Dacă LEGO ar fi fost un personaj, nu un brand, atunci această carte ar fi fost cu siguranță unul dintre cele mai bune basme. Spun asta deoarece firul epic urmărește întregul drum parcurs de LEGO, din anul în care a fost fondată până la momentul de față. Accentul este pus cu precădere pe începutul anilor 2000 atunci când compania a fost la un pas de faliment, dar mai ales pe modul în care aceștia au reușit să redreseze situația devenind unul dintre cele mai puternice branduri din industria jucăriilor.
Versiunea în limba română a cărții a fost lansată la începutul anului acesta, fiind tipărită sub emblema editurii Publica. Autorul, David C. Robertson, este un american în vârstă de 54 de ani, profesor în cadrul University of Pennsylvania și totodată un reputat teoretician organizațional, bine-cunoscut pentru contribuția sa adusă în domeniul management-ului. Robertson nu este singurul autor al cărții, aceasta fiind scrisă în strânsă colaborare cu Bill Breen.
Cuprins articol
Istoria LEGO
Compania a fost fondată în anul 1932 în orășelul Billund din Danemarca, de către un tâmplar pe nume Ole Kirk Christiansen. Numele de LEGO l-a primit abia în 1934 și reprezită o combinație a primelor două litere de la două cuvinte din limba daneză: Leg godt, adică joacă bine.
Primele produse pe care LEGO le-a fabricat nu au fost cuburile de construit așa cum ați crede, ci yo-yo-uri colorate strălucitor, animale mecanice ori camioane din lemn. Cărămida LEGO, așa cum o știm astăzi apare aproximativ 15 ani mai târziu, după ce Ole Krick achiziționează în 1947 prima mașina de injectat mase plastice pentru producerea jucăriilor. În ciuda popularității enorme de care beneficia, compania LEGO a trecut de-a lungul timpului prin nenumărate încercări, dar a reușit să le depășească pe toate, inclusiv peste cele două Războaie Mondiale.
De ce se apropia LEGO de faliment la începutul anilor 2000?
Principalul motiv pentru care LEGO se apropia de faliment a fost ritmul lent în care compania se dezvolta, față de viteza cu care evoluau lucrurile la începutul secolului XXI. Atenția copiilor era captată mult mai ușor cu ajutorul consolelor de jocuri, al filmelor și mai târziu al accesului la internet. În aceste condiții, blocurile de construit din plastic au pierdut interesul publicului și treptat au devenit jucării banale, simple, care practic nu aveau nimic nou de oferit.
Pe lângă acest motiv, un altul a mai fost management-ul defectuos și sistemul slab de gestionare a resurselor, raportate la puterea economică și la cota de piață pe care LEGO le deținea în acel moment.
Sursă foto
3 strategii prin care LEGO a evitat intrarea în insolvență
#1 Schimbarea publicului țintă
Odată cu dezvoltarea liniilor Architecture și Mindstorm, LEGO a modificat vârsta publicului țintă adresându-se unui target mai matur, mai selectiv și stabil financiar. Tot la acest capitol putem include și linia Friends, care a fost adăugată în urma unui studiu conform căruia majoritatea copiilor care se joacă cu LEGO, sunt băieți.
#2 Însuflețirea pieselor de construit
Întrucât cuburile de construit nu beneficiau de foarte multă personalitate ori carismă, LEGO a creat seriale, filme, benzi desenate, platforme de jocuri și-așa mai departe, însuflețind micuțele figurine din plastic. Metoda s-a dovedit cu adevărat eficientă crescând cu mult peste așteptări procentajul vânzărilor.
#3 Folosirea mulțimii care sursă de inspirație
LEGO avea multe metode de inspirație atunci când crea produse noi, dar una dintre ele s-a dovedit a fi cea mai eficientă. Compania a realizat la timp că feedback-ul primit din partea cumpărătorilor poate fi cu adevărat util dacă este folosit cu moderație, fapt pentru care LEGO a creat anumite seturi în funcție de îndrumările consumatorilor.
Cele 7 adevăruri ale inovației după care s-a ghidat tot timpul LEGO
- Să ai în subordine numai oameni diverși și creativi.
- Să navighezi spre piețe de tip ”oceanul albastru”.
- Să fii atent la interesele clientului.
- Să practici inovația revoluționară.
- Să sprijini inovația deschisă – să ții cont de înțelepciunea mulțimii.
- Să explorezi întregul spectru al inovației.
- Să construiești o cultură bazată pe inovație.
Produsele care au salvat compania LEGO
Pincipalele produse cu ajutorul cărora LEGO a reușit să treacă peste colapsul financiar au fost programul LEGO Digital Designer, jocul MMO Lego Universe, tablele de jocuri LEGO Games, revitalizarea periodică a liniei LEGO City și liniile Star Wars, Bionicle, Architecture și Mindstorm.
Ce face LEGO în prezent
- Sediul principal se află tot în orașul în care compania a fost fondată.
- Brand-ul LEGO se situează în Top 3 producători de jucării la nivel mondial.
- Pe piața românească, în 2012, LEGO a avut o cifră de afaceri de 6 milioane de euro.
- În anul 2013 LEGO a produs în jurul a 560 miliarde de piese diferite.
- În ultimii 4 ani profitul înregistrat de LEGO a fost într-o continuă creștere.
- Ultimul film LEGO se numește Marea Aventură Lego și a avut premiera în 2014. Acesta a avut încasări de aproximativ 197.533.600 de dolari și a obținut nota 8.0 pe site-ul Imdb.
După cum spune și autorul, cartea reprezintă „rezultatul a cinci ani de studiu și cugetare despre LEGO”, fapt pentru care este destul de greu să fac o selecție a tot ceea ce a folosit LEGO să se redreseze la timpul potrivit. Dacă totuși am reușit să vă stârnesc curiozitatea, cartea Piesă cu Piesă poate fi comandată de pe libris.ro.
LEGO: Piesă cu piesăPentru aceia dintre voi care ați avut răbdare să parcurgeți articolul până la final aș vrea să vă aduc la cunoștință faptul că veți întâlni cea mai mare comunitate de pasionați LEGO din România pe forum-ul Rolug, iar cele mai complexe expoziții LEGO din România sunt organizate de Brickenburg Cluj. Primul Magazin Certificat LEGO din Romania poate fi găsit la demisolul mall-ului Promenada din București iar cel de-al doilea se va deschide în 16 august 2014 la Polus Center Cluj.