Cum sa iti faci portofoliu de publicitar

Când vine  vorba de conceperea unui portofoliu, subiectivismul este la el acasă. Toată lumea te învață ce să faci, cum să faci, ce pași să urmezi și așa mai departe. Adevărul e că nu există o rețetă a succesului; în schimb, îți poți crește șansele de angajare dacă ții cont de anumite aspecte.

Aspectele de care voi vorbi țin mai mult de modul în care livrezi conținutul și mai puțin de cum anume îl creezi.  Altfel spus, sunt mici trucuri cu ajutorul cărora poți atrage atenția și totodată să rămâi relevant în context.

Fii concis

Un director de creație are pentru tine 4 minute, zicea Sorin Trâncă în cartea Brief, așa că dacă ai ceva de spus, sari direct la subiect. Fă o verificare atentă și șterge tot textul de umplutură, alături de toate informațiile care se subînțeleg. Spre exemplu enunțul ăsta nu-și mai are rostul, iar tu îți obosești ochii citindu-l, dacă el nu-ți transmite nimic nou.

Scrie cum vorbești

Uită de cuvintele alea sofisticate pe care le foloseai în liceu ca să-ți impresionezi profesorii și care nici măcar nu știai bine ce înseamnă. Cel mai bine este să scrii cum vorbești, așa încât oricine ți-ar citi portofoliul să se simtă cât mai în largul lui.

Realizează execuțiile

Încearcă să realizezi execuțiile conceptelor tale creative. Știu că e greu și că trebuie să depui ceva efort pentru asta, dar în felul ăsta îți va fi mult mai ușor să te exprimi. Nu trebuie să arate profesionist, trebuie să fie suficient cât să-ți ilustreze ideea, iar dacă o idee este bună poate fi desenată și pe un șervețel, va fi la fel de puternică în continuare.

Adaugă QR code-uri

Dacă predai portofoliul în format printat și faci trimitere către anumite site-uri, atașează paginilor un QR code, în acest fel vor fi mai ușor de accesat. Pentru a genera și descărca un QR code, poți folosi site-ul acesta.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Folosește un font lizibil

Folosește Helvetica sau orice alt font ușor de citit. Salvează fișierul în format PDF pentru a nu dispărea fontul atunci când documentul este citit de pe un alt dispozitiv.

Fii creativ

Prezintă-ți portofoliul într-o manieră creativă, dar încearcă în același timp să îți păstrezi relevanța. Mai jos am pus poze cu o aplicație de internship care mi-a plăcut. O tânără pe nume Leah a trimis către o agenție de publicitate o cutie cu piesele Lego împreună cu instrucțiunile necesare pentru a construi ”Account-ul perfect”. Știu, nu e portofoliu, dar merită văzut.

Poza 1

Sursă poză

Dacă îți place acest articol, distribuie-l pe Facebook!

Fă-l disponibil online

Avantajele de a avea un portofoliu online sunt destul de multe, principalul însă este reprezentat de faptul că se pot ivi oportunități chiar și atunci când nu te aștepți. Poți opta pentru site-uri precum Behance sau un site administrat de tine însuți.

Predă-l personal

Mail-urile se pierd, se rătăcesc, oamenii n-au timp, uită de ele. Printează portofoliul sau găsește-i un packaging care să se potrivească cu felul tău de a fi și du-te chiar tu la agenție pentru a-l preda. Înainte de a trece să lași un portofoliu, nu uita să dai un telefon prin care îți anunți intenția.

Folosește mai multe canale media

E perfect normal să îți placă anumite canale de comunicare și implicit să faci niște ad-uri bune pe ele, dar dacă te-ai hotărât să trimiți portofoliul, optează pentru mai multe. Ai o plajă foarte largă din care poți alege: print, TV, outdoor, radio, digital sau tot felul de combinații ale acestora. Poți încerca să faci chiar și activări de brand.

Crafting atent la detalii

În primul rând nu folosi materiale care se pot deteriora cu ușurință, iar în al doilea rând fă-l în așa fel încât să-i demonstrezi omului care îl citește că ție îți pasă și că vrei să faci o impresie bună. Uită de foile printate alb-negru, de dosarele din carton și de colțuri îndoite. Portofoliul ăla ești de fapt tu, așa că fă tot ce poți ca să arate bine.

Trick

Am auzit într-o prezentare de la Mihai Gongu, Group Creative Director la GMP Advertising, un sfat util oricărei persoane care pregătește un portofoliu pentru agenția mult visată. Intră pe site-ul agenției și vezi care sunt clienții lor, apoi creează reclame pentru acele branduri. Mi se pare o soluție foarte inteligentă atunci când vrei să stârnești curiozitatea cuiva, în cel mai subtil mod cu putință.

Spor la lucru dacă deja te-ai apucat de făcut portofoliu!

Poza 2

Sursă poză

Ai nevoie de inspirație în plus?

Îți prezint două portofolii online care mie mi-au atras atenția în mod special:

  • Adhemas Batista – datorită conținutului foarte bun
  • R. Leonardi – datorită metodei de prezentare inedite

Teodor Chiripuci

Teodor este un tânăr pasionat de publicitate, membru in comunitatea Romanian Copywriter. Află mai multe despre Teodor pe profilul lui de Romanian Copywriter.

  • adcglobal

    1. Fii concis?
    Daca un director de creație acorda numai 4 minute unui portofoliu, atunci e clar ca te angajezi pe un post de doi bani si vei fi condus de un creativ care prin analiza intelege “flusareala” si prea putin se simte responsabil in legatura cu pe cine aduce in firma, deci nu ai aplicat cu portofoliul, ci l-ai inscris la loteria organizata pentru acel job. O avea el , creativul, experienta – dar daca se crede “fulger”, e grav. Sau poate ca portofoliile sunt atat de slabe incat e evident si pentru “fulgerica” faptul ca nu are cu cine si atunci roaga secretara sa faca o selectie “argumentata”?.
    Sfaturi pe bune: intelege ce inseamna acest “concis” – proiecte putine sau putine si explicate intr-un numar mic de randuri? “Sterge informatiile care se subinteleg”, dar vezi daca toata lumea subintelege aceleasi lucruri. Ai grija – ce pare redundant (si ai scos)pentru un director de creație poate insemna o piesa lipsa esentiala pentru altul. Nu te astepta la un common ground, in fond in publicitatea romaneasca fiecare s-a format cum a putut, a prins din zbor ce i-a parut lui personal relevant si intreaga viata profesionala s-a raportat doar la asta, ca orice vedeta de iarmaroc. Mai bine si niste informate redundanta decat informatie lipsa, la urma urmei “fulgerica” tot 4 minute se uita asa ca nu are timp sa se intoxice in cazul in care e mai sensibilos la “informatie necondensata pe propriul lui gust de decision maker la marginea Europei”. Scapa de cliseul ideii de “concis” cat timp n-ai siguranta ca esti pe aceeasi lungime de unda cu receptorul si reprezinta-te demn cu ce gandesti tu, nu cu echilibristica de a te plia pe nevoia de informatie a unuia si a altuia. Evita sa pozezi in semidoct si esentializeaza doar cand iti cunosti targetul.

  • adcglobal

    2. Scrie cum vorbești?
    Articolul zice: “Uită de cuvintele alea sofisticate pe care le foloseai în liceu ca să-ți impresionezi profesorii și care nici măcar nu știai bine ce înseamnă.” – daca esti genul care vorbea fara sa inteleaga prea bine ce spune atunci esti si genul de aspirant cu un usor tropism catre stilul analfabetului functional, uita de publicitate si incearca la o corporatie, poate iti iese. Si invata ce inseamna “eclectic” cat sa nu ajungi sa spui, asemenea unei relativ cunoscute “publicitare”: “advertisingul romanesc e atat de eclectic incat mi-a starnit pasiunea”.
    Articolul schimba placa brusc si zice: “Cel mai bine este să scrii cum vorbești, așa încât oricine ți-ar citi portofoliul să se simtă cât mai în largul lui.” – adica din start autorul, poate vizualizandu-se pe sine, presupune ca nu vorbesti in cuvinte “care sa impresioneze (din sfera profesionala)”, ca vocabularul tau ori tine sa epateze fortat ori e simplu ca al unui sofer de autobuz al carui exercitiu de invatare bazat pe semne se limiteaza la numarul traseului, si, si mai rau, autorul considera ca portofoliul tau profesional se adreseaza unei plaje largi, asemenea unui ziar – “așa încât oricine ți-ar citi portofoliul să se simtă cât mai în largul lui”. Adica el trebuie sa fie accesibil si pentru femeia de serviciu a agentiei si pentru un creative director inhibat de termenii propriei meserii? De ce? Una e vocabularul ad-ului propriu-zis, alta e vocabularul portofoliului profesional care descrie tehnica si metoda ad-ului. Daca esti citit si nu esti prost, vorbeste in limba meseriei tale, nu mai menaja prostii ascunzandu-ti profesionalismul! Respecta-i pe profesionistii cu care vrei sa intri in relatie folosind vocabularul meseriei, nu-i subestima. Arata ca ai citit cate ceva, ca intelegi ca meseria ta are si un background, nu ca esti un simplu absolvent derutat saracit in limbaj dar plin de idei creative(!). Cum te dezvolti profesional daca nu lucrezi cu conceptele meseriei si concepte conexe? Iar conceptele alea au un nume. Se pare ca autorul articolului le sunteaza, adica, asa cum ii place lui sa se exprime si sa ne sfatuiasca sa ne exprimam: “trece pe langa ele fara sa le bage in seama”.

  • adcglobal

    3b. Daca speri sa ajungi copywriter si articolul se adreseaza strict copywriterilor – e neclara adresabilitatea articolului – ciudat din partea unui advertising consultant si absolvent de ADC RO (nu de, sa zicem copy RO) ca autorul – si ai dat dreptate acestui paragraf – “stiu că e greu și că trebuie să depui ceva efort pentru asta, dar în felul ăsta îți va fi mult mai ușor să te exprimi” – atunci gandeste-te cat de prost lucrezi cu lumea ideilor si a cuvintelor – tocmai lumea ta – de trebuie sa apelezi la alt mediu de exprimare decat cel in care te vrei profesionist? Tu care jonglezi cu ideile, cuvintele si conceptele nu poti spune/scrie clar ce ai avut in cap, cuvinte sunt prea mici, rare si fade pentru tine?

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!