Cum este activitatea unui content writer? Dacă ar fi să rezumăm, conținutul ar fi în centrul tuturor inițiativelor. Până la urmă, nu ne numim creatori de conținut doar de dragul semanticii.
Însă, esența comunicării în online s-a diminuat de-a lungul timpului. Nevoia tot mai mare de a aduce contentul în atenția cititorilor influențează nu doar structura lui ci și calitatea.
Plecând de la ideea că degeaba scrii bine dacă nu te citește nimeni tot mai mulți content writeri au devenit, peste noapte, și specialiști SEO. Nu mă înțelege greșit; nu este nimic rău în asta. Însă, atunci când principalul tău scop este să fii pe primul rezultat Google, deși calitatea informației nu te recomandă, cam resimți un gust amar la final de zi.
Cuprins articol
Când rămâi prins în trecut
Din fericire, Google a înțeles și el cum stau lucrurile. Și, încet dar sigur, calitatea conținutului revine în centrul atenției.
Știu; cu toate că încă de câțiva ani se tot aude că SEO nu mai există în sensul său tradițional, încă ierarhizarea conținutului în SERP păstrează vechi metehne. Dar de vină suntem și noi, creatorii de conținut. Când furnizăm același tip de conținut mereu, nu prea îi dăm algoritmului de indexare multe opțiuni cu care să lucreze.
Chiar dacă încă nu putem afirma cu tărie, nu mai este nevoie să scrii conținut optimizat SEO, tendința către așa ceva se îndreaptă. Iar piața externă ne demonstrează cel mai bine acest lucru.
Ultimii algoritmi Google valorifică autenticitatea conținutului, creativitatea, spontaneitatea și, din ce în ce mai puțin, exprimările robotizate în care înghesuim o suită de cuvinte cheie fără sens.
Să nu ne îmbătăm cu apă rece totuși. SEO nu dispare, ci doar se aliniază noilor comportamente ale utilizatorilor care folosesc serviciile Google. Până la urmă nu este vorba despre noi, ci despre cei care ajung să ne citească.
Așadar, nu, nu va mai fi nevoie să scrii articole cu scop SEO. Sau conținut de site axat în jurul cuvintelor cheie. Mai mult, îți recomand să nu o mai faci, începând chiar de acum.
Cum schimbă Google practicile SEO tradiționale
Dacă arunci o privire peste noile servicii Google în ceea ce privește afișarea site-urilor în rezultatele organice o să vezi că schimbarea deja a fost făcută.
Fie că ai auzit sau nu de Google Schema, important de punctat este că the big G se străduiește să afle două aspecte clare:
- Ce conținut se așteaptă utilizatorii să primească în urma interogărilor.
- Cum e creat conținutul pe care urmează să îl arate în rezultatele organice.
Prin Schema îi spunem algoritmului de căutare de ce scriem ceea ce scriem. Cui i se adresează conținutul, ce probleme rezolvă și cum este el interconectat cu alte surse online, sau cu alt conținut din propriul site. Iar Google învață mai multe pe zi ce trece. Curând, Schema va fi abandonată, fără doar și poate. Însă doar atunci când Google va stăpâni foarte bine conținutul pe care îl veghează.
Din punctul de vedere al cititorului, Schema înseamnă articole încadrate în mod corect pe categorii. Înseamnă întrebări frecvente care extind informația de bază. Înseamnă că primesc conținut conform cu intenția sau nevoia inițială. Gata cu textele de umplutură, cu link-urile puse doar de dragul unor indicatori SEO și gata cu textele fără substrat.
Ce se întâmplă cu articolele care urmează reguli SEO învechite
Conținutul axat pe SEO o să dispară. Dacă nu înțelegi asta, atunci textul scris de tine va deveni irelevant.
O să înceapă să primească recenzii negative, chiar dacă va fi afișat primul în Google.
Comentariile vor fi din ce în ce mai puține. Cele care rămân vor taxa calitatea îndoielnică și lipsa informațiilor relevante.
În Google Analytics o să ai bounce rate mare și o rată a ieșirilor și mai mare. Traficul se va diminua pe zi ce trece.
Curând, tot site-ul tău va fi accesat din ce în ce mai rar. Pe social media o să ai parte doar de feedback negativ. Iar acolo vestea circulă repede.
Și că tot am adus în discuție interacțiunea din platformele de tip social. Citește și despre cum poți aborda mesajele negative din social media.
Și, rapid, strategia ta SEO de backlink-uri cu sutele și de cuvinte cheie înghesuite în fiecare frază nu îți va mai fi de folos. O să pierzi prima poziție. Ce mai, o să pierzi și prima pagină Google.
Pentru că algoritmii de indexare pun preț pe experiența pe care o oferi utilizatorilor. Pe scurt, utilizatori supărați înseamnă Google supărat, înseamnă conținut scos din indexare.
Cam atât de simplu este totul.
Ce înseamnă noul SEO de conținut
Dar, în acest context, ce înseamnă conținut care valorifică reguli SEO moderne?
Cu o parte a răspunsului sunt sigur că te-ai mai întâlnit. După cum am spus și mai sus, lucrurile nu sunt noi în acest domeniu. Doar că piața de content marketing de la noi nu este încă suficient de bine educată.
Cu toate acestea, atât content writerii cât și companiile care îi angajează au evoluat. Și înțeleg importanța conținutului pentru o afacere de succes. Practic, dacă vrei să contezi, trebuie să evoluezi.
Revenind, hai să vedem care ar fi un scurt checklist al conținutului de calitate:
Cuvinte cheie transpuse în adresare și dialog
Un keyword research trebuie făcut și în prezent. În continuare sunt utile toate tool-urile cu care te-ai obișnuit, fie ele plătite, fie gratuite.
Însă, folosirea acestor cuvinte cheie nu se mai face în mod mecanizat.
Înainte să publici un text nou, recitește-l și întreabă-te un singur lucru: „sună ca și cum am un dialog cu cineva?”
Dacă răspunsul este negativ, atunci textul nu are ce căuta în online.
Oamenii folosesc motorul de căutare exact așa cum o fac atunci când cer în mod direct informații de la un prieten, sau de la un necunoscut.
Adică, se folosesc întrebări. Și interogările sunt lungi, nu scurte. Cuvintele cheie trebuie să fie la fel. Astfel, putem ajunge să vorbim despre un cuvânt cheie, dar de fapt să avem în vedere o propoziție cheie, sau o frază cheie. Ideea de keyword devine una generică și nu mai descrie nici măcar conceptul de long tail keyword.
Înțelegere semantică a conținutului
Așa că ai nevoie de o înțelegere semantică a căutărilor reale. Google are deja această cunoaștere și o dezvoltă prin Schema.
Practic, chiar dacă interogarea este scurtă și ea nu se regăsește în acea formă în conținutul tău, dar totuși informațiile scrise de tine sunt relevante, Google va înțelege semantic și te va recomanda utilizatorului în cauză.
Ceea ce vreau să spun este că trebuie să îți înțelegi foarte bine publicul țintă. Profilul de buyer persona – îți mai amintești de el? Nu poți face nimic fără un brief și o analiză atentă a celui care urmează să te citească.
Înțelege-l și textul se va scrie de la sine. Iar cuvintele cheie vor intra în structura conținutului în mod intuitiv. Fără a le forța. Pentru că adresarea pe un anumit subiect cuprinde, în mod implicit, și acele cuvinte cheie care pot fi oricând căutări în search bar.
Mai mult copy și mai puțin content
Folosește creativitatea și înlătură amalgamul de informații.
Așa cum o imagine face cât 1000 de cuvinte, așa și copywritingul eficientizează mesajul în fața content writingului.
Un aspect care se potrivește de minune pentru textele de site. Însă, pe alocuri, chiar și un articol de blog are nevoie de un stil creativ în detrimentul unui stil didactic.
Altfel spus; vorbește în propoziții scurte. Alege un ton prietenos, apropiat de cititor. Întotdeauna păstrează ideea de dialog cu interlocutorul tău imaginar.
Recitește. Poți scurta din text? Atunci taie fără rețineri.
Învață și despre tehnici de copywriting pentru newslettere.
Secțiuni de conținut și nu idei interminabile
Google a anunțat recent printr-un tweet că va indexa separat secțiuni dintr-un text. Pe scurt, va înțelege semantic mai bine o pagină și o va afișa în rezultate chiar dacă doar o parte din conținut este cu adevărat relevant pentru o anumită interogare.
Din nou, vorbim despre modul avansat prin care Google înțelege conținutul.
Și, din nou, nimic nou sub soare.
Recomandările pentru folosirea headline-urilor și subheadline-urilor sunt prezente de ceva ani buni. Diferența este că, de acum, lucrurile acestea chiar contează. Și vor face diferența.
Așadar, titluri și subtitluri în textul tău. Cu cât mai multe, cu atât mai bine. Ele pot fi pe cuvinte cheie, sau nu, în funcție de unde te duce conținutul.
Vocea conținutului
Căutările vocale nu mai sunt un secret. Conceptul de smart home devine din ce în ce mai popular.
Avem asistenți vocali în diverse forme. Oglinzi smart, interfoane inteligente, termostate wireless, aspiratoare robot și o suită de electrocasnice și electronice capabile să interpreteze comenzi vocale.
Sigur; încă vorbim despre comenzi vocale în limba engleză și mai puțin în română. Un aspect care se va schimba. Google lucrează intens la un serviciu de translate cu adevărat interactiv.
Așadar, conținutul trebuie să valorifice căutările prin voce. Acestea sunt noile keywords. Spre așa ceva ne îndreptăm. Dacă nu înțelegi asta, ei bine, nu ești încă un content writer matur.
Despre cum câștigă credibilitate un content writer ți-am mai scris și în trecut.
Structura corectă a discursului
Am stabilit că textul trebuie să fie împărțit în headline-uri. Am și văzut de ce.
Structura textului urmează linia dialogului. Pui o întrebare, ridici o problemă, oferi explicații, faci totul pentru a da impresia de conversație. Dar, cum ar spune un personaj cunoscut de la noi: tu centrezi, tu dai cu capul.
Prin conținut faci totul: anticipezi întrebări și oferi răspunsuri înainte ca aceste întrebări să fie puse.
Și faci totul atât de natural.
Folosești liste, tabele, infografice și orice alt element grafic interactiv.
Cu siguranță nu plictisești. Textul tău se citește rapid și ușor. Este super informativ pe toată durata lui.
Un interlocutor pe bune
Ducând mai departe ceea ce ți-am spus deja, trebuie să te vezi precum un interlocutor adevărat. Și ești unul, nici nu încape îndoiala.
În online, lipsa interlocutorului este mai aparentă decât crezi. Fiecare cititor de conținut virtual are nevoie de o prezență umană.
În lipsa ei se va simți distant și își va pierde încrederea în informație.
Textul tău trebuie să transmită această latură umană. Vorbești prin conținut și ești prezent prin el. Tu exiști prin conținutul tău iar legătura dintre tine și cititorul tău este una puternică. Ea continuă și după lectură. Asta dacă ai scris suficient de bine încât să impresionezi.
Întrebările și răspunsurile potrivite
Fiecare informație poate să ridice semne de întrebare.
După cum am spus deja, înainte de publicare, recitește textul tău.
Cu siguranță o să găsești o exprimare sau o informație care ar putea genera o întrebare din partea interlocutorului.
Atunci când o faci, asigură-te că răspunsul se află în propoziția imediat următoare.
Asta va oferi unitate în exprimare. Și te va ajuta să câștigi încrederea cititorului tău. Un lucru tare greu de obținut în zilele noastre.
O relație de prietenie, la distanță
Cred că era și normal să ajungem la asta.
Conținutul bine gândit te ajută să-ți faci prieteni. Și nu este o exagerare.
Utilizatorii te vor căuta dacă vor vedea în conținutul tău o sursă de încredere.
Textul va primi comentarii, articolele tale vor fi urmărite cu interes. Vei fi distribuit pe Facebook și Instagram.
Desigur, faima cere sacrificii. Trebuie să fii consecvent și să menții nivelul ridicat al contentului furnizat. E de ajuns să dezamăgești o dată și te trezești că o iei de la început.
Legăturile corecte
Am mai spus câte ceva și despre intenții și nevoi. Despre temeri și despre încrederea dată de text.
Este vorba despre identificarea intențiilor reale ale utilizatorilor. Despre anticiparea nevoilor și despre combaterea temerilor. La final, încrederea este câștigată prin conținut și informație.
La toate acestea participă și link-urile externe și interne prezente în textul tău. Și în ceea ce le privește regulile sunt aceleași.
Toate link-urile trebuie să urmeze intenția sau nevoia de bază a utilizatorului.
Dacă avem un articol despre tăierile la pomii fructiferi, cred că intenția cititorului este clară. Cu siguranță nu putem avea link-uri în acest articol către pagini în care vorbim despre ce mașini s-au mai lansat în 2020. Dacă o facem, cititorul nostru va fi dezamăgit de ceea ce se întâmplă. Și va ieși imediat de pe site-ul tău, uitând chiar și de articolul tău cu sfaturile de grădinărit.
Așadar, tot timpul urmărește intenții și nevoi concrete. Și oferă conținut adițional util pentru informația de bază. Vei vedea, oportunitățile de cross selling și up selling vor apărea în mod natural.
La final, un sfat de bună purtare
Ce zici, cum e mai bine pentru SEO, cu sau fără diacritice?
Cred că asta este cea mai nepotrivită întrebare pe care un content writer serios o poate primi. Desigur, mai puțin nepotrivită decât indecizia content writerului în ceea ce privește răspunsul.
De fapt, nici nu există o dezbatere aici. Totul este foarte simplu și, zic eu, de bun simț.
Google are servicii de auto correct și pentru limba română. De exemplu, dacă folosești Google Drive o să vezi că atunci când nu scrii corect, Google te corectează. Pe scurt, Google știe mai multă gramatică decât mulți dintre noi.
Și tu vrei să insinuezi că algoritmii lui de indexare pot fi păcăliți de folosirea sau omiterea diacriticelor?
Înțelegerea textului este avansată în ceea ce îl privește pe Google. Așa că, stai liniștit. Textul tău cu diacritice va apărea în rezultate și dacă interogarea utilizatorului nu le-a conținut.
Până la urmă, scrierea textului cu diacritice ține de educație și de normalitate.
Ce-i de reținut
Ei bine, la final, ce-i neapărat de reținut?
Pe scurt, nu mai scrie gândindu-te la SEO. Articolele tale trebuie să fie făcute pentru oameni, din dorința de a aduce un plus de calitate conținutului deja existent în online.
Adresează-te cu empatie, în mod direct și stabilește o legătură cu cititorii tăi.
Folosește propoziții scurte, organizează un discurs clar și concis. Mereu fructifică un profil de buyer persona și nu uita de cuvintele cheie de tip interogare sub formă de întrebare. Include aceste keywords moderne, dar fără a le forța în text. Exprimarea ta le va solicita la momentul oportun.
Și, desigur, rămâi la curent cu tot ce-i nou în materie de proceduri și bune practici SEO. Citește mult, documentează-te din surse oficiale și încearcă mereu să te autodepășești. Doar așa putem produce content de calitate, content care este citit și distribuit.