Peste 5000 de ad-uri rulează în fiecare zi, atât în offline, cât şi în online. Numai 500 ajung sã fie văzute. Iar 5 dintre ele sunt reţinute şi recunoscute ulterior de un consumator…
Și atunci, care să fie reţeta succesului?
După numeroase research-uri şi analize de piaţă, concluzia la care au ajuns agenţiile de publicitate este că impactul vizual e cel care are o copleşitoare importanţă. Oamenii reacţionează mult mai uşor la culoare, dimensiune şi stil, astfel că o puternică identitate vizuală a brandului ocupă mult mai repede şi mai eficient un loc în mintea consumatorului.
Logo-ul, numit şi ID sau simbol, este particula sintetizatoare şi purtătoare de identitate a întregului brand, prin mobilitatea sa expresivă de a crea, pe de o parte, awareness la o primă vedere şi, pe de alta, de a declanşa scânteia recunoaşterii sale din boom-ul publicitar.
Maleabil şi zglobiu, logo-ul a devenit un instrument cu funcţii multiple– captarea atenţiei, amuzament, curiozitate, precum şi o mare forţă de convingere prin expunere constantă şi inserare de pattern-uri cu funcţie de insight.
Potenţialul mare de influenţator al deciziei de cumpărare a fost exploatat în ultima vreme tot mai mult de advertiseri creativi, astfel că subliminalul apare în momentul în care se inserează conţinut ascuns, neobservat aproape la o privire superficială, însã perceput şi procesat de subconştient.
Un prim exemplu în acest sens este cel oferit de logo-ul Amazon.
La o primă vedere, acesta nu pare să ascundă nimic. Însă, dacă se urmăresc detaliile, se poate observa cu uşurinţă politica firmei.
Astfel, culorile alese sunt de un mare impact vizual, negrul potenţând portocaliul săgeţii, o linie ascendentă ce leagă A de Z. Pe lângă dorinţa lor constantă de îmbunătăţire, exprimată sugestiv la nivel semiotic, se sugerează şi complexitatea serviciilor oferite de brand.
Magazinul online Amazon este cel mai indicat, întrucât el este prezentat ca un abecedar de produse, ce oferă simplu şi concis tocmai ABC-ul dorit de orice consumator.
Logo-ul cel mai cunoscut în SUA ca purtător de mesaje ascunse este cel de la FedEx.
La o privire atentă, între E şi x se poate observa o săgeată, care, pe lângă ideea de continuitate și progres, transmite şi două puncte forte ale companiei – viteză şi precizie.
Carrefour este unul dintre cei mai mari retaileri din Europa, originar din Franţa, a cărei amprentă este şi asupra numelui. Acesta înseamnă răscruce de drumuri, reprezentat la nivel grafic de săgeţile stilizate ce arată direcţii diferite.
Punctul central, un C stilizat şi legat de săgeata cu direcţia înainte atât la nivel cromatic (aceeaşi nuanţă de albastru), cât și prin prelungirea acestuia ce permite de fapt crearea săgeţii, ca o aluzie a faptului că dacă în intersecţie eşti indecis, alegând C-ul Carrefour-ului, ai toate garanţiile că vei merge tot înainte.
Iniţiala este dublată şi la nivelul subliminalului, prin crearea unui al doilea C în spaţiile rămase libere între cele două săgeţi, astfel ca mesajul să se imprime pe toate planurile în mintea consumatorului.
Toblerone este o companie producătoare de ciocolatã cu sediul în Bern, Elveţia. Oraşul este numit şi Oraşul Urşilor, astfel că echipa de creaţie a decis inserarea ideii în logo, observându-se uşor silueta unui urs deasupra numelui, pentru a trezi consumatorilor amintiri plăcute şi, prin implicare afectivă, să se simtă atraşi de brand.
NBC (National Broadcasting Company) este una dintre cele mai mari reţele de televiziune din SUA.
Imaginea ascunsă şi camuflată de culoarea sa albă, distinctă doar prin forma şi contrastul cu cele 6 culori puternice reprezintă un păun. Este simbol al mândriei, semn cã NBC are cu ce se lăuda.
În plus, capul îi este orientat spre dreapta, ceea ce înseamnă că firma merge mereu înainte şi e conştientă de acest lucru. Păunul are şase pene, colorate diferit, însă gradat, deoarece compania are şase divizii şi toate sunt conectate, din una derivând cealaltă.
Sony Vaio este un cunoscut brand de laptopuri de înaltă calitate, dar foarte puţini cunosc ce ascunde denumirea şi designul logo-ului VAIO.
Primele 2 litere, V şi A reprezintă un semnal analog, iar I şi O reprezintă semnalul digital. Sunt foarte bine implementate, sugerând diversitate şi coerenţă în cadrul aceluiaşi logo, implicit brand.
Oldie’s but goldie’s poate fi numit logo-ul Camel, care, pe lângă dublarea numelui în logo, inserează şi un insight ce activează instinctele primare şi vinde astfel foarte bine – sexul.
În corpul cămilei apare, în dreptul picioarelor din faţă, un bărbat dezbrăcat care fumează o ţigară. Se merge astfel pe ideea de ţigara de după, ce are acum ca target bărbatul.
Nu în ultimul rând, revista SFX anunţă încă din titlu ideea de vânzare.
Logo-ul este simplu, este de fapt titlul reprezentat grafic cu litere rotunjite, subliniind parcă formele rotunjite ale femeilor… Totul devine şi mai explicit în momentul punerii în pagină, când pe copertă poza personajului Harry Potter este astfel poziţionată, încât să acopere parţial F-ul, pentru a uşura tranziţia de la SFX la SEX.
Întrebarea ce rămâne este însă ce eficienţă are într-adevăr acest fel de publicitate; dacă subconştientul poate sau nu să fie controlat, manipulat prin simboluri grafice camuflate, dacă inserarea unor mesaje ascunse creşte sau nu profitul.
De-a lungul timpului, s-au strâns tot mai multe exemple ce confirmă sau infirmă teoria, însă totul rămâne sub semnul relativităţii.
Ce se ştie sigur e însă că oamenii reacţionează la aproape aceleaşi insight-uri şi, pe măsură ce ele sunt poziţionate corect pentru o cât mai bună receptare, se creează o legătură foarte puternică între consumator şi brand.
Deşi advertising-ul subliminal capătă mereu noi nuanţe şi unghiuri prin care să-şi transmită imaginea de brand, decodificarea, măcar parţială, se poate face totuşi cu multă atenţie şi cu un mic bagaj de cunoştinţe din background, astfel încât să încercăm, atât cât se poate şi putem, să luăm o decizie inspirată de ce avem noi nevoie cu adevărat şi nu de ce vor alţii să vrem.