nivel mondial. Aici le-am selectat pe cele mai relevante, din care se desprind, fără mare efort, niște concluzii numai bune de notat în carnet, și anume:

  • Numărul total de descărcări al aplicațiilor este în continuă creștere: de la 178 miliarde în 2017 – la 194 miliarde în 2018. Conform estimărilor, această cifră va crește până la 260 miliarde către anul 2022.
  • S-au înregistrat 105 miliarde de aplicații descărcate prin Google Play Store și iOS App Store (76 miliarde – de pe Google Play și 30 miliarde – de pe iOS App Store)
  • Timpul total de utilizare a aplicațiilor a crescut, la nivel mondial, cu 50% între 2016 și 2018, ajungând până la aproape 1 350 miliarde de ore.
  • Aplicațiile de socializare sunt în fruntea TOPului: Conform Sensor Tower, WhatsApp a fost cea mai descărcată aplicație în 2018 (peste 900 milioane de descărcări), conform App Annie (https://www.appannie.com/ru), lider e Facebook Messenger.
  • Aplicațiile de social media ocupă 50% din timpul total de utilizare a aplicațiilor. La nivel mondial, utilizarea unei aplicații de social media ajunge până la 2 ore și 16 minute pe zi.
  • Jocurile au constituit cel mai popular tip de aplicație descărcat pe iOS și Android în 2018 (33% din toate descărcările de aplicații în 2018 au fost jocuri mobile; cel mai popular joc – Helix Jump). Piața mondială de mobile gaming numără, în medie, 2,2 miliarde de utilizatori.
  • Aplicațiile de monitorizare a finanțelor personale au înregistrat cea mai mare creștere la nivel de reach pe piețele-cheie, cu o creștere medie de 27,8%.
  • Numărul de descărcări al aplicațiilor a TOP 5 servicii de livrare mâncare s-a dublat din 2016 până în 2018.
  • 30% dintre utilizatorii Internetului (din toată lumea) au utilizat o aplicație de comandă transport cel puțin o dată pe lună în 2018.

(Statisticile complete, dar și multe grafice și diagrame interesante găsești aici)

Ce deducem din lista de mai sus?

Ar fi câteva concluzii importante:

  1. Aplicațiile mobile vor pune tot mai mare stăpânire pe noi și pe telefoanele noastre. Le utilizăm tot mai des și vom continua să o facem într-un pas chiar mai rapid.
  2. Utilizatori Google Play sunt totuși mai mulți, Nota Bene.
  3. Comunicăm tot mai mult online decât offline. Nu în zadar messengerurile stau în fruntea listei printre cele mai descărcate aplicații, iar aplicațiile de social media ne sustrag până la aproape 2 ore jumate pe zi.
  4. Desprindem de aici preferințele utilizatorilor de aplicații: CE și pentru CE utilizăm?
  5. Pe locul 1 rămâne divertismentul (vezi capitolul despre bârfă și caracterul de noutate) – cifra de 2,2 miliarde de gameri la nivel mondial nu e glumă. Merită studiată piața și posibilitățile pe care le oferă.
  6. Pe locul 2 se clasează comoditatea și dorința de a accesa mai rapid anumite servicii, cum ar fi livrarea mâncării și găsirea unui taxi la miez de noapte, de exemplu.

De la branduri senzoriale la cele digitale?

Nu neapărat 🙂 Interacțiunile directe cu brandul încă mai sunt actuale. Și încă vor fi. Mai cu seamă, în cazul produselor sau serviciilor care pur și simplu nu pot fi cumpărate/accesate altfel. Un exemplu pertinent în acest sens sunt ochelarii cu dioptrie, pentru confecționarea cărora oricum ai nevoie de rețetă și, respectiv, control oftalmologic.

Deci nu ignorăm stimulii senzoriali în comunicare, dar încercăm să și modernizăm cumva legătura cu clienții. Și aplicațiile mobile aici chiar pot înviora situația.

Trăim în secolul în care marketing fără un produs/serviciu bun și un Customer Care impecabil pur și simplu nu există. Când nu ești singurul pe piață, trebuie să sari mai sus de capul tău cu minimum 5 metri, ca să mulțumești clientul și să-i oferi ceva cu mult mai bun decât la concurenții tăi.

So, why not try mobile apps? 🙂

Elena Știubei

Am devenit copywriter acum mai bine de 5 ani, deşi romanul meu cu advertising-ul a început încă din facultate. Atunci am înţeles că reclama nu e doar o sursă de venit, ci e artă şi inspiraţie deopotrivă. Am învăţat mult. Am citit mult. Aşa am ajuns să obţin titlul de licenţiat şi master în domeniu. Aşa am ajuns să fac ceea ce-mi place. Nu-i cred pe cei care susţin că reclama nu-i influenţează; oricum, ceva îi face să aleagă Cola şi nu Pepsi atunci când merg la cumpărături. Şi eu ştiu ce. ;)

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!