Inceputurile publicitatii

Publicitatea nu e un domeniu nou. Ea își are originile în timpurile preistorice, pornind de la nevoia de a face orice fel de anunț. Publicitatea modernă, cea din zilele noastre, a apărut în secolul al XVII-lea când au început să circule ziare cu informații privind comerțul, din nevoia comercianților de a fi informați în mod constant.

Comunicarea de masă începe să existe odată cu apariția telegrafului (1840), a mașinii de scris (1868), a telefonului (1876), radioului (1905), televiziunii (1936) și mai nou a calculatoarelor personale (anii 1970). Un infografic complet despre istoria publicității puteți vedea în articolul „Istoria advertising-ului [infografic]

Perioada cercetării

Perioada cercetării sau perioada publicităţii ştiinţifice începe în anii ’50 şi continuă până în prezent. În timpul celui de-al doilea război mondial, Europa a fost masiv distrusă astfel că în câțiva ani după terminarea războiului, locul întâi pe piaţa mondială îl ocupa industria americană. Odată cu apariţia televiziunii, publicitatea se dezvoltă în mod exploziv.

„Încasările din reclamele TV cresc de zece ori, iar în 1960 televiziunea era deja principalul purtător de reclamă din SUA” (Petre&Nicola). După ce trecerea a fost făcută de la război la bunuri, iar popularitatea televiziunii creşte, politicienii adaptează aceeaşi strategie folosită pentru bunuri candidaţilor electorali. În 1960 a fost introdus spotul publicitar de către Rosser Reeves în campania electorală a lui Dwight Eisenhower:

Caracteristici ale publicității de azi

În acestă perioadă se stabilesc multe dintre caracteristicile publicităţii așa cum o cunoaştem astăzi. Printre primele noţiuni introduse se găsesc:

  • dezvoltarea agenţiilor de publicitate specializate;
  • creşterea importanţei acordate consumatorului;
  • interzicerea reclamelor la ţigări pe posturile de televiziune.

Alte noţiuni stabilite sunt legate de stilul în care se scriu reclamele. William Bernbach a adus stilul ce urmărea şocarea consumatorului prin dramatism şi provocarea de reacţii emoţionale. Leo Burnett aduce stilul offbeat care presupune stabilirea unei relaţii surprinzătoare, dar credibile între elemente. Tot Leo Burnett, împreună cu William Bernbach şi David Ogilvy aduc în publicitate ideea folosirii unei scheme narative, care să implice conumatorul în receptarea reclamei. Despre mentorii publicității poți afla mai multe citind seria noastră de articole „Publicitatea și mentorii săi”.

 david ogilvyDavid Ogilvy îşi dă seama că există riscul să apară plictiseala în ochii consumatorului, iar atunci acesta introduce ideea de cercetare plus originalitate, pentru a crea reclame menite spre vânzare. Apoi a urmat Jack Trout. El aduce în publicitate conceptul de ”poziţionare a produsului în mintea consumatorului”.

În continuarea ideilor noi, Thomas Dillon încearcă să fidelizeze consumatorii prin a crea reclame direcționate către clienți. O referință în publicitate rămân campaniile menționate în articolul „5 campanii memorabile din istoria publicitatii

Ca și domeniu publicitatea este foarte maleabilă. În această epocă ea se mulează pe noile tehnologii. Oare cum ne influențează asta pe noi, în viața de zi cu zi?

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock