În 1964 s-a introdus termenul de mix de marketing, pe care mulți dintre noi îl cunoaștem azi cu denumirea Cei 4 P. Acest mix cuprinde toți factorii de marketing de care trebuie să țină cont orice organizație, pentru a își crește vânzările, numărul de clienți dar și calitatea produselor sale.
Însă nu mulți dintre noi s-au gândit vreodată la mixul de copywriting, care să includă principalii piloni pe care trebuie să se bazeze scrierea oricărei reclame.
Am descoperit în cartea Dă-mi banii tăi: metodă de copywriting de Gabriel Brănescu, ideea de Cei 5 C, ca mixul de copywriting. Aceștia sunt:
Cuprins articol
Conceptul – Cârligul – Captivarea – Convingerea – Chemarea
Mixul de copywriting
Conceptul
Acesta este de fapt ideea pe care o are copywriterul înainte să scrie reclama, rezultată în urma multor brainstorming-uri, sau multor analize asupra produsului din mai multe perspective. Nu sunt reguli în stabilirea unui concept.
De exemplu: dacă fac reclamă la un televizor, nu îl promovez ca pe un televizor pur și simplu, ci merg pe reclame targetate: „Urmărește cele mai tari meciuri de fotbal în HD”.
Fără concept, reclamele devin simple anunțuri. Pentru mai multe informații despre concept, avem un articol separat.
Cârligul
Este elementul care atrage atenția consumatorului de reclame. În cele mai multe cazuri, titlul (pentru scrierea căruia vă ofer 19 sfaturi) sau primul paragraf au rolul de cârling sau agățător, și încearcă să facă cititorul să parcurgă tot textul.
De exemplu: Află cum să trăiești fără griji la pensie!
Fără acest cârlig, o reclamă ar fi degeaba; poate fi oricât de bine scrisă, dar nu ar fi băgată în seamă.
Captivarea
Nu e suficient însă doar să atragem cititorul asupra reclamei noastre. Trebuie să îl și seducem. Cum facem acest lucru? Încercăm să îi facem curioși, să le spunem o poveste care i-ar putea emoționa. Trebuie să facem ca reclama să iasă în evidență.
Convingerea
Acesta este elementul care îl convinge pe cititor să cumpere, sau să acționeze la reclama ta. De multe ori, ca și tehnică de convingere se folosesc atuurile firmei promovate, sau beneficiile clienților.
Aceștia se numesc factori de credibilitate, și sunt cei care oferă un pretext rațional care să afecteze decizia cititorului, făcându-l să creadă că e decizia cea mai bună.
Câteva elemente care ți-ar putea fi de folos se află în articolul De la Cititor la Client.
Chemarea la acțiune (Call to action)
Aici este vorba atât de îndemnuri, care cer cititorului să facă o acțiune…
De exemplu: Sună!, Vino!, Înscrie-te!, etc
…cât și de explicații pentru cititor, lămurindu-l care este pasul următor, ce are de făcut pentru a beneficia de produsul sau serviciul promovat.
Unele reclame din online cer cititorului să promoveze mai departe, să contribuie la crearea unui viral, altele îi cer să descifreze o poantă, însă ideea e că trebuie să fie o acțiune pe care reclama o cere din partea cititorilor / ascultătorilor / spectatorilor. Fără această acțiune, poate că reclama ar convinge oamenii să acționeze, însă nu pe termen scurt, și ar părea doar ca un anunț foarte bun.
Așadar, aceste 5 C-uri sunt etapele obligatorii ale oricărei reclame. Gândește-te la fiecare dintre aceștia de fiecare dată când scrii o reclamă, ține cont de fiecare dintre ei în mod egal. Nu te gândi că toți ar trebui să fie incluși în text; reclama poate fi însoțită de un concept grafic din care să reiasă unul sau mai multe din C-urile de mai sus, sau chiar și de sunete.
Așadar, recomand cartea lui Gabriel Brănescu pentru toți cei care vor să scrie reclame eficiente folosind mixul de copywriting.