Dacă te-ai aflat cel puțin o dată în căutarea unui loc de muncă sau pur şi simplu ai dat din întâmplare peste un anunţ care promovează un job cu nume „diferit” și „interesant”, cu siguranţă ai observat foarte multe asfel de joburi pline de „creativitate”. Aş putea să mă prezint ca Social Media Superhero sau ca un Communication Champion. Dar oare aş transmite mesajul corect? M-ar ajuta mai mult la conturarea brandului meu personal sau, dimpotrivă, mi-ar scădea credibilitatea?
Sigur ai văzut pe LinkedIn sau chiar pe cărţile de vizită diverse nume de job-uri creative. Este cool sau… e prea mult? Tu te ferești de oamenii care profită de creativitate şi se prezintă ca HR Ambassador, de exemplu? Ai observat că foarte multe persoane, dintr-o dată, sunt Coach/ Mentor/ Trainer/ Antreprenor?
O asemenea denumire „creativă” poate să inspire, să aducă un plus de valoare sau… să devină o problemă. Ieșind din sfera normalului, putem să riscăm și să ne atribuim un titlu creativ, atât timp cât respectăm cultura organizațională a angajatorului şi pe noi înșine. Este posibil ca pentru unele poziții care sunt mai puțin atractive, creativitatea să aducă și mai mult entuziasm la locul de muncă. Dar nu este cumva un joc periculos?
Având în faţa ochilor atâtea denumiri, care-mi insuflă doar un overselling deloc semnificant, mă-ntreb: „Până unde cu creativitatea?”. Aş spune că până la infinit, pentru că da, este inteligenţă, distracţie, pasiune, curaj, imaginaţie şi cu siguranţă şi tu ai în minte alte atribute. Eu aş numi-o „The Power to Act”. Dar nu ar fi corect şi frumos să acţionăm într-un stil normal, care să ne ajute să ne clădim un brand personal excepţional şi nu unul care să ne transforme în supereroi… pe nedrept sau chiar hilari?!
Titlurile de joburi sunt comune, nebune, ciudate, amuzante sau… stupide. Dar acestea determină ceea ce primești și sunt importante pentru un specialist HR care îți analizează CV-ul sau pentru un client cu care ai o întâlnire. Aceste titluri, însă, nu-ți evidențiază nivelul de succes. Poate că atunci când cunoști foarte bine persoana cu care interacționezi și știi că este un om respectat și cu expertiză, un titlu „creativ” nu va conta foarte mult.
Mai mult decât atât, cu toții ne vindem într-un fel sau altul, dar, din punctul meu de vedere, nu creștem în ochii nimănui dacă suntem OverLords, Objective Achievers sau Warriors. Este posibil chiar ca o astfel de persoană să fie supraestimată – da, poate că faci magie cu articolele pe care le scrii, poate că eşti un campion în comunicare, poate că ești perfect pentru Departamentul de Sales sau ești un recruiter minunat dar păstrează-ți poziția pe care o ai, cu titlul alocat, nu țese un „overbranding personal”!
Titlurile creative nu te fac expert, nu te diferenţiază şi nu ai un alt „semn” în mulţime. Nu o să scrii mai multe articole bune, nu o să ai mai bine definite abilităţile de comunicare, nu o să obţii mai multe vânzări, nu o să recrutezi mai uşor şi mai repede și în niciun caz nu o să ții discursuri mai bune!
De asemenea, cu siguranţă ai întâlnit o mulţime de antreprenori sau traineri, la fel cum foarte mulţi sunt mentori sau se prezintă drept autori sau coach. Înțeleg că aceste inițiative își trag seva din creativitatea cu care am fost înzestrați şi din dorinţa de a ieşi în faţă, însă hai să conștientizăm până unde trebuie să avem vânt în pânze. Poate că o astfel de prezentare aduce satisfacție, dar cu siguranță nu scoate în evidență și statutul!
Poate că la casa de marcat îți va zâmbi un Shop Knight. Poate în loc de un recepționer, te va îndruma un Director of First Impressions. Poate că la următoarea întâlnire cu un PR, pe cartea acestuia de vizită va scrie Communication Champion. Dacă ești un QA Engineer, ți-ar plăcea să te numești QA Rock Star? Dacă te ocupi de testarea site-ului companiei tale, ai vrea ca jobul tău să se numească Website Master? Dacă lucrezi în Marketing, Account Wizard îți surâde? Vrei să recrutezi ca un Talent Catcher? Cât de credibil ar fi pentru tine cineva care se autointitulează Objective Achiever Coach?
Nu aduci mai multe ingredinte în desaga ta dacă nu te mai numești General Manager, ci ești Business King, dimpotrivă îți scade credibilitatea în fața oamenilor. Fii tu un supererou cu oamenii tăi, cu toți colegii și clienții, nu-ți nota acest lucru pe cartea de vizită, pe LinkedIn, în semnătură, pentru că ai putea să devii… ridicol.
Checking egos at the door ensures that the quality of an idea – not a person’s rank – always wins. – INC. Magazine
Gândeşte-te la titlul jobului pe care-l ai acum. Sunt importante pentru tine cuvintele din el? Îţi doreşti ca acesta să exprime cunoştinţele, expertiza şi succesul? Şi mai gândeşte-te bine: poți să fii Guru, Ninja, Champion, Digital Prophet etc sau poți să spui „Abracadabra” și ești cel mai tare Digital Marketing Magician, Direct Mail Demi-God sau, de ce nu, te poți prezenta ca Social Media Badass (Really?!). Dar chiar vrei? Încearcă mai întâi aici şi aici & just have fun. Sunt nostime, nu? Să nu cazi în capcană, rămâi pe podiumul de profesionişti!
Cel mai important lucru este să fii potrivit pentru jobul pe care îl ai, să te-ntreci pe tine însuți atunci când te ocupi de proiecte și, indiferent de experiența pe care o ai, să te dezvolți continuu. Și, neapărat, să înveți continuu.
Eu cred că ar trebui să se acorde mai multe atenţie textului prin care se atrag viitorii angajaţi. Este evident că un recruiter trebuie să se pună în pielea unui aplicant atunci când se alege titlul jobului.
Cele mai mari şanse le are un anunţ de recrutare cu titlu standard. Cuvintele-cheie din titlul anunțului sunt folosite și la optimizarea postărilor în motoarele de căutare. Deci la ce ne sunt utile aceste joburi cu titluri creative? Nu sunt catchy, ele reprezintă doar o promovare exagerată, care nu aduce beneficii în dezvoltarea noastră ca indivizi și ca profesioniști în domeniul pe care ni l-am ales și în care activăm.
Valoarea noastră ca angajați este mai importantă decât titlul pe care-l avem în cartea de vizită sau în rețelele de socializare.
Şi da, avem muuultă imaginație, dar poate că și creativitatea ar trebui să aibă limite atunci când o exprimăm.
Tu ce părere ai?