5 lectii de comunicare de la Starbucks

Sunt convinsă că mulţi dintre noi, înainte de a ajunge la birou, „îşi fac plinul” la Starbucks. A devenit un brand din ce în ce mai cunoscut prin atmosfera deosebită pe care o oferă clienţilor săi.

Starbucks este cunoscut  încă din 1971, când Gordon Bowker, Jerry Baldwin, Zev Siegl, trei prieteni buni, au hotărât să îşi deschidă un magazin de cafea. Acum cei trei fondatori Starbucks ne oferă câteva secrete din bucătăria lor:

1. În primul rând, comunicare!

Ca orice business, la început nu aveau prea mulţi clienţi. În felul acesta, acordau mai mult timp fiecărui client în parte, comunicau şi propuneau spre discuţie diverse teme. Cei care obişnuiau să vină acolo au recunoscut că nu veneau pentru gustul cafelei ci pentru atmosfera şi timpul care le era acordat de către proprietarii magazinului.

Aceştia obişnuiau să vorbească despre secretele cafelei şi despre pasiunea lor pentru această băutură. Dezvoltându-se şi ajungând astăzi chiar şi la 2000 de magazine în întreagă lumea, au schimbat aproape totul în felul lor de a fi, însă un singur lucru a rămas neschimbat: comunicarea cu vizitatorii şi dragostea lor pentru cafea.

2. Nu în ultimul rând: cafeaua

La Starbucks, boabele de cafea nu sunt măcinate pe loc. Băuturile lor, chiar dacă sunt foarte bune, întotdeauna au fost preparate cu cafea solubilă. În urma experienţei de a macina boabele pe loc au avut de pierdut, pentru că sacii cu boabe de cafea, cumpăraţi din timp, stăteau prea mult până se consumau şi în felul această cafeaua îşi pierdea din aromă.

Atunci Starbucks a hotărât să-şi inventeze propria tehnologie de măcinat boabe şi pregăteşte din timp cafeaua măcinată. Chiar dacă luăm o cafea bună de la Starbucks, trebuie să ştim că este cafea solubilă.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

3. Atmosfera localului

Felul în care este amenajat spaţiul oferă clienţilor un mediu relaxant şi plăcut. Prizele care pot fi găsite în apropierea fiecărei mese, pentru laptop sau încărcătorul telefonului, precum şi accesul la internet gratuit este un alt motiv pentru care clienţii se întorc iar şi iar.

Ei au hotărât să reducă numărul de prize, pentru mulți clienţi stăteau prea mult timp la masă şi nu ofereau loc şi altora.

Reprezentanții Sturbucks au fost curioşi de ce se întorc clienţii şi a doua oară. Spre surprinderea lor, nu gustul cafelei este motivul, ci atmosfera de acolo. Mulţi se întorc pur şi simplu pentru a privi oamenii care vin, pentru a socializa sau pentru a savura aroma din interiorul cafenelei.

4. Personalizare

Personalizarea paharelor este un alt motiv indicat de clienţi. Scrierea numelor clienţilor pe pahare e un mod simplu prin care i-a atras. Deși e un detaliu minor, se pare că oamenii sunt încântaţi când îşi auzeau numele strigat de către personalul cafenelei. După ce îşi luau paharul cu numele lor, impresia rămasă în urmă este că vor fi mereu ținuți minte de cei care îi servesc și de aceea vor fi recunoscuți când se vor întoarce.

5. Personal prietenos

La Starbucks nu vei întâlni niciododată un ospătar sau barman care nu are darul comunicării. Fondatorii Starbucks au subliniat că nu experienţa lor în domeniu este importantă la angajare, ci felul în care comunică cu oamenii.

Încă de la apariţia brand-ului Starbucks pe piaţă, design-ul lor interior nu a fost schimbat, stilul fiind menținut peste ani. O altă regulă pe care o au în privinţa spaţiilor lor este că își vor alege întotdeauna spaţii cu geamurile pe partea sudică, pentru ca razele soarelui să nu deranjeze clienţii care vor sta un timp îndelungat la masă.

Starbucks este considerat unul dintre brandurile care au schimbat lumea. În New York, din 124 de cafenele, 64 sunt la două străzi distanţă una de cealaltă. În 2013, clienţii Starbucks au băut cafea în valoare de 13 milioane de dolari. Aceste cifre cu siguranță dovedesc succesul unui brand creat cu pasiune.

Ecaterina Mita

Din pasiunea sa pentru tot ce înseamnă branding și comunicare, Ecaterina a devenit membru al comunității Romanian Copywriter.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!