Cu siguranță ai auzit de #TheDress. Isteria alb-auriu sau albastru-negru și modul în care culorile sunt percepute în mintea noastră, au luat cu asalt internetul și au stârnit numeroase controverse în întreaga lume. Rochia „este un exemplu foarte bun ce ilustrează una dintre numeroasele iluzii optice ce arată felul în care creierul nostru ia decizii”, a precizat Davis Williams, cercetător la Universitatea Rochester din New York.
Plecând de la această idee, în articolul următor voi vorbi despre psihologia culorii și felul în care ea se leagă de persuasiune, ca unele dintre cele mai importante aspecte ale marketingului.
Cuprins articol
Pentru Heinz, succesul are culoarea verde
În anii 2000, Heinz a lansat pe piață un nou tip de ketchup numit “Blazin’ Green”. Cu peste șapte milioane de sticle vândute în primele câteva luni, produsul a câștigat rapid atenție la nivel internațional. Noul Heinz a devenit atât de popular în SUA, încât consumatorii negociau prețul pe eBay, în cazul în care stocurile din magazine erau epuizate.
Sursa: kitestring.ca
Ce a fost atât de special la acest ketchup? Culoarea. Deși compania a introdus și alte variante – mov și albastru – verdele a rămas mult timp în preferințele cumpărătorilor. Succesul s-a datorat presupunerii că produsul era fabricat din roșii verzi, un ingredient sănătos, spre deosebire de albastrul ce nu făcea nicio trimitere către un produs organic.
Pepsi și eșecul „clear cola”
Același lucru se poate spune și despre Crystal Pepsi, o coca cola fără culoare, ce a apărut în anul 1992. Produsul a fost promovat ca alternativa transparentă la cola obișnuită, cu sloganul „You’ve never seen a taste like this”. Deși gustul era identic cu cel de acum, oamenii erau reticenți la ideea de a consuma o băutură carbogazoasă incoloră. Producția a fost oprită după numai un an, iar Crystal Pepsi este considerat unul dintre cele mai mari eșecuri din istoria brandului.
Sursa: brandigodcharles.com
Culorile și importanța lor în branding
Înțelegerea rolului unei culori în branding ne oferă un instrument valoros ce ne ajută să gasim cel mai bun răspuns la eforturile noastre de promovare și, nu în ultimul rând, de a crea un produs sau serviciu de succes.
Culoarea influențează emoțiile într-o varietate de moduri și are un efect puternic asupra subconștientului nostru, de aceea, ea este chiar și mai importantă decât cuvintele. Deși pare puțin ciudat să ne îngrijorăm asupra nuanțelor când de fapt ar trebui să ne concentrăm pe calitatea conținutului și tehnicilor eficiente de social media, culorile pot să doboare toate punctele pozitive ale cuvintelor, dacă nu sunt alese în mod corect.
Studiul Exiciting Red and Competent Blue confirmă că intenția consumatorilor de a achiziționa un produs și chiar și timpul petrecut de un vizitator pe un blog, sunt afectate de culoare datorită impactului pe care aceasta îl are asupra modului în care este percepută o marcă. Cu alte cuvinte, ea influențează felul în care consumatorii văd personalitatea brandului, iar aproximativ 90% dintre hotărârile noastre asupra unui produs se bazează pe culoare. Până la urmă cine ar vrea să cumpere o masină sport dacă nu are sentimentul că produsul este puternic și rapid?
Comportamentul uman și culorile
Oamenii pot vedea și interpreta culorile în mod diferit, în funcție de experiențele lor de viață. Locul unde se află, vârsta, sexul sau starea de sănătate sunt factori de influență decisivi. Așa cum poți observa mai jos, bărbații și femeile au preferințe puțin diferite în ceea ce privește culoarea:
Sursa: blog.bufferapp.com
Mesajul ascuns din spatele culorilor
Senzația pe care culoare o oferă cititorului, poate avea un efect important asupra felului în care acesta va percepe conținutul. Peste 52% dintre oameni nu se întorc pe un blog sau un site din cauza culorii și a designului. Asta înseamnă că vizitatorii vor evalua produsul/serviciul sau vor reveni pentru a citi și alte informații, dacă pe lângă un text atractiv, sunt utilizate în mod corect și culorile.
Sursa: helpscout.net
Movul este asociat cu bogăția și extravaganța, în special atunci când este utilizat în combinație cu o nuanță de auriu. Instituțiile academice folosesc adesea nuanțe de mov sau violet, deoarece vor să inspire sentimentul de gândire intelectuală, prestigiu și înțelepciune.
Albastrul va induce o senzație de calmitate, încredere și siguranță. Pentru că această culoare este utilizată într-o varietate de logouri de corporații, pe Facebook, Twitter sau LinkedIn, ea este asociată cu împlinirea aspectelor importante ale vieții noastre: nevoia de stabilitate, fiabilitate și onestitate.
Verdele este culoarea ideală pentru a promova produse naturale, sănătoase sau organice. El sugerează ceva „nou” și proaspăt, apropiat de natură. De asemenea, verdele îi motivează pe oameni să se alăture grupurilor sociale și satisface nevoia lor de a aparține unei comunitati.
Pentru multe produse de agrement, în special pentru cei care promovează activități ludice și distractive, galbenul este o culoare benefică. Aceasta va spori ideea de divertisment și fericire.
Portocaliul este folosit pentru a sugera aventura, distracția sau optimismul. Acesta induce senzația de caldură, creativitate și entuziasm.
Culoarea roșie încurajează cumpărătorii să ia măsuri și să facă o achiziție (call to action). Ea indică energia și pasiunea pentru produsul sau serviciul în cauză. Adesea roșul este utilizat pentru a declașa un impuls rapid de a cumpara, precum butonul „Cumpară acum” de pe un site web.
Albul este, probabil, cea mai bună culoare pentru fundalul site-urilor web și nu numai. Acesta permite ca toate celelalte culori să iasă în evidență și face ca textul să fie foarte ușor de citit. Utilizarea albului oferă senzația de curat, deschis și ordonat.
Negrul este benefic pentru a sugera luxul și rafinamentul. Un ambalaj negru va face un produs să pară mai scump, cu o valoare mai mare. Negrul creează impresia de clasic, puternic și elegant.
Senzația pe care culoarea o oferă cititorului, poate avea un efect important asupra felului în care acesta va percepe conținutul. Este important de reținut că peste 52% dintre oameni nu se întorc pe un blog sau un site din cauza culorii și a designului. Asta înseamnă că vizitatorii vor evalua produsul/serviciul sau vor reveni pentru a citi și alte informații, dacă pe lângă un text atractiv, sunt utilizate în mod corect și culorile.
Din experiența ta ce îmi poți spune? Lasă un comentariu mai jos!