Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting

facut pentru creatie

„Într-un fel, toți suntem făcuți pentru creație.”

Era internetului a demonstrat asta. Cu toții suntem inventivi în multe sensuri: de la modul cum ne prezentăm ideile, cum facem fotografii sau filmări cu smartphone-ul, la modul cum postăm pe rețelele de socializare și la toate manifestările noastre care se materializează într-o formă vizibilă. 

Cartea „Făcut pentru Creație”, apărută în 2016 la Editura Publica, m-a captivat de la bun început. Mereu am fost fascinat de modul cum funcționează mințile creative și i-am admirat pe marii artiști ai lumii  precum Picasso, Proust, Wallace, Lennon, Jackson, Miyamoto, fiecare menționat în această carte. În plus, lectura acestei cărți ne oferă și alte surprize plăcute: avem ocazia să facem cunoștință cu personalități mai puțin notorii însă cu o activitate creativă remarcabilă în domeniile lor.

Dacă lucrezi într-un domeniu creativ (în ziua de astăzi, este foarte dificil să nu o faci), atunci această carte cu siguranță îți va stârni interesul. Scrisă de Dr. Scott Barrry Kaufman, director științific al Imagination Institute și Carolyn Gregoire, redactor senior la Huffington Post, cartea e structurată în zece capitole principale, fiecare despre câte un lucru pe care oamenii creativi îl fac altfel.

Astfel, fie că vorbim de științe exacte, inginerie, literatură, pictură, muzică sau artă de orice fel, fiecare capitol este bogat în povești și exemple ale unor minți creative care au excelat în domeniile lor. 

Creativitatea ca obicei

În această carte, sunt apelate teoriile psihologice care demonstrează că, de fapt, toți suntem făcuți pentru creație. Fiecare provocare la care ne supune viața ne constrânge să reacționăm într-un mod creativ pentru a ne descurca și a ne croi drum către transformarea eșecurilor în reușite. 

Există numeroase mituri care asociază creativitatea cu o stare de depresie, singurătate sau suferință, însă și alte mituri care asociază creativitatea cu o boală mintală. Totuși, cartea de față ne demonstrează că, deși există asocieri între durere și creativitate, durerea nu este o parte determinantă a acesteia. 

Deseori, mințile creative au fost asociate de-a lungul timpului cu diferite probleme de ordin social, mental și fizic. Cu toate că mulți dintre marii artiști ai lumii au suferit, nu sunt dovezi că suferința le-a fost provocată de creativitate, ci doar pur și simplu că munca creativă le-a servit drept terapie în perioadele de dificultate.

Deși creativitatea este un subiect foarte des abordat în zilele noastre (am scris despre ea deseori chiar și pe acest blog), iar pe Amazon există 21.000 de cărți despre creativitate, scrise din diferite perspective, în opinia mea, această carte poate fi o lectură suficientă pentru cei care vor să își facă o idee referitoare la modul cum funcționează mințile creative.

Ingredientele unei minți creative

Joaca imaginativă

Toți copiii dau dovadă de creativitate și curiozitate în primii ani de viață, însă acei copii care dau dovadă de o creativitate ieșită din comun sunt cei care sunt predispuși să exceleze pe plan creativ când vor fi adulți. 

Creativitatea este, în fond, o joacă imaginativă. Marii inventatori și artiști ai lumii au dat semne de inventivitate încă din copilărie și, mulți dintre ei, s-au bucurat de susținere din partea familiei. 

De aceea, primul capitol al cărții începe cu explicarea legăturilor dintre joacă și creativitate și o serie de exemple din viața lui Shigeru Miyamoto (creatorul celebrului joc Super Mario Bros. dar și a altor jocuri vestite precum Donkey Kong, Legend of Zelda și al consolei Wii), a lui Guglielmo Marconi (inventatorul comunicațiilor wireless), Stephen King (scriitor) dar și a unor antreprenori celebri precum Bill Gates și Richard Branson.

Pasiune, visare și deschidere

Odată trezită, mai devreme sau mai târziu, pasiunea pentru ceva anume nu are o dată limită. În cazul persoanelor creative, ea s-a manifestat pentru prima oară ca o sclipire pentru ceva anume. Pur și simplu, pasiunea a fost declanșată, fie de un spectacol, de o persoană, de o carte, de un moment sau de o experiență care nu a fost uitată niciodată.

Oricât de clișeic ar suna, pasiunea este unul din principalii factori care contribuie la succesul unei persoane într-un anumit domeniu. Totuși, ea nu este suficientă pentru a oferi cuiva capacitatea să creeze ceva de valoare. 

Visarea cu ochii deschiși este o altă caracteristică de bază a persoanelor creative, așa cum este ilustrată ea în carte, într-un capitol întreg dedicat ei. Pentru persoanele creative din orice domeniu, visarea cu ochii deschiși este un instrument de neprețuit.

Deseori, visătorii sunt asociați cu persoane romantice, hoinare, absente și cu capul în nori. Totuși, această „absență de la realitate” este tocmai cea care ne declanșează o stare creativă, fără de care nu am fi capabili să inventăm noi universuri sau soluții la problemele cotidiene.

Un alt ingredient util al creativității este deschiderea spre nou și schimbare. Este dovedit că, pentru a putea gândi altfel, avem nevoie de experiențe noi și neobișnuite, care ne scot din zona de confort.

În afara celor menționate până acum, lista ingredientelor care alcătuiesc o minte creativă mai are încă 6 componente. Cu riscul de a te face prea curios, nu vreau să ți le divulg pe toate. În plus, nu aș putea-o face la fel de bine ca autorii acestei cărți.

De aceea, pentru a le descoperi pe toate, trebuie să o citești.

Tu ești făcut pentru creație?

Așa cum am spus la începutul acestui articol, toți suntem făcuți pentru creație. Aceasta este și premisa de la care pornește această carte.

Însă, dacă ne referim la creația aceea care contează cu adevărat, care poate face diferența într-un anumit domeniu și care te poate transforma într-o personalitate, trebuie să te gândești: tu te regăsești în exemplele menționate în carte? 

Pe mine, această carte m-a captivat încă de la început și m-a inspirat să continui să fac ceea ce fac acum. Multe din ideile desprinse din lectura acestei cărți mi-au fost confirmate, iar altele rămâne să le descopăr pe parcursul anilor ce vor urma.

Nu există o limită de vârstă la care să-ți descoperi pasiunea și capacitatea de a crea ceva cu adevărat valoros. Însă, odată ce ți-ai descoperit aceste calități, este important să te dedici acestora cât poți de mult, pentru că o astfel de șansă vine (cel mult) o dată în viață.

Lasă un comentariu