Există foarte multe resurse pe internet care îți promit prin sfaturi despre scris că te vor ajuta să o faci mult mai bine și în mod profesionist. Unele vin de la romancieri de top cu cel puțin cîteva best-seller-uri la activ, altele vin din zona profesorilor de creative writing sau chiar din partea unor specialiști în content writing și copywriting. Fiecare dintre aceste abordări atacă părți și paliere ale scrisului.
Din start vă voi spune că acest material nu se poate aplica eficient pentru poezie sau proză. Cel puțin nu asta mi-am propus. Ideile pe care le voi enunța în cele ce urmează (încerc să evit pe cît posibil cuvîntul sfat) sînt proiectate sub forma unui drum cu final cunoscut: de la momentul T0 (subiect, titlu etc.) și pînă atunci cînd predai fișierul spre publicare (sau îl publici chiar tu pe un blog).
Argumentele mele pot fi utile pentru cei care scriu în aria jurnalismului, copywriting-ului sau content writing-ului, dar și pentru cei care se ocupă de blog-uri.
Cuprins articol
Pasul #1 – Documentarea
Documentarea nu reprezintă un accesoriu exotic pentru scriitorul profesionist. Este o parte la fel de importantă precum scrisul în sine. Nu improviza cînd vine vorba de subiecte de nișă. Publicul specializat cunoaște foarte bine această piață și va observa imediat lacunele și slăbiciunile tale.
Uneori documentarea necesită la fel de mult timp precum redactarea materialului în sine. Nu încerca să arzi pașii ce construiesc documentarea. Folosește și altfel de surse decît cele scrise (acestea rămîn principalele, dar un reprezintă toată informația în sine).
De exemplu, pentru a scrie o recenzie de album muzical nu este nevoie doar să asculți acel disc. Parcurgerea documentelor în limbile engleză și română (acolo unde situația o cere) pe aceeași temă este un MUST.
De asemenea, ar fi bine dacă ai putea urmări și o serie de resurse video (vlog-uri, documentare etc.) care vin în sprijinul construirii proiectului tău. Apucă-te de treabă numai atunci atunci cînd ești stăpîn pe subiectul pe care dorești să-l ataci.
Pasul #2 – Planul de bătaie (capitole, paragrafe, idei & deadline)
Uneori, înainte de a începe să scrii un articol, realizarea unui plan poate fi o idee foarte bună. Documentarea și planificarea îți pot garanta în proporție de peste 80% că vei scrie un text de calitate, care să aducă elemente de noutate pentru un anumit domeniu.
Citind ce s-a scris înainte pe acel subiect și structurînd atent materialul, șansele tale de a deveni un bun scriitor vor crește. Planul de lucru sau de bătaie poate arăta foarte diferit de la un autor la altul. De la simple cuvinte sau notații pentru fiecare paragraf sau capitol și pînă la fraze elaborate care să dea o anumită direcție textului tău.
Chiar dacă nu face parte de jure din pasul al doilea, deadline-ul (termenul limită) este un aspect de facto în această ecuație a planului de bătaie.
Fie că este un articol pe care îl scrii din proprie inițiativă pentru blog, fie că vorbim despre un fișier comandat de un client, este imperios să ai deadline-ul atît pe hîrtie, cît și în organizarea mentală a proiectului tău. Fără un deadline vei avea tendința de a lungi foarte mult momentul predării sau publicării.
Există și un revers al medaliei: pe lîngă cei care vor decala foarte mult publicarea, vor fi și cei foarte entuziaști care se vor grăbi să aducă documentul în online sau print. Și pentru unii și pentru ceilalți, voi îndrăzni să dau un sfat (chiar dacă mă voi contraizce cu titlul acestui material): pentru a scrie un text de calitate, este nevoie de pauze între etapele principale: documentare, planificare, scriere propriu-zisă, rescriere și feed-back.
Pasul #3 – Ritualul intrării în ritmul scrisului
Dacă primii doi pași sînt absolut necesari pentru fiecare articol în parte, despre al al treilea pot spune că joacă rolul unei pregătiri inițiatice pentru mine. La nivel de ritualuri, fiecare scriitor (fie el om de marketing sau poet romantic din secolul al XXI-lea) are modalități diferite de a intra în ritmul textului.
Iată cîteva dintre obiceiurile (nu le-aș numi totuși tabieturi) care-mi însoțesc scrisul jurnalistic și publicitar. Foarte importante sînt primele zece minute, minute în care atenția la detaliile cotidianului începe să se diminueze. Intrarea în atmosfera paginii albe este însoțită de cîteva lucruri de care țin seama de fiecare dată. Și nu am dat greș niciodată cu ele:
- Telefonul mobil va sta în altă cameră decît cea în care lucrez. De preferat voi activa modul vibrații sau chiar cel silențios;
- Browser-ul web va avea un număr minim de tab-uri deschise. De obicei lucrez cu trei sau patru ferestre: o pagină ro pentru chestiunile rapide, dexonline.ro (pentru cuvinte în limba română), thesaurus.com pentru sinonimele în limba engleză și un al patrulea tab pentru subiectul despre care scriu în acel moment;
- Facebook, Twitter, Linkedin și alte rețele de socializare nu vor fi active în momentul în scrierii textului. Ele încearcă să te scoată din atmosfera fișierului și te vor arunca înapoi în cotidian. Revenirea la paragraful abandonat pentru două sau trei like-uri va dura mai mult de zece minute, iar garanția că textul tău va fi bun la sfîrșitul zilei va începe să se clatine.
- Muzica pe care o ascult în timpul redactării trebuie să fie ori instrumentală (inclusiv muzică clasică) ori cu versurile într-o altă limbă decît cea în care scriu în acel moment. Un bun ambient pentru un articol jurnalistic este stilul post rock sau post metal, o muzică monotonă, în general instrumentală, care te ține legat de scrisul tău. Iată cîteva exemple pe care le-am folosit cu succes ca ambient: Mono, God is An Astronaut, Lost in Kiev, Explosions in the Sky, 65daysofstatic, Hammock, Sólstafir, Sigur Rós, Múm ș.a.
- Dacă vei scrie aproximativ 1.000 de cuvinte (+/- 15%) este bine să o faci în flux continuu. Nu te opri pentru că ai repetat de cinci ori același cuvînt în două pagini. Încearcă să vezi proiectul mai degrabă în mic decît în mare. Retușurile sînt foarte importante, dar nu în acest moment. Aici se potrivesc excelent o serie de versuri ale trupei Dream Theater (și muzica lor merge foarte bine cu editarea de text):
Shed your light on me
Be my eyes when I can’t see
Shed your light on me
Be my guide so I can see
The bigger picture.
(Dream Theater – The Bigger Picture)
Pasul #4 – Rescriere și formatare
Despre ritualul scrisului în sine nu voi face vorbire aici. Este absolut clar că fiecare autor are propriul stil, propriul ritm, propria frazare, dar și propriile construcții specifice.
Redactarea textului este un meșteșug pe care fiecare îl perfecționează în timp cu ajutorul factorului răbdare. Voi menționa doar că îmi place să scriu în Word înainte de a posta produsele finite sub platforma WordPress sau a le converti în Adobe PDF.
De asemenea, pentru proză și poezie folosesc în continuare stiloul cu rezerve și foaia de hîrtie. Acestea sînt două opțiuni subiective și nu le voi dezvolta aici. Este de prisos să spun că un grad ridicat de răbdare aduce cu sine rezultate mult mai bune pentru orice scriitor.
Însă, este foarte important să vorbim despre rescriere și formatare. Un excelent exercițiu pentru această etapă de parcurs este recitirea de două sau chiar de trei ori a textului brut fie el comercial sau jurnalistic. Atunci cînd mi se pare că am folosit de prea multe ori un cuvînt, voi apela combinația de taste CTRL+F din modulul Word și voi vedea de cîte ori l-am folosit. Dacă numărul trece alarmant de 10, este momentul să acționez la înlocuiri. Este momentul ca seriile sinonimice să intre în arenă și să-și facă treaba.
Mereu după această etapă articolul va deveni mai aerisit, mai lizibil și mai cursiv. Mare atenție la typos. Ele au tendința de a da o notă de neseriozitate chiar și unui text foarte foarte bine scris și documentat. Un alt lucru relevant este să folosești același font peste tot, să nu exagerezi cu bold-urile sau cu italice-le. De asemenea, nu încurajez nici jocul de culori și nici word art-uri. Word art-urile au fost la modă în 1997, cînd firmele de cablu le uzitau în reclamele pentru vînzarea și închirierea de imobile din orașele de provincie. Materialul tău trebuie să fie cît mai aerisit cu putință.
Pasul #5 –Feedback-ul
După rescrierea textului, după verificarea deranjantelor typos, mai poate exista o porțiune opțională sau chiar facultativă. Dacă ești nou în branșă, dacă abordezi un nou tip de text sau dacă pur și simplu nu ai avut chiar cea mai bună zi a ta, există întotdeauna opțiunea de la concursul Vrei să fii milionar? Sună un prieten se poate transforma în trimite pe mail varianta finală unui prieten care se pricepe și care e suficient de critic încît să te poată ajuta cu sfaturi precise pe text. Prietenul tău poate fi un grammar nazi sau un bun cunoscător al domeniului. Feedback-ul va reduce numărul de greșeli pe care textul tău le cuprinde și pe care deja nu le mai vezi din cauză că l-ai deja de prea multe ori.
Acum ar fi timpul să ne apucăm de treabă. Începem cu documentarea, nu?