A început să scrie texte publicitare încă de acum 16 ani. A câștigat numeroase premii naționale și internaționale și a rezolvat peste 1000 de brief-uri împreună cu Bojan Spasic, alături de care a fondat agenția de publicitate FRIENDS\TBWA.
Sorin este președinte al Fundației Friends For Friends și cofondator al primei platforme românești de optimizare conversii pentru comerțul electronic, marketizator.com. Din inițiativele sale fac parte „Superscrieri”, un concurs de non-fiction creative writing și „Creative Fitness Studio”, un curs intensiv de descoperire, stimulare și dezvoltare a creativității prin soluții practice.
Recent, Sorin a lansat cartea , apărută la Editura Publica.
Așa am avut ocazia să îl cunoaștem și să stăm puțin de vorbă despre „chestiile” menționate în cartea „Brief” și nu numai.
RC: Sorin, felicitări pentru „Brief”, dar și pentru activitatea ta publicitară de până acum! Ne poți spune ce te-a determinat încă de la început să alegi publicitatea?
Prin 1997, cand imi venise si mie randul sa intru in randul lumii, sa ma angajez, cel mai interesant lucru de la televizor era „Chestiunea Zilei”. M-am gandit ca mi-ar placea sa scriu texte pentru baietii aia, eventual sa cant si sa ma prostesc alaturi de ei… in fine, oricat m-am straduit, n-am gasit nicio portita catre ei.
Al doilea lucru cel mai interesant era publicitatea. Iar dupa cateva incercari si framantari, am reusit sa ajung intr-o agentie, la Graffiti. Cam asa a fost.
RC: Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit de când ai început să lucrezi în publicitate?
Cred ca unul dintre cele mai importante a fost in prima zi. O gluma, a primului meu director de creatie. Care mi-a zis ca pana la ora 2, in ziua aia, trebuie sa-i dau 10 idei de spoturi. Am zis „ok”, desi un pic ametit de ideea ca am ceva de facut pe care nu-l mai facusem niciodata. Si m-am pus si le-am scris. Bune, proaste, le-am scris. Iar vreo doua i-au si placut.
Indirect, a fost o lectie, deci oarecum un sfat. In traducere libera, e cam asa: ai de stors din tine multe idei, repede. Cumva, am ramas cu chestia asta… ca vrei, ca nu vrei, trebuie facut asa. Conteaza mai putin daca e uman sau nu, daca te ajuta sau nu cineva, daca iti explica sau nu… important e sa faci ce ai de facut, acum si nu alta data.
RC: Care ar fi, după părerea ta, mixul de abilități pe care trebuie să le aibă un bun publicitar (fie că e art director, copywriter, developer sau orice altceva)?
Logica, un simt al oamenilor, talent, curiozitate, dorinta de a spune povesti.
RC: Spuneai în „Brief” că „Secretul productivității e să ai un plan B la planul B”. Ce ar trebui să facă un creativ ca să fie mai productiv, zi de zi, la birou?
Sa ajunga cat mai repede la o solutie decenta. Apoi sa-si concentreze toata ambitia pe a gasi ceva care nu doar raspunde la problema, ci e si inovator. Daca nu ii iese, sa mai caute in timpul ramas inca o solutie decenta, pe care sa o execute la standarde cat mai inalte.
RC: Există o așa numită „rețetă de succes” pentru o campanie publicitară? În afară de criteriile standard, care țin de research.
Exista multe metode de a genera solutii, chiar algoritmi. Retete de succes nu stiu, altele, decat sa aplici orice ai la indemana pentru a face ca lucrurile sa iasa mai bine decat ieri. Depinde si de obiective, de ce-si doreste clientul. Spre exemplu, de multe ori, succesul nu inseamna sa faci ceva extraordinar, ci ceva foarte bun, insa extraordinar de repede.
RC: Dintre toate campaniile la care ai contribuit de-a lungul timpului, de care ești cel mai mândru?
De cele pe care urmeaza sa le fac.
RC: Care ar fi 3 lucruri pe care le-ai schimba la industria publicitară românească din prezent?
As schimba multe, dar nefiind imparatul publicitatii, nu am cum. Mi-ar placea insa, candva, sa avem mai multi clienti care sa plateasca idei, nu ore de lucru. Asa cum mi-as dori sa avem tot mai putini colegi care se lamenteaza la nesfarsit, dand vina pe altii, atunci cand nu le iese.
Al treilea lucru ar fi sa avem mai multe resurse pentru craft. Mi-ar placea sa avem timp si bani sa facem vizualuri elaborate, dizruptive, poze cum n-ai mai vazut, ilustratii spectaculoase, executii video cu mare valoare adaugata (gen Honda, change something… sau Sony Bravia… sau Levi’s Odyssey).
RC: În afara celor 99 de lucruri menționate în „Brief”, ce sfaturi oferi pentru cititorii noștri care sunt la început de drum în publicitate și vor să-și construiască o carieră?
Deocamdata cred ca am pus suficiente in „Brief”. Sa citeasca aceasta carticica si, mai apoi, sa continue s-o foloseasca, pentru ca ea nu e o lectura liniara, nu e un soft la care faci download si care apoi merge de la sine. Cred ca poate fi tinuta pe-aproape si folosita si ulterior, ca indrumar in viata de zi cu zi.
RC: Care sunt planurile tale de viitor? Să ne așteptăm și la o continuare a cărții „Brief”?
Planurile mele de viitor tin de o constructie solida la FRIENDS \ TBWA, deci in viitorul apropiat sunt mai degraba concentrat pe procese de management si motivare a oamenilor, nu pe urmatoarea carte.
As vrea sincer sa nu mai aiba rost sa scriu inca o carte despre publicitate, sa fie destul asta… mi-ar placea ca urmatoarea sa se cheme „Transfer Desk” si sa fie un roman despre tradare 🙂
RC: Mulțumim pentru timpul acordat! Îți dorim mult succes și creativitate în continuare!
Multumesc si eu. Briefuri bune va urez!