Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting
Curs Copywriting

vorbit in public

Acest articol este scris în urma unei solicitări din partea echipei TEDxBrașov, precum și în semn de mulțumire pentru sprijinul educațional acordat de partenerii noștri de la Editura Publica. 🙂

Luna trecută am avut parte de o surpriză plăcută. La scurt timp după ce am primit invitație din partea echipei TEDxBrașov* de a participa la evenimentul din 19 mai 2017, am fost vizitat la birou de un curier cu un colet surpriză de la Editura Publica.

Probabil deja ați intuit ce era în coletul respectiv: cartea scrisă de Chris Anderson, CEO-ul conferințelor TED**, intitulată TED Talks: Ghidul oficial TED pentru vorbit în public.

A fost o coincidență frumoasă ca să ajungă la mine acest ghid chiar în perioada în care mă pregătesc să vorbesc pentru prima dată la un eveniment marca TEDx. Pentru că mi-a fost de un real folos ca să îmi pregătesc prezentarea, vreau să împărtășesc cu tine ce am învățat eu din această carte.

Există o rețetă pentru vorbit in public?

Deși vorbitul în public nu îmi este străin, pot spune că acest ghid a fost plin de noutăți pentru mine, nefiind familiarizat cu pregătirea unui discurs TED. 

Așa cum spune Chris Anderson în carte, „nu există o singură modalitate bună de a susține un discurs excelent”

Fiecare vorbitor este diferit, la fel cum fiecare persoană din audiență este unică. Subiectul, contextul, percepția fiecăruia și pregătirea anterioară a vorbitorului sunt mult prea variate pentru a crea o rețetă standard a unui discurs excelent. 

Toate discursurile TED sunt susținute de persoane atent selecționate și sunt fie amuzante, surprinzătoare, educative, triste, inspiraționale sau motivaționale, însă ele au un singur lucru în comun: te țin acolo, captivat.

Deși nu există o rețetă universală pentru vorbit in public, există numeroase instrumente care te pot ajuta să îți pregătești un discurs eficient. Eu îți voi enumera în continuare câteva idei din această carte și cum m-au ajutat să îmi pregătesc discursul.

Apoi, te invit și pe tine să o citești ca să le descoperi pe toate 🙂

Cum m-am pregătit pentru primul meu discurs TEDx

Orice conferință TEDx presupune, pentru speaker, să pășească pe o scenă publică și să fie privit de sute de oameni, de toate vârstele, cu potențial interes față de subiectul pe care îl are de prezentat într-un discurs 12 minute.

Acel discurs de 12 minute necesită o pregătire intensă anterioară. De ce spun asta?

Un discurs TEDx nu poate să fie o poveste de succes, o lecție de dezvoltare personală sau pur și simplu o prezentare a unei afaceri sau organizații. Un discurs în care speaker-ul vorbește despre el și succesul lui se îndepărtează de conceptul de bază TED – „Ideas Worth Spreading” și ar plictisi audiența.

Există și o regulă în copywriting: nu crea o poveste despre tine, creează o poveste despre el – potențialul client -, nevoile și interesele lui.

Un discurs TED sau TEDx pornește de la o tematică dată. De exemplu, anul acesta, tema ediției de la Brașov este: „Why Not?”.

Pornind de la această temă, am fost nevoit să caut un subiect pe care să îl stăpânesc foarte bine și care să fie atât interesant cât și util pentru audiență. 

Iată pașii pe care i-am urmat:

#1 Ideea de bază

Procesul meu de gândire a fost acesta:

  • Cu ce mă ocup, zi de zi? Ei bine, lucrez în marketing online și copywriting și am creat comunitatea online Romanian Copywriter
  • Ce m-a ajutat pe mine să îmi construiesc o carieră? Pasiunea pentru copywriting, digital și mai ales… relațiile cu oamenii pe care i-am cunoscut prin intermediul comunității Romanian Copywriter
  • Care să fie ideea de bază a prezentării mele? Cum am creat și cum m-a ajutat comunitatea Romanian Copywriter, evident!
  • Cum să o prezint ca să fie interesantă pentru audiență? Nu voi vorbi deloc despre mine, la persoana I, ci voi vorbi despre audiență, la persoana a II-a și voi generaliza ideea: cum creezi și de ce te ajută o comunitate online.

Evrika! Am găsit ideea!

#2 De ce ar interesa audiența

Sunt convins că, din sală, cel puțin 90% dintre participanți folosesc internetul. Sunt convins că cel puțin 60% dintre ei fac parte din comunități online, iar restul fac parte din cel puțin o comunitate offline. 

În ziua de astăzi, nimeni nu vrea să fie exclus. Cu toții dorim să fim parte a unei comunități.

Însă, dacă ne-am crea, fiecare, propriile comunități? Fie că vrem să lansăm o idee, o afacere, o organizație, o ideologie sau orice altceva, fără o comunitate acest lucru ar fi între foarte dificil și imposibil.

Comunitățile puternice pot face atât de multe schimări, atât de ordin comercial, social sau politic, încât ele stau la baza societăților așa cum le cunoaștem astăzi.

De aceea, oricine care are o idee suficient de puternică încât să atragă „adepți” sau „membri” își poate forma o comunitate. Pentru că… De ce Nu? („Why Not?”).

#3 Ce beneficii aduce

Participanții vor conștientiza importanța unei comunități și vor afla din prezentarea mea:

  • Cum să își formeze propriile comunități
  • Cum o comunitate poate construi sau distruge o afacere
  • Cum să își promoveze comunitatea online și să atragă „membri”
  • Faptul că, orice ar face, este foarte greu să reușească singuri, fără a avea o comunitate alături
  • Diferența dintre comunitate și audiență

#4 Mi-am scris structura prezentării

Având deja aceste idei în minte, mi-am împărțit prezentarea în patru părți:

  • I – Introducere: voi pune câteva întrebări care stârnesc curiozitatea și voi menționa subiectul ales de mine și de ce e important
  • II – Exemple: voi încerca să dau cât mai multe exemple de comunități care au adus un impact atât online cât și offline și care au schimbat mentalități, au răsturnat guverne, au unit specialiști și oameni conectați prin aceeași idee
  • III – Cum se creează o comunitate: voi prezenta pașii care trebuie urmați pentru a se pune bazele unei comunități, de la ideea de bază până la atragerea membrilor
  • IV – Încheiere: voi îndemna participanții la o acțiune a cărei concluzii va fi: „fără comunități, am fi singuri și, chiar dacă am avea ceva de spus, nu ne-am putea face auziți”.

Având toate aceste idei scrise deja, tot ce îmi rămâne de făcut este să:

  • creez vizualul pentru prezentarea mea
  • îmi scriu toate exemplele pe care vreau să le dau
  • îmi stabilesc discursul final

Dacă te întrebi: „De unde am știut să urmez cei 4 pași pentru a-mi pregăti prezentarea?”, eu îți voi răspunde că din două surse:

Prezentarea lui Chris Anderson, Directorul TED de pe YouTube:

Și, evident, cartea lui: Ghidul oficial TED pentru vorbit în public:

Click pentru a cumpăra cartea

Ce ne învață cartea directorului TED?

Așa cum spuneam mai devreme, îți voi da doar câteva idei din carte, iar apoi te voi lăsa pe tine să le descoperi pe toate. În fond, este o lectură de aproape 320 de pagini din care fiecare își extrage ideile care îl interesează.

#1 Principii de bază

Indiferent dacă ai susținut sau nu discursuri până acum, acesta este capitolul care te învață cum să îți găsești ideea de bază în jurul căreia să îți structurezi prezentarea.

Începând cu abilitatea pe care o poți cultiva în mintea audienței tale, construirea ideilor în cuvinte simple, pe înțelesul audienței și până la modul în care să îți tratezi discursul ca pe un tot unitar, despre asta e vorba în acest prim capitol.

Sunt multe persoane care nu au reușit să mențină atenția audienței pe tot parcursul celor 12 minute de prezentare pentru că nu au urmărit un fir roșu.

Acest fir roșu este ca o coardă sau frânghie puternică de care vei atașa toate elementele discursului pe care îl construiești. Atât timp cât te ții de el, nu te vei îndepărta de subiect și vei menține audiența atentă la tine.

#2 Componența discursului

Fiecare discurs trebuie să stârnească interesul și curiozitatea audienței. Nu este nevoie neapărat să fie o poveste, poate fi și expunerea unei situații din viața reală sau a unor fapte surprinzătoare pe care trebuie să le avem în vedere.

Au existat discursuri TED despre fizica cuantică, găuri negre în univers sau probleme medicale și cercetări științifice care au uimit, au amuzat și au lăsat audiența cu gura căscată. Atât timp cât există conexiune cu publicul și cât aceștia au o revelație pe parcursul prezentării, ai obținut atenția lor și ai șansa să ridici sala în picioare ca să te aplaude la final. 

Iată, de pildă, discursul lui Morgan Spurlock – amuzant, persuasiv și mai ales captivant până la final:

#3 Pregătirea

Nu subestima puterea unui discurs de 12 minute! 

De obicei, ai la dispoziție cel puțin 60 de zile să te pregătești pentru un discurs TEDx. Însă, chiar și în cazul oricărui alt discurs pe care trebuie să îl susții, vei avea nevoie de:

  • un suport vizual (care poate conține imagini, cuvinte, grafice, animații, video sau muzică)
  • un scenariu cu un fir roșu (sau cel puțin o structură scrisă a discursului tău)
  • multă repetiție (nu contează cât de experimentat ești la vorbit in public, contează cât de pregătit ești pentru a susține ACEL discurs)
  • o introducere captivantă (în carte vei găsi câteva exemple pozitive dar și negative de introduceri)
  • o încheiere spectaculoasă (fie că vrei să lași audiența pe gânduri, să îi inviți la o acțiune, să îi amuzi sau să le stârnești orice altă emoție, încheierea trebuie gândită foarte bine)

#4 Ce faci pe scenă

Ajuns în ziua de a susține discursul, ce vei face? Te vei lăsa copleșit de emoții sau te vei prezenta sigur pe tine, bine pregătit și relaxat?

Pentru a crea un impact pozitiv de la bun început, gândește-te că prima impresie contează. Așadar, înainte de a spune primul cuvânt, oamenii vor observa ținuta ta. Îmbracă-te într-un mod corespunzător, însă nu într-un mod prin care să atragi atenția; dorești ca oamenii să te asculte, nu să fie distrași de modul în care ești îmbrăcat.

Înainte să intre lumea în sală, trebuie să te asiguri cu echipa logistică de buna funcționare a suportului tău vizual și audio, dacă este cazul. Fă o probă tehnică înainte și fii sigur că totul funcționează bine. Totuși, asigură-te că ai suportul vizual în mai multe formate, în caz de incompatibilitate cu software-ul folosit la eveniment. Există în carte câteva sfaturi excelente pe această temă.

Odată ce ai început prezentarea, asigură-te că nu păstrezi aceeași tonalitate a vocii pe tot parcursul discursului. Indiferent cât de mult ai repetat înainte și cât de captivant este subiectul ales, tonul vocii va dicta în mod direct nivelul de plictiseală al audienței.

De aceea, repetiția este mama învățăturii.

#5 Reflecții pentru viitor

„Indiferent cât de mult contează abilitățile de vorbit în public astăzi, ele vor conta și mai mult în viitor ” așa începe ultimul capitol al acestei cărți.

Abilitățile de vorbit în public sunt esențiale pentru oricine vrea să realizeze ceva – sau, mai bine spus, pentru absolut oricine.

Odată cu schimbările tehnologice din ultima vreme – în special cu dezvoltarea și popularizarea videoclipurilor online, vorbitul în public a devenit o abilitate esențială pentru oricine vrea să își prezinte ideile în fața unei audiențe.

Fie că vorbești în fața camerei video, fie că vorbești direct în fața unei mulțimi, ai nevoie de aceleași abilități de a captiva și menține atenția audienței.

Oamenii sunt acum mai interconectați decât niciodată. Cu siguranță în viitorul apropiat vom vedea din ce în ce mai multe videoconferințe online. A devenit posibil pentru orcine, oriunde s-ar afla, să fie prezent, în aceeași zi, la o conferință în Germania și apoi la una în Australia, fără să fie nevoie să se miște de la birou.

A devenit atât de simplu pentru oricine să înceapă să vorbească în fața unei camere video, punct.

De aceea, indiferent că vrei să fii un mare vorbitor în public, că trebuie să te pregătești pentru un discurs TED, TEDx sau la oricare altă conferință sau pur și simplu că vrei să fii ascultat, cartea lui Chris Anderson este pentru tine.


*TEDx este o serie de evenimente locale, gratuite, similare conferințelor TED însă organizate ca evenimente independente, fără sprijinul echipei TED dar sub licența acesteia. La aceste conferințe sunt invitați membri ai comunității locale pentru a își împărtăși ideile cu toți cei interesați. Nu există un site oficial TEDx, însă fiecare comunitate locală și-a dezvoltat propriile mijloace de comunicare.

**TED este o organizație non-profit dedicată Ideilor ce Merită Împărtășite care desfășoară conferințe live la care participă cei mai fascinanți lideri și gânditori ai lumii. Înregistrările video ale celor mai multe dintre aceste conferințe, precum și mai multe detalii despre seria de evenimente TED sunt disponibile pe site-ul oficial: ted.com

Lasă un comentariu