Cum arata portretul unui content marketer?

Știu. Pe acest subiect s-a mai scris la noi pe blog, acum 2 ani. Nu vreau să reiau informația.

Însă, din păcate, concluzia articolului respectiv a rămas valabilă și astăzi: în România, specialiștii în content marketing sunt dificil de găsit. Există, în schimb, mulți content writeri care probabil se consideră content marketeri, deși au cale lungă să ajungă acolo.

Dacă ești un astfel de specialist, te invit să citești în continuare și să îmi răspunzi la finalul articolului, printr-un comentariu, dacă îți regăsești sau nu aici atribuțiile de zi cu zi. 

Ce trebuie să facă un content marketer?

1. Research, analiză și… research

Poate îți sună banal; dar nu e.

E o muncă de durată, dar de bază în orice viitoare activitate.

Iată 3 metode relativ simple de a face research:

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

a) Fii acolo unde se află potențialii tăi clienți. Dacă business-ul din care faci parte o cere, fii prezent și activ pe forum-uri. Urmărește ce fac utilizatorii acolo, ce discuții poartă, ce întrebări pun. Încearcă apoi să le răspunzi prin comentarii, însă nu recomanda link-uri din site-ul tău decât în context. Altfel, riști să fii eliminat.

Partea și mai bună la forum-uri este că de acolo îți poți lua idei de conținut. Multe chiar.

b) Abonează-te la newsletterele concurenței sau brand-urilor similare. Vezi cum comunică ei. Urmărește-i pe Facebook, fii atent la reacțiile fanilor lor. Nu încerca apoi să copiezi metodele lor în activitatea ta; încearcă să le reinventezi.

c) Întreabă-ți clientul / șeful / colegul de pe vânzări ce fel de clienți are și cum se comportă aceștia. Află ce interese au, ce întrebări pun, ce vor să afle și nu își găsesc răspunsuri. Poți să ai discuții săptămânale sau lunare cu acești oameni și să îți extragi idei grozave de conținut.

2. Învață buyer persona-urile (aproape) pe de rost

Din primele research-uri pe care le faci, trebuie să ai deja un buyer persona creat (sau mai multe).

Pentru fiecare segment de public căruia te adresezi trebuie să ai un buyer persona mereu la îndemână. Cel mai ușor e să fie tipărit.

Îl poți pune chiar pe perete, să îl vezi în fiecare zi. Este un portret „sfânt” al cumpărătorului tău ideal. Pentru el faci tot ceea ce faci, așa că trebuie să îl cunoști cât se poate de bine.

Dacă nu știi exact ce întrebări să pui despre audiența ta îți recomand acest articol, iar dacă nu știi cum să arate acest buyer persona, folosește makemypersona.com. Îți generează în format word, profilul buyer persona într-un format pe care îl poți folosi de câte ori dorești.

Am creat pentru tine și un mini-infografic cu principalele puncte pe care trebuie să le atingi când faci un buyer persona:

buyer persona

3. Planifică și împarte conținutul!

Recomand ca la început de fiecare lună să îți faci un calendar cu tipurile de conținut și subiectele despre care vrei să scrii în luna respectivă.

Așa, vei fi mai bine organizat și nu vei mai lucra „după ureche”.

Iată cum poți face asta:

Pornește de la nevoile, dorințele și interesele buyer persona. Scrie-ți subiectele de articole ca răspuns la aceste probleme. Poți vedea câte căutări au cuvintele tale cheie în Google AdWords Keyword Tool dar să nu faci abuz de ele în articolele tale.

adwords keyword

Ține minte că scrii pentru oameni, nu pentru motoare de căutare!

Am câteva sfaturi despre cum să-ți realizezi planul de conținut într-un articol separat.

4. Creează conținutul!

Repet ce am spus mai devreme: scrie pentru oameni, nu motoare de căutare.

Dacă nu ești angajatul unui site de știri, atunci nu ar trebui să scrii articolele la foc automat. Încearcă să-ți iei timp ca să le scrii și să oferi ceva de valoare prin intermediul lor.

Un articol bine documentat și care răspunde cu adevărat unei nevoi este mai valoros decât 10 articole „scrise pentru SEO”. De ce? Pentru că Google apreciază conținutul care e apreciat de cititori – vede când e distribuit în rețelele de socializare, vede când are timp mediu ridicat petrecut pe pagină și un bounce rate scăzut.

Nu încerca să faci multe articole doar ca să fie scrise. Încearcă să faci mai puține articole, dar ca să fie citite.

O mențiune importantă:

Prin „articole” nu mă refer doar la text; mă refer la toată gama de conținut – imagini, infografice, videoclipuri, gif-uri, prezentări, ebook-uri, tutoriale, articole tip întrebări și răspunsuri, quiz-uri sau orice alt fel de conținut care să fie util și captivant pentru cititorii tăi. 

scrie pentru oameni

Ca să creezi conținut vizual nu e greu deloc. Trebuie doar să folosești tool-urile potrivite.

5. Promovează conținutul!

Am văzut mulți content writeri care produc conținut foarte frumos, util, captivant, însă, din păcate, rămâne doar pentru ei.

Asta numesc eu content marketing făcut pe jumătate.

Un om de content marketing trebuie să se laude cu fiecare conținut nou creat. Încearcă de fiecare dată să produci o mini-campanie de promovare în jurul fiecărui nou articol:

  • distribuie-l în social media*, dar alege rețelele care se potrivesc audienței tale (Facebook, Google Plus, LinkedIn, Twitter, Pinterest, etc);
  • include-l într-un forum, dacă se potrivește în context și răspunde la o întrebare adresată acolo;
  • include-l în câteva agregatoare de articole, mai ales dacă blogul tău e la început (are mai puțin de 1 an);
  • include-l în newsletter-ul săptămânal (sau lunar) și atrage cititorii pe articol cu un buton call to action;
  • discută cu alți influenceri din domeniu să dea share articolului;
  • dacă ai un ebook, creează-i un landing page cu formular de descărcare și promovează cât mai bine pagina respectivă.

Lista poate continua.

Toate aceste acțiuni au ca scop să atragă trafic pe articolul tău. Dacă observi că după câteva zile traficul scade și numărul de share-uri și interacțiuni e mic, înseamnă că articolul nu a fost suficient de captivant, util sau interesant pentru cititorii tăi și trebuie să schimbi abordarea.

*distribuie-l nu doar pe paginile tale de brand, dar și în comunități sau grupuri din nișa ta și adresează și o întrebare astfel încât să stârnești comentarii și feedback. Dacă vrei să atragi mai mult trafic pe termen scurt, dă-i un Boost Post pe Facebook.

6. Atrage link-uri calitative și organice

La o primă vedere ai spune că asta e treaba omului de SEO.

Aparent da, însă dacă nu aș fi menționat că e vorba de link-uri „organice”.

A cumpăra un advertorial sau un comunicat de presă nu este tocmai o metodă organică de a obține un link. Doar poți să o faci să pară organică.

A ține legătura cu bloggeri de nișă, a publica guest post-uri sau a organiza campanii care îi implică săptămânal sau lunar sunt metode organice – cât timp nu faci abuz de ele.

7. Monitorizează (tot) ce faci

Google Analytics trebuie să fie cel mai bun prieten al tău.

Dacă hosting-ul tău are panou de administrare cPanel, recomand să vezi și statisticile din Awstats. Dacă folosești WordPress, poți vedea rapid statisticile din plugin-ul Jetpack.

Însă, tot Analytics rămâne cel mai important tool de monitorizare și trebuie să știi să-i interpretezi datele și combinațiile dintre acestea: sesiuni, utilizatori, număr pagini vizitate / sesiune, durata medie a sesiunii, rata de respingere (bounce rate), redirecționări din blog către website, etc.

Analytics îți va transmite cei mai importanți indicatori pe care trebuie să-i ai în vedere.

analytics

În afară de asta, monitorizează și statisticile campaniilor tale de email marketing și numărul de distribuiri în rețelele de socializare.

Menține mereu o viziune de ansamblu asupra tuturor mijloacelor de content marketing pe care le folosești și optimizează acolo unde este nevoie.

Google Webmaster Tools e și el important pentru că îți va transmite starea indexării pe fiecare cuvânt al site-ului tău. Vei vedea pe ce poziție ești pentru fiecare cuvânt cheie și vei primi sugestii de îmbunătățire.

De ce să monitorizezi?

În primul rând, pentru că în mod normal tu, ca om de content marketing, în colaborare cu colegii tăi sau șeful tău, ți-ai setat anumite obiective înainte de a începe activitate, iar scopul tău este să le atingi – nu doar să scrii conținut.

8. Vino mereu cu idei noi

Până la urmă, scopul tău este să transformi canalele de conținut (blog, social media, newsletter) în adevărate pâlnii de conversii a traficului tău.

E ca la pescuit:

Dacă ai undița bună, momeala corespunzătoare și dacă arunci cârligul în locul potrivit, cu siguranță vei prinde pește.

Însă, un pescar care nu schimbă momeala, nu schimbă locul de pescuit și folosește o singură undiță, prinde mai puțin pește decât unul care testează mereu lucruri noi și are poate două sau trei undițe pe care le folosește.

De aceea, tu, omul de content marketing, trebuie să integrezi cât mai multe canale de distribuție în strategia ta și să fii mereu deschis la idei noi de a atrage trafic și conversii pentru site-ul tău.

Asta ce înseamnă?

Nu te rezuma doar la articole pe blog și promovarea lor. Propune crearea de noi landing page-uri, propune crearea de ebook-uri pentru a genera noi abonați, schimbă strategia de newsletter și segmentează baza de date, oferă-i colegului de pe PPC Marketing suportul de a face campanii de remarketing targetate pe abonații la newsletter, adu modificări în structura site-ului și a blogului și fă tot posibilul să obții cât mai mult trafic, lead-uri și clienți în urma activităților tale.

Ești pregătit?

Am pentru tine și un bonus – o mică recompensă, dacă ai ajuns până aici. Dacă am vorbit mai sus de ce să facă un content marketer, hai să vedem și…

ce sa nu faca un content marketer

  • Spamming: dacă postezi prea des pe grupuri de Facebook, dacă trimiți prea multe email-uri sau pur și simplu comentezi cu link-uri pe forum-uri sau la alte bloguri, atunci ceea ce faci tu se cheamă spamming și nu numai că nu va avea niciun efect, dar îți și strici imaginea și riști să fii penalizat de Google.
  • Link spamming: dacă postezi câte 2-3 link-uri care trimit pe site-ul tău în fiecare articol publicat pe blog, din nou, Google te poate vedea ca pe un spammer (dar și cititorii tăi). Încearcă alte metode de a-i direcționa către site și dacă ții neapărat să incluzi acele link-uri, atunci setează-le ”rel=nofollow”.
  • Nu te mai uita la PR: Google a spus de mult că page rank-ul nu mai e relevant și nu va mai fi un factor decisiv în linkbuilding. Așadar, dacă vrei să obții un link de la un blog cu PR mai mic decât al tău, poți face asta, atât timp cât are un trafic relevant din nișa ta.
  • Nu folosi directoarele: content marketerii sau specialiștii în SEO de altădată foloseau directoarele de site-uri pentru a obține link-uri gratuite. Acum, directoarele nu mai sunt valabile și mai mult dăunează în SEO; nu le folosi.
  • Nu te rezuma doar la scris: așa cum am zis mai sus, un content marketer care doar scrie conținut nu se poate numi mai mult decât un content writer. Scrisul e doar o mică parte din ce trebuie să faci.
  • Nu fura: nu e valabil doar pentru politicieni, ci și pentru oamenii de content marketing. Nu copia niciodată conținut de pe un alt site, sub nicio formă. Riscurile de a fi penalizat și a-ți strica imaginea sunt mari.
  • Nu lua poze de pe Google Images: Gata! Era acestor poze s-a dus și nici nu e legal să le folosești. Fie cumperi pozele de pe site-uri precum dreamstime.com sau shutterstock.com, fie faci poze proprii cu un aparat foto sau cu ajutorul unui designer (ceea e cel mai indicat), fie cauți online poze gratuite.
  • Nu gândi ca un robot: până la urmă, greșeala multor content marketeri și specialiști în SEO este că sunt prea tehnici și se limitează la a mulțumi motoarele de căutare. Nu fi ca ei!

Acum chiar ai ajuns la finalul articolului. Cum te simți?

Sper că ți-a fost de folos. Dacă mai ai nevoie de inspirație pe acest subiect, uite un infografic interesant despre atribuțiile unui content marketer.

Încă una, la plecare:

Succesul nu vine niciodată peste noapte (nici dacă stai la Polul Nord și noaptea ține 6 luni).

Ca să crești „sănătos” în content marketing, e nevoie de timp și de feedback din partea oamenilor. Roadele muncii tale se cunosc pe termen lung; însă, odată ce au început să apară, o să te bucuri de ele mult timp de acum înainte.

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

  • Poate o intrebare idioata (desi stiam), dar de ce nu mai ajuta directoarele de articole? Chiar fac rau atat de mult site-ului?

    • În articol nu am menționat că directoarele de articole ar dăuna ci directoarele web. Acelea erau la modă în SEO acum 4-5 ani, însă datorită schimbărilor Google, a posta site-ul în directoare este văzut acum ca o „vânătoare de link-uri” și ca atare este penalizată. De aceea, multe din directoarele web au dispărut sau solicită să le dai link înapoi pentru a-ți introduce site-ul. Directoarele de articole sau agregatoarele, pe de altă parte, sunt încă utile pentru un blog aflat la început care are nevoie de câteva link-uri do-follow, însă să nu se facă abuz de ele și să nu se folosească mai mult de 2-3. Câteva exemple de directoare de articole: smen.ro, bundecitit.ro, meritacitit.ro

  • Mai mult de 2 – 3… in total?

    P.S: Stiam de acele directoare.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!