Publicitatea nu a fost mereu aşa cum o vedeţi astăzi. Ea a trebuit să treacă prin creativitatea şi inteligenţa unor oameni aparent simpli, dar talentaţi, care aveau să-i schimbe demersul în mod neaşteptat, în întreaga lume.
Cuprins articol
David Ogilvy
“The consumer isn’t a moron; she is your wife”.
“Consumatorul nu este un cretin; este soţia ta.”
Probabil cu toţii aţi auzit, sau chiar citit cartea Confesiunile unui om de publicitate a faimosului britanic David Ogilvy, însă ce nu ştiaţi este că întreaga carte se bazează pe povestea lui din interiorul unei bucătării pariziene. Această perioadă temeinică i-a definit caracterul şi personalitatea.
Mergând din uşă în uşă pentru a vinde aragazele AGA, apoi urmând paşii unor oameni talentaţi la fel ca şi el, a ajuns să-şi materializeze visul în agenţia de publicitate Ogilvy, Benson & Matter şi să fie numit mai târziu Părintele Advertising-ului.
Cele 4 principii ale publicităţii după Ogilvy sunt:
- Cercetare de piaţă
- Disciplină profesională
- Sclipire creativă – punând accentul pe THE BIG IDEA
- Rezultate
“Good copy can’t be written with tongue in cheek, written just for a living. You’ve got to believe in the product.”
“Un text bun nu poate fi scris doar de dragul de a scrie. Trebuie să crezi în acel produs.”
Leo Burnett
“Advertising is the ability to sense, interpret… to put the very heart throbs of a business into type, paper and ink.”
“Publicitatea este abilitatea de a simţi , interpreta… Este abilitatea de a pune fiecare bătaie a inimii unui business pe hârtie, în typo, în cerneală.”
Pornind de la ideea că publicitatea este cel mai frumos lucru de pe Pământ, a dat viaţă unor branduri prin personaje animate (Uncle Ben, Marlboro Cowboy, Charlie The Tuna, Tony the Tiger, etc.), reuşind prin simplitate să ajungă la inimile consumatorilor.
Pasiunea pentru publicitate a preluat-o de la tatăl său, care obişnuia să creeze diverse reclame pentru propriile produse.
Iubitor de frumos (arte) şi cuvinte (jurnalism), a ajuns să lucreze pentru compania producătoare de maşini de lux Cadillac, care s-a concretizat într-o adevărată şcoală de publicitate pentru el.
Mai târziu, şi-a înfiinţat propria agenţie de publicitate într-o ţară în care recensiunea îşi delimita graniţele, mulţi spunând că va ajunge să vândă mere în stradă. În final, Burnett a folosit merele ca simbol principal al agenţiei sale.
Tehnica utilizată în procesul de creaţie a fost realismul dramatic, prin care reuşea să inducă consumatorilor emoţii şi experienţe.
Portofoliul său de clienţi avea să se mărească de la an la an: The Hoover Company, Minnesota Valley Canning Company, Realsilk Hosiery Mills, Marlboro, etc.
Leo Burnett este cu siguranţă unul dintre fenomenele remarcabile ale publicităţii, care nu a lăsat în urma lui doar un creion şi un coş de mere: el inspiră întreaga industrie publicitară şi în ziua de azi:
“Big ideas come out of big pencils.”
“Creioanele mari oferă idei măreţe.” (continuarea este aici)