Cum iti publici povestea in presa scrisa

Fiecare dintre noi are câte o poveste. Fiecare brand are, de asemenea. Fiecare organizație sau companie, fiecare produs sau serviciu, s-a născut dintr-o poveste care poate fi publicată în presa scrisa.

E timpul ca această poveste să fie spusă. Povestea ta. Povestea brand-ului tău.

Presa scrisa este un mijloc de comunicare eficient și de mare impact în zilele noastre (ca dovadă influența puternică ce o are asupra populației). Este, de asemenea, un mijloc eficient și pentru publicitate, și va fi mult timp în continuare – cel puțin în România, acest lucru e sigur.

De aceea, presa este des folosită ca și canal de promovare a produselor, serviciilor, companiilor și persoanelor care au o poveste demnă de a fi publicată în presa scrisa. În acest articol vom puncta pașii prin care îți poți crea relații cu reprezentanții din presa scrisa, și cum îți poți vinde povestea către aceștia, spre a fi publicată.

În primul rând, ce înseamnă relații cu presa? Internet-ul ne spune:

Relațiile cu presa scrisa presupun lucrul alături de reprezentanții presei, pentru a informa publicul general despre misiunea, politicile și practicile unei organizații, într-o manieră pozitivă și credibilă.

Scopul relațiilor cu presa scrisa este maximizarea acoperirii pozitive în presă, fără să fii nevoit să plătești pentru acest serviciu, la fel cum plătești pentru o reclamă la serviciul unei agenții publicitare.

Cum publici povestea în presa scrisa

Pentru început, sunt două mari porți prin care poți pătrunde în industria de presă, și să lucrezi apropiat cu aceștia:

1) Jurnaliștii, cărora le poți oferi conținut pentru poveștile de presă pe care vrei să le spui

2) Departamentul de marketing al unui trust de presă, prin propuneri de parteneriat (preferabil barter), precum și idei de publicare a reclamelor sau de ajutor reciproc pe partea de promovare.

Paranteză

E o diferență mare între a aborda presa pentru publicare de conținut, și abordarea presei pentru reclamă. Prima constă în abordarea unor jurnaliști, pentru publicarea unui articol sau anunț publicitar scris de tine, dar care se publică doar la dimensiuni hotărâte de ei.

A doua tehnică de abordare este mai strategică, și presupune discuția directă cu cineva mai sus decât jurnaliștii, de la care se poate obține o publicare frecventă, pe o anumită perioadă, de conținut trimis de tine, la dimensiuni hotărâte de comun acord.

sursa imagine

Pentru a merge mai departe, trebuie să știi pe cine să abordezi dintr-un trust de presă, pentru un posibil parteneriat (de regulă, apare pe site, la rubrica Contact, sub funcția de Director de Marketing). Dintr-un research pe net, un telefon, și o întâlnire, se poate realiza un parteneriat. Oamenii din presă sunt mai deschiși la astfel de întâlniri decât oamenii din companii, însă întâlnirile de presă, de multe ori, se pot încheia neașteptat de repede.

Ce mai e important de știut pentru presa scrisa

Crearea unor relații de durată cu presa scrisa se face într-un timp îndelungat.

Pentru a crea relații cu jurnaliștii, totdeauna trimite comunicatele de presă către aceiași jurnaliști.

Pentru a crea relații cu departamentul de marketing, este similar ca și cu un parteneriat cu o altă companie: necesită o serie de întâlniri, un portofoliu de vânzări care să reprezinte cât mai bine brand-ul, și eventual o semnare de contract (dar acest lucru e hotărât de comun acord).

Trebuie să știi când să abordezi presa pentru publicarea unei povești, sau pentru un parteneriat. De regulă, e indicat să îi contactezi, dar doar când ai o poveste care poate fi de interes general.

Dar ține minte: Nu toate poveștile de interes general sunt publicate în presa scrisa.

Nu sună foarte corect, știu. Dar jurnaliștii știu ce fel de povești ar prefera trustul de presă pentru care ei lucrează, să promoveze. Unul din motivele pentru care un jurnalist nu ți-ar publica povestea, ar fi… nu se pliază pe stilul de povești pe care obișnuim să le publicăm.

presa scrisa
presa scrisa

sursa imagine

Voi da două exemple pentru acest caz:

Nu trimiți la o televiziune un comunicat de presă despre un eveniment care s-a încheiat, și care au fost rezultatele acestuia. Lor le trimiți invitație la un eveniment care va urma, și ar putea fi de interes general.

Nu trimiți unui post radio, un articol cu imagini și link-uri către site sau pagina ta de Facebook; lor le trimiți textul pentru un spot, sau un comunicat scurt despre un eveniment următor, pe care ar putea să îl considere știre. Vezi articolul Spotul radio.

Acum, după ce am lămurit acest aspect, presupunem că ai ales bine ce știre, cui să trimiți. Dar totuși, un jurnalist primește zilnic zeci de povești; ce l-ar face pe acesta să o aleagă chiar pe a ta, spre publicare?

Pentru a răspunde la această întrebare, vom lămuri în continuare două aspecte: cum îți vinzi povestea unui jurnalist și cum să îți alegi trustul de presă potrivit pentru publicarea poveștii tale.

Acestea vor fi temele abordate în articolele următoare.

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.