Care Sunt Pasii Unui Plan de Email Marketing?

De-a lungul istoriei sale de aproape 20 de ani, marketing-ul online a trecut prin foarte multe schimbări. Însă, un lucru a rămas neschimbat încă de la început: email marketing-ul este în continuare unul dintre cele mai eficiente canale de creștere a vânzărilor online.

În ziua de astăzi, deși ai la dispoziție atât de multe mijloace de comunicare, email marketing-ul a rămas unul din puținele canale de comunicare directă pe care te poți baza. Ce înseamnă asta? Mesajul tău ajunge cu siguranță la destinatar și rămâne acolo până când acesta este văzut, ca să fie șters manual. 

Așadar, nu cred că mai ai nevoie de argumente ca să te convingi cât de util este acest instrument pentru afacerea ta. 

Însă, dacă ești hotărât să faci performanță (fie că folosești deja email-ul sau nu), trebuie să îți creezi un plan de email marketing pe care să îl urmezi.

Acesta este motivul pentru care îți scriu cele ce urmează: vreau să te ghidez prin pașii de realizare a unui plan pentru campaniile tale de email marketing.

Cum creezi un plan de email marketing?

Scopul unui plan de email marketing este să îți dea o direcție clară ca să știi încotro să te îndrepți. Pentru a putea implementa acest plan, vei avea nevoie, în primul rând, de o platformă de email marketing integrată cu site-ul tău.

Dacă ești în situația de a alege platforma, eu îți recomand Sendmachine. Este un instrument românesc eficient și simplu de gestionat, pe care îl folosesc și eu pentru abonații acestui blog. În plus, personalul lor este foarte prietenos. 🙂

Acum, hai să trecem la fapte și să ne apucăm de planul propriu zis.

Pasul 1: Definește scopul campaniilor

Fiecare campanie pe care o trimiți trebuie să aibă un scop bine definit. Trebuie să îți răspunzi la următoarea întrebare: 

Ce vreau să obțin prin trimiterea fiecărei campanii de email marketing?

Poți trimite mai multe campanii care să servească unui scop comun. Iată câteva exemple de scopuri pentru campaniile tale:

  • Notorietate: dezvoltarea imaginii brand-ului tău;
  • Vânzare: generarea de vânzări sau lead-uri;
  • Fidelizare: creșterea interacțiunii cu abonații actuali.

Pasul 2: Creează-ți o listă de contacte

Lista de contacte conține adresele de email ale persoanelor care au fost interesate să primească mesajele tale.

Fiecare listă este asociată unui formular de abonare, care poate fi (sau nu) vizibil pe site-ul tău. Acest formular se poate integra sub formă de pop-up, widget, hello bar, landing page sau chiar și în interiorul conținutului tău.

Spre exemplu, formularul static de abonare la newsletter-ul Romanian Copywriter arată așa (se poate găsi aici):

plan de email marketing

Orice instrument de email marketing trebuie să îți permită să creezi un formular de abonare aferent fiecărei liste, pe care să îl integrezi cu un cod embedded în site-ul tău.

Pentru lectură suplimentară pe acest subiect, îți recomand articolul partenerilor noștri de la ServHost: Cum captezi o adresa email pe site-ul tau

Pasul 3: Creează-ți un template de email

Email-ul tău poate arăta oricum îți dorești. Folosind un editor Drag & Drop, îți poți crea mai întâi structura (template-ul) și ulterior conținutul pentru fiecare din email-urile tale.

Eu îți recomand să îți creezi mai întâi câte un template (șablon) de email în funcție de fiecare scop menționat la pasul 1. 

În Sendmachine, poți fie să creezi un template de la zero, fie să imporți un template HTML deja creat.

creare template email sendmachine

Dacă mergi pe opțiunea „Creează template”, vei avea posibilitatea fie să alegi un șablon cu număr de coloane prestabilite, fie să personalizezi cum dorești tu propriul tău template folosind editorul Drag & Drop:

drag and drop newsletter sendmachine

Pasul 4: Stabilește cât de des trimiți campaniile

Un plan de email marketing trebuie să cuprindă și un calendar lunar al campaniilor tale de newsletter.

Gândește-te: vrei să trimiți zilnic? Vrei să trimiți de două ori pe săptămână? Decizia depinde de tine. Însă, trebuie să iei în calcul următorii factori:

  • disponibilitatea ta de a crea conținut nou pentru fiecare email;
  • frecvența actualizării site-ului (cât de des ai promoții sau noutăți de anunțat);
  • tipul afacerii (dacă ești prestator de servicii, trimiterea se face mai rar; dacă ești magazin online, trimiterea se va face mai des).

Important: Nu trimite email-uri haotic. Stabilește aceeași zi și oră din săptămână când trimiți newsletter, astfel încât abonații tăi să fie obișnuiți să primească atunci informații de la tine.

Pasul 5: Crearea și trimiterea campaniilor

Odată stabilit planul de email marketing, e timpul să treci la fapte: 

  1. Stabilește scopul campaniei pe care vrei să o trimiți;
  2. Alege template-ul potrivit scopului;
  3. Scrie un subiect persuasiv;
  4. Alege lista către care vrei să trimiți (dacă ai mai multe liste de abonați);
  5. Adaugă conținutul dorit în template.

Important: Orice ai trimite, încearcă să eviți în subiect (și în conținutul email-ului) cuvinte sau caractere precum cele din lista de mai jos:

Sursa imagine: blog.sendmachine.ro

Altfel, există riscul (foarte mare) ca email-ul tău să ajungă în Spam.

Nu uita: Înainte să trimiți email-ul, testează-l pe propria ta adresă de email. Deschide-l în mai multe browsere dar și pe mobil, să vezi cum se afișează.

Orice problemă sesizezi, acum ai ocazia să o remediezi. Altfel, o vor sesiza abonații tăi și email-ul își va pierde efectul.

După ce te-ai asigurat că totul este în regulă, e timpul să trimiți campania către abonații tăi. O poți trimite imediat sau o poți planifica la o dată și oră stabilite de tine.

planificare campanie sendmachine

Pasul 6: Analizează datele

Odată ce ai trimis campania, poți începe să urmărești rezultatele. Deși poți vedea datele în timp real, sugerez să aștepți cel puțin 24 de ore pentru a avea o statistică relevantă. 

Cei mai importanți indicatori pe care îi poți măsura, în email marketing, sunt:

  • Număr de livrări (nu este întotdeauna 100% și variază în funcție de numărul de adrese blocate sau care au respins email-ul – soft bounce);
  • Număr de deschideri;
  • Număr de click-uri;
  • Număr de dezabonări.

Să luăm exemplul unei campanii oarecare, trimisă în data de 31 mai. Un raport grafic pe 24 de ore ar arăta așa:

raport campanie plan de email marketing

Așa cum poți observa, campania a fost trimisă după ora 08:00 și cele mai multe deschideri au avut loc chiar în ziua trimiterii, în jurul orei 10:00. După aceea, spre după amiază, email-ul nu a mai avut efect.

Un raport detaliat îți arată mai mult decât cifre și procente pentru fiecare din indicatorii de mai sus (și mulți alții). El îți arată și lista cu adrese de email care se încadreză în fiecare indicator, precum și clienții de email folosiți, procentajul utilizatorilor de dispozitive mobile și regiunile geografice de unde au fost deschise email-urile.

În funcție de toate aceste date, poți ajunge la concluzii care te ajută să optimizezi viitoarele tale campanii de email marketing.

Pasul 7: Segmentarea listelor de abonați

Un email nu trebuie trimis niciodată singur. Pentru a îi amplifica efectul, trebuie să creezi mereu segmentări bazate pe reacțiile obținute și să trimiți abonaților informații personalizate.

De exemplu: 

  • dacă ai avut o rată mică de deschidere, creează un segment format din abonații care nu au deschis email-ul și retrimite-le, însă cu alt subiect;
  • dacă ai avut o rată mică de click, modifică template-ul pentru următorul email, astfel încât butonul de call to action și link-urile din email să fie mai vizibile;
  • dacă ai abonați noi în listă care nu au primit informațiile importante trimise celorlalți abonați, creează un segment în funcție de data înregistrării în listă și trimite-le acestora informațiile respective;
  • dacă observi că există un număr semnificativ de abonați inactivi (care nu au deschis ultimele 10 sau 20 de campanii), creează un segment cu aceștia și trimite-le un email de reactivare;
  • etc.

Iată cum poți folosi filtrele de segmentare în aplicația Sendmachine:

filtre segmentare plan de email marketing

Așa cum poți observa, posibilitățile de segmentare sunt nenumărate… și nici măcar nu am menționat de automatizările pe care poți să le faci.

Toate aceste segmentări despre care ți-am vorbit le poți face manual, însă există și posibilitatea să creezi email-uri care să se trimită automat abonaților care îndeplinesc anumite criterii (email de bun venit, urări de sărbători sau zile de naștere, chestionare de feedback, cupoane de reducere etc). 

Chiar și aceste segmentări, inclusiv email-urile automate, pot face parte dintr-un plan de email marketing.

Sper ca toate sfaturile mele de creare a unui plan de email marketing să te ajute să obții rezultatele dorite în campaniile tale. 

Acest articol a fost inspirat de pașii prezentați pe pagina: Planul de Email Marketing de pe website-ul partenerilor noștri de la Sendmachine.

Sursa foto header: pexels.com

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock