A avea un blog este un lucru destul de des întâlnit în România zilelor noastre. Fie că este vorba de un blog de companie sau de un blog personal, a devenit o modă să ne exprimăm gândurile folosind acest instrument și să ne promovăm articolele în rețelele de socializare.
Dacă vrei să faci blogging și să obții anumite rezultate, nu e de ajuns să îți monitorizezi traficul, numărul de abonați și numărul de comentarii. Trebuie să îți și stabilești obiective pentru blog și să depui efort pentru a le îndeplini.
De cele mai multe ori, te trezești în fața laptop-ului cu Google Analytics deschis și lista de abonați la newsletter în față, punându-ți întrebarea „De ce cresc atât de încet?” sau „De ce nu cresc deloc?”.
Dacă eforturile tale de promovare nu au dat roade, înseamnă că trebuie să schimbi ceva; cât mai rapid. Dacă dorești să îți schimbi abordarea la nivel de conținut sau pur și simplu strategia de promovare a blogului, îți voi adresa câteva întrebări simple la care trebuie să îți răspunzi:
Cuprins articol
#1 Cine e cititorul tău favorit?
Indiferent dacă obiectivul tău este să strângi 1000, 10.000 sau 100.000 de cititori unici pe lună, gândește-te că aceștia îți vor citi blogul individual. Tu nu scrii niciodată pentru o mulțime; scrii de fapt pentru un singur om.
Trebuie doar să te gândești: cine este acel om? Cum gândește el? Ce discuție ai purta cu el dacă l-ai vedea față în față? Care sunt problemele și nevoile lui?
În cartea sa, „Misterul Regelui. Despre Scris”, Stephen King spune că el întotdeauna scrie pentru un singur cititor: soția sa. De fiecare dată când scrie un roman nou, nu se gândește „Oare acei câteva milioane de fani vor aprecia ce am scris?”, ci se gândește „Oare soției mele o să îi placă ce am scris?”.
Pentru că o cunoaște foarte bine pe cititoarea lui, scrierile sale tind să fie mai personale, mai persuasive, mai captivante și interesante. Soția lui este cititorul său favorit la care ține cel mai mult și pe care dorește să o mulțumească. În felul acesta, mulțumește milioane de oameni.
Tu la cine te gândești când scrii? Cititorul tău favorit poate fi o persoană imaginară, însă este de preferat să fie întotdeauna o persoană reală, poate chiar clientul tău ideal sau o persoană din familia ta.
Eu, de exemplu, când am scris cartea „Namaste – Jurnal de India”, m-am gândit mereu la cum ar reacționa dacă ar citi-o doi dintre prietenii mei cei mai buni. Doar pe ei i-am avut în minte când scriam. Așa mi-a fost mult mai ușor și am transformat procesul de scriere într-o discuție purtată cu ei. Nu mi-am imaginat niciodată că voi scrie și publica o carte așa devreme; și totuși, folosind această tehnică de scriere, am reușit. Sunt sigur că și tu poți face la fel.
#2 Cum ajută blogul tău acel cititor?
Un blog este un instrument prin intermediul căruia o persoană cu experiență sau cunoștințe poate aduce un plus de valoare celor care au nevoie.
Blogul este menit să ajute cititorii să învețe sau să pună în aplicare ceea ce știu deja. Este normal să îți dorești trafic mare pe blogul tău, este normal să îți dorești mulți abonați și notorietate; însă, pentru asta, tot ce trebuie să faci este să îți dorești să ajuți oamenii.
Îți propun ca pentru o clipă să uiți de obiectivele tale referitoare la blog, să uiți de strategia ta de blogging și să îți pui doar următoarea întrebare: „Cum ajută blogul meu cititorul?”.
La baza oricărei strategii de blogging trebuie să stea un scop bine definit. De exemplu, noi prin intermediul Romanian Copywriter dorim să ajutăm acea persoană care lucrează în marketing și este la început de drum și să îi oferim cadrul necesar obținerii rezultatelor dorite.
Mergând mai în specific: prin intermediul acestui articol, doresc să ajut acea persoană care administrează un blog și dorește să obțină trafic mai mare și interacțiune cu cititorii.
Gândește-te mereu la acea persoană pe care vrei să o educi; și ea va veni la tine.
#3 Construiești relații pe termen lung?
Gândește-te la blogul tău ca la un instrument de „agățat”. Dacă pentru anumite persoane, mașina este un astfel de instrument, frizura sau stilul de îmbrăcăminte, pentru tine trebuie să fie blogul. Agață folosind blogul, însă menține după aceea relația cu persoana respectivă.
La fel cum într-o relație de cuplu se practică oferirea de cadouri, plimbările lungi sau pur și simplu cuvintele frumoase, așa și tu în relația ta cu acel cititor, trebuie să îi oferi mai mult decât articole periodice. Trimite-i newslettere, scrie-i pe limbajul său, oferă-i alte materiale prin intermediul blogului (cadouri sau mici atenții) și fii empatic cu el.
Răspunde-i la comentarii sau email-uri și fii alături de el; doar așa, va fi și el alături de tine.
#4 Cum te găsește acel cititor?
Să presupunem că ai identificat cititorul pe care ți-l dorești. Acum urmează să te faci cunoscut față de el.
Promovează-ți conținutul în mediile de comunicare pe care știi că le folosește și el. Fă guest blogging, promovează-te în rețelele de socializare, optimizează-ți conținutul. Fă toate aceste lucruri constant. Metodele de comunicare online îți stau mereu la îndemână.
Însă, nu uita un singur lucru:
Indiferent de metodele de promovare folosite, cititorul tău favorit cu siguranță te va găsi dacă ești pe placul lui. Odată ce te-a găsit, singurul lucru care contează este conținutul – scrie-l ca și cum ar fi special pentru el. După aceea, el te va promova în locul tău.
sursa foto: flickr.com