E cert: folosim tot timpul telefonul mobil pentru a comunica și pentru căuta rapid informații. Acest lucru este evidențiat de Eurostat care arată în mod clar cum anul trecut (2016) mobilul a depășit desktopul ca dispozitiv principal utilizat pentru accesarea site-urilor web.
Acest lucru nu reprezintă o surpriză de mari proporții deoarece încă din anul 2015, Google a prevăzut o creștere a numărului de căutari și accesări pe mobil. Dar ce face ca site-urile să fie mai bine indexate și accesate?
După cum am arătat în articolele trecute importanța continuțului și a design-ului desktop față de mobil, acum îți propun să ne orientăm atenția și către optimizarea pentru mobil a site-urilor.
În rândurile următoare vom afla cum poți să te asiguri că site-ul tău este optimizat pentru mobil. Vei avea ocazia să faci și o mică analiză a paginilor și a vitezei sale.
Cuprins articol
Ce este optimizarea pentru mobil și de ce este importantă?
Optimizarea pentru mobil reprezintă procesul prin care te asiguri că un utilizator care accesează site-ul tău de pe mobil are o experienţă plăcută (optimizată).
De la an la an, tot mai multe persoane petrec timpul pe mobil şi pe tabletă. Cu toate acestea, încă mai există site-uri care nu sunt optimizate şi au o viteză mică de încărcare.
La ora actuală, tendița utilizatorilor de a părăsi un site este de cinci ori mai mare, dacă nu este optimizat pentru un anumit dispozitiv. De asemenea, peste jumătate dintre utilizatorii de dispozitive mobile părăsesc site-ul dacă timpul de încărcare depăşeşte trei secunde.
Deoarece tot mai multe persoane accesează site-urile de pe mobil faţă de desktop, mobilul generează mai multe vizite ale paginilor. Dacă site-ul tău nu este prietenos cu mobilul, atunci sunt tot mai mici şansele că utilizatorii să-l mai acceseze. Iar dacă este şi lent, din start îl vor părăsi.
Pune pe primul loc indexarea pentru mobil
Încearcă să gândeşti paginile (conţinutul şi design-ul) responsive şi aminteşte-ţi de fiecare dată că indexarea acestora se face mai întâi pentru mobil. Dar nu uita că în acest moment ranking-ul unui site în motoarele de căutare este bazat pe versiunea de desktop.
Conţinutul, link-urile site-ului alături de alţi factori cheie (viteza de încărcare, experienţa utilizatorului etc) sunt elementele cheie ale vizibilităţii site-ului tău. Versiunea de mobil al unui site reprezintă unul dintre cei mai importanţi factori pentru motoarele de căutare.
Partea bună este că acest lucru reprezintă o şansă în plus celor care doresc să dezvolte un avantaj faţă de concurenţă.
Fii prietenos cu mobilul
Pentru a obţine un avantaj trebuie să examinezi modul în care furnizezi conţinutul. Acesta trebuie să fie prietenos cu mobilul (mobile friendly): design-ul site-ului să fie responsive iar conţinutul dinamic.
Design-ul responsive al unui site nu este un concept nou, însă mai vedem site-uri care încă nu au adoptat acest lucru şi nu oferă o experienţă puternică pentru utilizatorii dispozitivelor mobile.
Google pune la dispoziţie numeroase instrumente pentru a testa dacă site-ul tău este optimizat pentru mobil. Unul dintre acestea este Search Console care îţi oferă un raport privind gradul de utilizare şi îţi detaliază problemele la nivelul paginii.
Testează aici dacă site-ul tău este optimizat pentru mobil.
Optimizează și elimină problemele semnalate și în acest fel vei avea efecte pozitive asupra site-ului tău. Mai mult, gândește-te la modul în care gradul de utilizare a site-ului este evaluat de Google şi care, la final, are implicaţii pozitive pentru utilizatori.
Iată și câteva resurse:
- Mobile-Friendly Websites
- Mobile-Friendly Test
- Mobile Usability Report
Viteza de încărcare a unei pagini
Viteza de încărcare a unei pagini este importantă pentru toate dispozitivele dar mai ales când un utilizator caută un răspuns cât mai repede. O pagină se poate încarca relativ repede într-o reţea WiFi, în timp ce pe date mobile (de exemplu: 3G), mai lent.
Vestea bună este că există o serie de bune practici pentru îmbunătăţirea vitezei paginii. În acest sens, Google oferă instrumentul PageSpeed care îți permite să evaluezi cu uşurinţă cât de repede se încarcă o pagină. Mai mult, poţi observa şi câteva indicii de îmbunătăţire.
Testează aici viteza de încărcare a paginii tale.
De exemplu, dacă testăm site-ul Nissan România, vom observa următoarele:
- mobile friendliness
- mobile speed
- desktop speed
Pentru toate cele trei repere, cu cât scorul este mare, atunci este cu atât mai bine.
La final, dacă doreşti poţi să primeşti raportul direct pe adresa de mail.
Iată şi câteva recomandări de a îmbunătăţi tehnic o pagină:
- elimină JavaScript-ul şi CSS-ul
- optimizează imaginile pentru web
- îmbunătăţeşte cache-ul browser-ului
Dacă site-ul tău este pe WordPress, aceste sarcini sunt destul de simple de realizat. Însă, nu uita că sunt câteva plugin-uri care te pot ajuta în mod eficient să faci aceste optimizări.
Poţi, de asemenea, să ţii cont de timpii de încărcare chiar în Google Analytics, în raportul Behavior şi apoi Speed Site.
Aici vezi timpul mediu de încărcarea a unei paginii, care în mod ideal trebuie să fie între 2-3 secunde. Dacă timpul este de două ori mai mult, atunci poţi să efectuezi câteva îmbunătățiri de bază utilizând instrumentul PageSpeed şi să cauţi un alt partener de găzduire a site-ului.
De asemenea, nu putem vorbi de viteza paginii pe mobil fără a lua în considerare Accelerated Mobile Pages (AMP). Acest instrument te ajută să faci paginile să se încarce mai bine, pentru toţi utilizatorii. Mai exact, cu ajutorul creativităţii, poţi să realizezi pagini şi reclame frumoase, care se vor încărca foarte repede.
Iată câteva resurse:
- Mobile-Friendly Test
- Website Test
- Google Analytics
- Make the Web Faster
Experiența pe mobil
Design-ul optimizat şi viteza de încărcare a paginii sunt componente fundamentale în cazul optimizării unui site. Cu toate acestea, sunt cazuri în care nu sunt luate în considerare.
Partea bună este că Google şi AnsweLab au realizat un studiu prin care au determinat modul în care interacţionează un utilizator cu site-ul pe mobil. Scopul acestui raport este de a stabili un set de bune practici în ceea ce priveşte design-ul pe mobil.
Poţi descărca raportul în format pdf de aici.
Alte tool-uri de care poţi să ţii cont sunt: Hotjar şi Inspectlet. Ambele înregistrează activitatea utilizatorului pe site.
În acest mod poţi determina ceea ce caută sau ce accesează. De asemenea, poţi observa cât timp petrece pe pagină şi chiar cât timp vizionează video-urile (de pe pagină).
Cu ajutorul acestor elemente alături de datele din Google Analytics vezi exact ceea ce face şi dacă întâmpină o problemă.
Resurse:
Optimizarea pentru mobil reprezintă un avantaj față de desktop?
Recomandarea pentru acest an (2017) şi pe viitor este de a realiza o interfaţă prietenoasă pentru utilizator, cu scopul de a-i oferi o experienţă cât mai utilă şi plăcută.
De asemenea, o altă recomandare este de a te concentra asupra fiecărei zone / pagini şi să creezi un mediu mult mai plăcut utilizatorului pe dispozitivele mobile. Cu ajutorul acestora, poţi să îmbuntătești traficul organic şi să creşti rata de conversie.
Aşadar, dezvoltă-ţi o strategie competitivă şi sporește-ţi oportunităţile cât mai repede.
Concetrează-te pe optimizarea pentru mobil şi pe necesităţile utilizatorilor.
Acest articol face parte dintr-o serie. Citește părțile anterioare aici:
- Partea I: Mobile vs desktop content marketing
- Partea a II-a: Design mobil vs design desktop